Очаква се бум в цифровите разплащания
Расте доверието на потребителите в сигурността на услугите
Хавиер Перес, президент на MasterCard Europe:

Хавиер Перес е президент на MasterCard Europe и член на управляващия комитет на компанията. Отговаря за операциите в Европа и за международните дейности в 53 държави. Той е сред говорителите на форума за дигитални технологии Webit Congress в София от 18 до 20 април 2016 г.
Г-н Перес, какви са най-големите предимства на електронните разплащания?
Основното предимство на електронните плащания е, че те са безопасни и сигурни. Освен това, те позволяват по-бързо и по-удобно плащане, както и осигуряват по-добър контрол и познаване на разходите. И най-накрая, те намаляват черната и сивата икономика и дават възможност на повече лица да участват във финансовата система.
Как оценявате развитието на електронните разплащания в Европа? Изостават ли в сравнение с тези в САЩ?
В момента 85% от трансакциите на дребно в света все още се извършват в брой или с чекове. Следователно е налице огромна възможност по целия свят, както в Европа, така и в САЩ, да се развият електронните разплащания – не е чудно, че все повече и повече хора се обръщат към електронното плащане. В разгара сме на глобална трансформация, при която хората преминават от офлайн свят без връзка с мрежата към свят, в който всеки човек и всички неща са свързани. И тази свързаност преобръща начина, по който потребителите си взаимодействат и извършват трансакции; така че възприемането на цифровите разплащания може да представлява 20-30% от потребителските плащания до 2020 г.
Каква е стратегията на MasterCard в борбата със сивата икономика?
Сивата икономика не е теоретична концепция, това е практически въпрос, последиците от който усещаме всички ние, които работим пряко или косвено на пазара. Сивата икономика е един от ключовите икономически въпроси в много икономики от Централна и Източна Европа, където преобладават кешовите разплащания. Основната причина за това е липсата на контрол и наблюдение на паричните потоци. Това включва прекомерно използване на пари в брой в търговски обекти, неконтролиран труд, укриване на данъци, корупция и други подобни, което прави почти невъзможно за властите да проследяват трансакциите, което пък води до загуби от инвестиции в образованието, инфраструктурата и други стълбове на обществото.
Получавате ли достатъчна подкрепа от държавите за по-масово въвеждане на безкасовите разплащания и битката със сивата икономика?
Има един факт в основата на всички усилия в борбата срещу сивата икономика от всяка страна в света – институцията на проследимата, прозрачна финансова система. Тя може да бъде постигната чрез електронни разплащания, защото веднъж след като имате следа от действие, става много трудно да го отречеш или да не го отчетеш, или това да не бъде обработено през системата.
Разполагате ли с данни кой е секторът с най-голям дял на сивата икономика в Европа? А в България?
Заедно с EY, MasterCard направи проучване на сивата икономика в 8 страни от Централна и Югоизточна Европа. Според резултатите от проучването, общото ниво на сивата икономика през 2014 г. се оценява на 17,1% в България, като най-засегнати са отраслите на хранително-вкусовата и тютюневата промишлености.
Мнозина се съмняват в сигурността на електронните разплащания. Какви мерки за сигурност използва MasterCard?
Безопасността и сигурността на ежедневните плащания са в основата на бизнеса на MasterCard. Разбираме, че за потребителите безопасността и сигурността на плащанията си за ключов приоритет и постоянно работим за това да осигурим безопасността на плащанията и данните, свързани с тях, където и да се извършват. Няма просто решение за борба с измамите, поради което използваме множество нива на сигурност. Нашите технологии, процеси и експертни познания ни позволяват да предотвратяваме, разкриваме и решаваме заплахи.
За плащанията на ПОС терминали със стандартни и безконтактни карти най-модерната защита е технологията на EMV чипа. А когато става въпрос за онлайн плащания, услугата, която осигурява допълнително ниво на защита на картодържателите, е MasterCard® SecureCode™. С няколко думи, това е частен код, който е известен само на картодържателя и банката, издала картата, и до който търговците на дребно нямат достъп. По този начин картодържателите могат да са уверени, че трансакциите им получават независимо одобрение всеки път.
MasterCard Identity Check e набор от технологични решения, които се възползват от модерните технологии, за да докажат самоличността на потребителя. MasterCard Identity Check поставя проверката на самоличността на върха на пръстите на картодържателя, използвайки технологии като биометричните данни и еднократни пароли, предоставяни чрез SMS.
