Безалкохолната бира става все по-интересна

Бирените продажби в България се сринаха по-малко от европейските по време на здравната криза

Войчех Жабински, изпълнителен директор в „Карлсберг България“:

Безалкохолната бира става все по-интересна

Снимка: Карлсберг България

3434 ~ 5 мин. четене
Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Войчех Жабински се присъединява към Карлсберг Груп през 2004 .г и в продължение на повече от 15 години заема различни маркетинг и търговски позиции. От 2015 г. той има ключова роля в управленския екип на компанията в Полша, като постига впечатляващи и устойчиви резултати. Именно заради своите постижения от началото на 2021 г. Жабински е прехвърлен у нас на позицията изпълнителен директор в „Карлсберг България“.

Как се управлява пивоварна по време на COVID криза и пред какви предизвикателства се изправя Жабински в първите си месеци тук, ще разберем от самия него в специално интервю за Economic.bg. В него той разказва за бъдещите проекти на компанията, тенденциите в консумацията на бира и къде се намира България на пивоварната карта.

Г-н Жабински, как се отрази COVID пандемията на пазара на пиво в България и като цяло на индустрията? Наложиха ли се съкращения на служители и оптимизация на разходите в „Карлсберг България“?

– Пандемията от COVID-19 ни изправи пред редица предизвикателства и продължава да оказва влияние върху бирената индустрия и начина, по който работим. В „Карлсберг България“ в момента работят близо 500 служители, като наш основен приоритет е осигуряването на тяхното здраве и безопасност, както и запазването на работните места. Въпреки негативния ефект от пандемията, ние запазихме всички наши служители и продължихме да поддържаме добро и стабилно финансово състояние. Въведохме дистанционен модел на работа за позициите, които го позволяваха, както и стриктни мерки за сигурност. Ето защо двете ни пивоварни в Шумен и в Благоевград не са спирали своята дейност нито за ден.

По време на пандемията в европейски мащаб е отчетен 9% среден спад в продажбите на бира, докато в България той е по-малък – около 5% през 2020 г. и -2.5% към настоящия момент на 2021 г. Най-засегнатият канал определено беше т.нар. On-Trade (барове, ресторанти, хотели и прочие), където наблюдаваме най-голямо понижение. Следим отблизо промените в околната среда и нагласите на потребителите. Най-важният урок през изминалата година е, че трябва да бъдем гъвкави и да се адаптираме бързо към ситуацията.

Какви тенденции в консумацията на бира се откроиха по време на извънредната ситуация през миналата и тази година като цяло?

– В днешно време, когато има толкова продукти на рафта и свобода на избор, потребителите търсят разнообразие и качество. Добрата цена продължава да е фактор, но това, което виждаме като тенденция, е нарастващият интерес към нови видове пиво, нови вкусове и безалкохолна бира.

В „Карлсберг България“ винаги се опитваме да отговорим по най-добрия начин на потребителските нужди и затова за летния сезон на 2021 г. предложихме на българския пазар нов продукт с уникална рецепта с три различни вида хмел. За пръв път у нас водещ производител на бира си партнира с представител на крафт индустрията, която през последните години набира все по-голяма популярност и у нас.

Още една интересна тенденция е възходът на безалкохолните бири, особено сред младите потребители, които се стремят към здравословен начин на живот. Предимството при тях е, че благодарение на съвременните технологии вкусът остава автентичен. Това прави консумацията на тези освежаващи напитки изключително подходяща за всеки момент от активното ежедневие, включително когато сте на обяд, докато спортувате или сте навън.

Проучване на Съюза на пивоварите в България (СПБ) показва, че през 2020 г. най-предпочитаната напитка сред българите след водата е пивото. В тази връзка какво отличава местния пазар от този в другите страни в Европа според Вас?

– България има дълга история и традиции в пивоварството и висококачествени местни бири. Това, което отличава българския пазар, е добрият микс между предлагани международни и локални марки и лоялността на потребителите на бира към категорията. Все още има известна сезонност в консумацията, но тя се променя с времето поради повишения интерес към нови вкусове и уникални видове бира, които могат да се консумират целогодишно. Мисля, че България има много потенциал поради благоприятния климат и красивата природа.

Европейско проучване от април тази година показа, че българските пивовари са на първо място с най-висока репутация в страните от ЕС. На какво според Вас се дължи това?

– Да, последните международни изследвания показват високо доверие на потребителите в категорията бира в България. За 2021 г. всички ние, българските пивовари, имаме най-високата репутация в Европа и получаваме силно одобрение от хората в България. Високо ценим това ниво на доверие и лоялност от страна на нашите потребители и вярваме, че това трябва да бъде двупосочен процес. 

Нашият бранш е обединен и се ръководи от принципите на лоялна конкуренция и прозрачност. През юни пивоварната общност отбеляза 140 години от създаването на тази индустрия в България, 65 години пивоварна наука в страната и 30 години от основаването на Съюза на пивоварите в България. Производството и продажбите на бира осигуряват работа на близо 26 000 българи. Всичко това допринася за създаването на единна и стабилна общност от експерти в нашата индустрия. Друг важен фактор за изграждане на репутацията е качеството и високите стандарти при производството на бира. 

Като сектор с дълги традиции, който в същото време постоянно се усъвършенства, какви са актуалните иновации, които го движат през последните години? А какви новости предстои да се въведат в близко бъдеще?

– Днес един от най-актуалните ангажименти на общоевропейската секторна организация – Пивоварите на Европа, е свързан с устойчивото развитие и кръговата икономика. В „Карлсберг България“ успяхме да намалим с 5% въглеродните емисии в пивоварната си в Благоевград през 2020 г. в сравнение с 2019 г. и с 19% във фабриката си в Шумен за същия период. Намалихме и потреблението на вода. А преобладаваща част от произведената от нас бира се предлага в оборотни стъклени бутилки, които могат да бъдат върнати обратно в търговската мрежа.

Управлявате „Карлсберг България“ от няколко месеца и със сигурност вече разполагате с визия за бъдещето на компанията. Споделете какви са плановете за развитие на пивоварната и предстоящите проекти?

– „Карлсберг България“ запазва водещата си позиция на пазара и продължава да бъде лидер по отношение на пазарния си дял в обем. Целите ни са свързани с постоянно развитие, разрастване и инвестиции в нови технологии и иновации.

Като част от глобална компания, „Карлсберг България“ допринася за изпълнението на ангажиментите по програмата „Заедно към нулев отпечатък“ - визията на Карлсберг Груп за по-добро утре във време на сериозни предизвикателства като климатични промени, недостиг на вода и рискове за общественото здраве. Една от целите е намаляването наполовина на използваната в пивоварните вода до 2030 г., съществено намаляване на въглеродния отпечатък от дейността ни и допринасяне за устойчивото развитие в регионите, в които оперираме.

А очаква ли се разширяване на партньорствата с крафт индустрията или друг тип колаборации?

– Доволни сме от партньорството ни до момента. Следим отблизо тенденциите в бранша и по отношение развитието на крафт пивото в България и по света, тъй като вярваме, че синергията, иновациите и технологиите са това, което движи индустрията ни напред. Красотата на пивоварството е, че в него винаги има какво ново да откриеш – ето защо ние сме отворени за нови възможности.

Подкрепи Economic.bg