Пазарът на персонални компютри се стабилизира
Гейминг индустрията подпомага търсенето на компютри и високопроизводителни компоненти

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Продажбите на таблети и персонални компютри ще намалеят с 2.1% през 2018 г. до 398 млн. броя в световен мащаб. Това е прогнозата на анализаторската компания Canalys, която подчертава, че въпреки намалението, това ще е най-малкият спад за последните 4 години. Компанията смята, че забавянето на спада е признак, че пазарът се връща към състояние на устойчивост.
Потребителските цикли на обновяване най-сетне започнаха да се стабилизират, а най-големите производители на компютри са се съсредоточили върху нови, бързо развиващи се категории, като гейминг компютрите, хромбуковете и хибридните модели.
От корпоративна гледна точка, миграцията към Windows 10 е движещата сила при подмяната на хардуера, пише в анализа. Заради изискванията на новата операционна система компаниите са принудени да преминават от Skylake генерацията процесори към по-новите микропроцесорни архитектури.
„Корпоративните клиенти ще бъдат жизнено важен двигател при продажбите на персонални компютри през 2018 г.", заяви Ишан Дут, анализатор в Canalys. Според него, в глобален мащаб, доставчиците разполагат с няколко стратегически възможности за постигане на растеж. „Първо, някои доставчици вече проследяват клиентите си, които все още използват Windows 7 и насочват екипите си към тези клиенти. На второ място, продавачите ще инвестират допълнително в предлагането на концепцията DaaS (устройство като услуга), която определя фиксирани цикли на подновяване на компютрите. И накрая, някои продавачи ще инвестират тази година в платформата Chrome OS извън САЩ, със специален фокус върху образователния сектор“, добави той.
Според него като цяло потребителското търсене ще остане слабо. „Продажбите на компютърни компоненти като DRAM ще останат ограничени в краткосрочен план, а продавачите ще прехвърлят по-голямата част от увеличените разходи върху клиентите“, казва Дут.
Той обаче вярва, че специализираните игрални компютри се очертават като истинската гореща точка на големите пазари като Съединените щати, Китай, Русия, Япония и Южна Корея, където електронните спортове помагат за генерирането на апетит сред по-младите потребители с разполагаеми доходи, които са готови да платят и най-високите цени за висока производителност.
Междувременно, в сегмента на таблетите се наблюдава силно изразена негативна динамика, въпреки оживлението в продажбите на iPad в последно време. Търсенето като цяло намалява, тъй като потребителите избират смартфона за основно мобилно устройство, докато за по-сериозни задачи разчитат на РС.
Предвид това, Canalys прогнозира, че в периода от 2017 до 2020 г. пазарът на таблети ще намалява средно с 3% на година, което се очертава като най-силно изразеният спад сред всички категории компютърни устройства.
При настолните РС се очаква средногодишен спад в продажбите от 1.5%, а при ноутбуците регресът ще се измерва с 1.1% на година в разглеждания период. Само хибридните устройства, съчетаващи ноутбук и таблет, ще отбележат позитивен тренд, който според Canalys ще бъде 8.8% в близките пет години.