Също така според последното ни проучване за мобилните разплащания в световен мащаб, проведено с партньорството на PRIME Research, безопасността и сигурността на мобилните плащания продължава да е водеща тема, като все повече потребители продължават да разглеждат положително или неутрално услугите, които им се предлагат (94%). Това е увеличение с 3% спрямо миналата година и 24% спрямо първоначалното проучване през 2012 г. Вярвам, че тези проценти отразяват нарастването на доверието на потребителите в сигурността на услугата.
Какви нови услуги и иновативни начини за разплащане планира MasterCard?
Както споменах по-рано, навлизането на цифровите технологии е начело на дневния ред – това е най-голямата промяна в плащанията и представлява огромна възможност, още от въвеждането на пластиката. През последните 50 години използваме експертните си познания за създаване на технологии, които подобряват процеса на плащане. MasterCard позволява извършване на търговия от всяко устройство и предоставя удобни решения за потребителите в дома, в магазина и в движение.
Интернетът на нещата (Internet of the things) – свръхсвързаният свят, където всяко устройство от телефона до пералната машина ще бъде свързано с Интернет – трансформира начина, по който потребителите си взаимодействат и извършват трансакции. Според Cisco до 2020 г. ще има 50 млрд. свързани устройства. И със свързването на все повече и повече „неща“, независимо дали става дума вашите бижута, смартфон или домакински уреди, MasterCard иска потребителите да имат безкрайни възможности, когато става въпрос за това как плащат. Ние осигуряваме безопасно и сигурно пазаруване за нашите картодържатели, когато, където и както и да искат да плащат.
В какви образователни инициативи участва компанията?
Чрез иновации и образование MasterCard работи върху това, да се гарантира, че всички хора имат възможността да участват в глобалната икономика, като същевременно им се осигурява финансова грамотност. От една страна, нововъведенията ни при плащанията, като предплатените и мобилните решения, носят ползата от финансовото приобщаване на хора, а от друга страна нашите програми за образоване на потребителите допринасят за изпълнението на този ангажимент.
В световен мащаб има 3 различни инициативи, които MasterCard подкрепя: Girls4Tech, NFTE и JA:
Girls4Tech е отличителната образователна програма на MasterCard, която демонстрира платежната ни технологията и ангажира нашите служители като модели за подражание и ментори. Тази практическа програма, базирана на изследвания, свързва основите на нашия бизнес с принципите на науката, технологиите, инженерството и математиката и показва на учениците, че са необходими всякакви видове интереси и умения, за да преследват кариера в точните науки. От стартирането на програмата през 2014 г. сме достигнали до повече от 1800 момичета по целия свят.
Мрежата за преподаване на предприемачество (NFTE) и MasterCard обединиха усилията си от 2010 г. насам и вдъхновяват студенти да измислят, разработят и да стартират свой собствен бизнес в САЩ, Белгия, Мексико и Китай. Помагаме на NFTE с доброволчество и с участие в няколко борда и сме дарили над 4.5 млн. долара в подкрепа на световната мисия на NFTE.
MasterCard сътрудничи с Junior Achievement по целия свят. Миналата година се включихме в инициативата на Джуниър Ачийвмънт България „Проучване и повишаване на нивото на финансова грамотност на българските ученици“. Този мащабен проект започна с изследване в областта на финансовите познания на учениците от 1ви до 12ти клас, проведено в периода ноември 2015 г. – февруари 2016 г. в 200 училища. Проектът ще продължи до края на 2017 г.
MasterIndex 2015 показва, че най-младите българи (18-24 г.) са част от малка, но увеличаваща се прослойка технически грамотни „дигитални туземци“, които са много сходни със своите връстници от целия свят. Те са и възрастовата група, най-голям процент от която биха желали да извършват мобилни плащания и за пазаруват от мобилните си устройства (71%, или 5% повече от средното ниво за страната от 66%).
Но за да си разумен потребител, не е необходимо само да знаеш как работи технологията, но да познаваш и основните механизми в управлението на личните финанси. Въвеждането на финансовото образование в българските училища ще увеличи общото ниво на финансова грамотност и управление на личния бюджет. Вярваме, че тази инициатива ще допринесе за изпълнението на нашата цел да се помогне на младите хора да вземат информирани финансови решения.