Ретро влак разходи министри и дипломати до Черепишкия манастир

За час и половина, с малко помощ от електрически локомотив, влакът достигна до известната обител

Ретро влак разходи министри и дипломати до Черепишкия манастир

Снимка: economic.bg

Автор: Венцислав Генков

Министър-председателят Огнян Герджиков, членове на Министерския съвет и ръководителите на дипломатически мисии на 26 държави у нас пътуваха от София до Черепиш с парен атракционен влак "Корона експрес". Пътуването е част от кампания на министерството на транспорта за привличане на средства в железницата за възстановяване и ремонт на парния локомотивен състав.

Влакът тръгна без закъснение от I перон, I коловоз на Централна гара и за разлика от останалия състав беше излъскан до блясък. Стотици фенове на железниците край линията чакаха влака да премине.

Старите вагони и локомотиви са много търсени от родни и чужди филмови продукции, а БДЖ предлага своите ретро състави за корпоративни и други събития, организирани по конкретна заявка. По повод на атракционните пътувания ресорният министър Христов Алексиев съобщи, че БДЖ изработва програма за развитието им. „Приходите на БДЖ от тази дейност могат да бъдат около 4 млн. лв. на година“, съобщи министърът и допълни, че се водят разговори с туроператори и до няколко месеца министерството ще е готово с конкретна програма. Идеята е БДЖ да осигурява пътувания с аткракционни влакове редовно, а не спорадично, както е сега.

Влаковата композиция беше теглена от парен локомотив №03.12, като в състава й е включен вагон от царската композиция на Цар Борис III вагон-салон №050-1, наречен днес „Корона експрес”.

Парният локомотив № 03.12 е произведен през 1942 г. в локомотивната фабрика „Henschell – Kassel”, Германия. През 1976 г. локомотивът е бракуван, а през 1979 г. е запазен като единствен представител от тази серия парни локомотиви в БДЖ. През 2011 г. е възстановен отново за движение в Локомотивно депо Горна Оряховица за провеждане на атракционни пътувания.

Първокласният вагон-салон № 050-1 е произведен през 1938 г. в „Linke Hoffman Werke-Breslau”. Този вагон разполага с 1 служебна кабина с 1 легло, 4 кабини с по 2 легла, 2 кабини с две спални с по едно легло и общ санитарен възел, салон с 11 места за срещи, съвещания, хранене и склад.

За час и половина, с малко помощ от електрически локомотив, влакът достигна до спирка Черепиш, където бяха посрещнати от фолклорен състав, след което се отправиха към близкия манастир.

Местни жители коментираха, че преди няколко години ж.п. линията е ремонтирана по европейски проект, а някогашната гара Черепиш е била преобразена през последната седмица.

Постройката е с нов покрив, боядисана, а околните храсти и дървета са почистени. Впечатление правеха поставените наскоро кошчета, както и загражденията, които не много умело скриваха част от порутените сгради покрай пътя за манастира.

Премиерът Герджиков беше посрещнат повече от радушно в Черепишкия манастир, а той се пошегува, че след като се пенсионира може да дойде в обителта, за да бие камбаната.

Темата за необходимите промени в железницата беше дискутирана и от първите дипломати у нас. Министър Алексиев направи и кратка равносметка на постигнатото през изминалия месец. Според Алексиев Изпълнението на Графика за движение на влаковете е подобрено от 77 % на 92 %. Закъсненията на база денонощие са намалени от 2500 минути на 680 минути. 

Коментари: 0