Пускането на първия лот на „Хемус“ пак се отлага
Последното обещание бе, че 15.4-километровата отсечка ще е завършена „до началото на 2025 г.“, но няма да стане

© ECONOMIC.BG / БТА
Въпреки че има някакъв напредък при строителството на първия лот от магистрала „Хемус“ – между „Боаза“ и п.в. „Дерманци“, участъкът няма да бъде въведен в експлоатация в началото на тази година, както се очакваше. Новият срок за завършване на 15.4-километровата отсечка е юли 2025 г., става ясно от отговор на регионалния министър Иван Иванов.
Припомняме, че бившият служебен регионален министър Виолета Коритарова съобщи през юли миналата година, че въпросната отсечка ще бъде завършена до края на 2024 г. В средата на октомври пък този срок се измести за „началото на 2025 г.“, като през цялото това време напредъкът на строителството бе 68%.
Още тогава стана ясно, че няма сила, която да ускори изграждането на трасето, въпреки че въпросният първи лот, заедно със следващите два лота, бяха индексирани с 38 млн. лв. Коритарова обясняваше липсата на напредък с това, че на практика дейностите са стартирали от месец май миналата година.
Сега от отговора на министър Иванов се прокрадва някаква светлина в тунела, тъй като по лот 1 изпълнението на строителните работи достига 83.5%. Въпреки това не стана ясно защо ще е нужна още половин година, за да бъде завършен.
През ноември са извършени дейности по редица пътни съоръжения – мостове, надлези и подлези. Изпълнено е укрепване на земни изкопни откоси. На директното трасе, в зависимост от метеорологичните условия, се полага асфалтова смес за долния асфалтов пласт (биндер). Монтират се предпазни мрежи нс пътя. Положени са почти всички бетонови бордюри по директното трасе до п. в. „Дерманци“, посочва в отговора министър Иванов.
Монтирани са всички дъждоприемни шахти към колекторите до пътния възел. Работи се и по довършване на отводнителния улей, по откосите и по осветлението на пътен възел „Боаза“. Дейности се извършват по отводнителни решетки на надлъжните оттоци.
След като бъдат изпълнени всички предвидени дейности, осигуряващи безопасността на движение, ще може да бъде пуснато движението по трасето в участъка от 88-ия до 98-ия км, включително пътен възел „Дерманци“. Срокът за завършване на участък 1 е юли 2025 г.“
Напредъкът по другите два лота
Последната информация от октомври миналата година сочеше, че напредъкът по лот 2, чиято дължина е 19.2 километра, бе 23%. Вече изпълнението е достигнало 31%, става ясно от отговора на министъра.
Участъкът започва от края на п. в. „Дерманци“ при пресичането с третокласния път Луковит – Угърчин и стига до връзката с пътя Радювене – Катунци, включително и п. в. „Каленик“. Земните работи по директното трасе са изпълнени приблизително на 50%. Извършват се дейности по отводняване, настилка, бетонови, кофражни и армировъчни работи.
Третият лот - от края на п. в. „Каленик“ при пресичането с пътя Радювене – Катунци до връзката с път II-35 Плевен – Ловеч, включително и п. в. „Плевен“ – миналата година бе изпълнен на около 53%. Сега обаче става ясно, че напредъкът по него е 55%.
Напълно завършена е реконструкцията на оптични и телекомуникационни кабели, както и на водопровода при 138-и км. Масивните бетонови и стоманобетонови конструкции на съоръженията при 133-и и 135-и км са реализирани на около 80%. Изпълняват се земните и асфалтовите работи по основното трасе, както и отводняване и бетонови, кофражни и армировъчни работи. Полага се и циментовата стабилизация по директното трасе.
Прогнозните срокове за приключване на строителството и пускане на движението по участъци 2 и 3 са до края на 2026 г. и засега те не са променени.