Хипермаркетите също искат по-нисък ДДС за топлата им витрина
Според бизнеса диференцирани ДДС ставки в България създават риск заради големия дял на сивия сектор и склонността към данъчни измами

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Големите търговски вериги за хранителни стоки директно се обявиха против намаляването на ДДС от 20 на 9% за доставката на прясно приготвена храна само за ресторантьорския бизнес. Те поискаха тя да важи и за храната от топлата витрина на хипермаркетите, става ясно от позиция на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в което влизат големите търговски вериги Lidl, Billa, Kaufland, "Фантастико" и др.
В позицията се казва, че с реверанса за ресторантьорите държавата нарушава основно правило при данъчното облагане – неутралността. Сдружението предлага и да се обсъди намаляването на единната ставка, което
би насърчило потреблението като цяло и по този начин стимулирало и бизнеса".
Според сдружението поредният реверанс за ресторантьорите поставя в неравноправно положение търговците, които също продават, а някои от тях и доставят прясно приготвена храна за вкъщи. От сдружението казват, че на практика търговецът и ресторантът ще извършват еднаква услуга, но ще работят при различни данъчни условия, което нарушава един от основните принципи на данъчното облагане - неутралност.
Припомняме, че премиерът Бойко Борисов разпореди в края на миналата седмица да бъде въведена и тази отстъпка за ресторантьорския бизнес, която по изчисления на ГЕРБ ще струва на бюджета 15 млн. лв. През лятото пък ДДС бе намален от 20 на 9% за храната, поръчвана и консумирана в заведенията, както и за леките алкохолни напитки – бира и вино. Това обаче създаде ситуация, в която заведенията бяха принудени да боравят с две данъчни ставки. Още тогава част от бизнеса нерегламентирано започна да начислява 9% ДДС и на доставките, което активизира Националната агенция по приходите да започне масови проверки в търговските обекти. Въпреки че това бе поредно доказателство за сивата дейност на заведенията, вместо порицание, Борисов предлага още една отстъпка за този сектор.
От СМТ посочват още, че в повечето страни в Европейския съюз потреблението на храните се облага с диференцирани ДДС ставки, но в България това създава голям риск за приходите в държавния бюджет заради големия дял на сивия сектор и склонността към данъчни измами и поставя под въпрос равноправното третиране на икономическите субекти.
Фискалната стабилност е фундаментално важна за бизнес средата и развитието на икономиката. Вярваме, че единната ставка е по-добра алтернатива от диференцирани ставки, при които по-ниският данък за избрани се налага да се компенсира с относително висока ставка за всички останали“, се казва в позицията на СМТ.
Част от сдружението са още веригите „Аванти“, Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, „Фантастико“ и „Хиполенд“.