Големият тест за Facebook и YouTube започва сега
Върху социалните мрежи тегне бреме, което изборите в САЩ може да усложнят

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Предстоящите дни и седмици след президентските избори в САЩ ще са огромен тест за Facebook, Twitter и YouTube заради опасността фалшиви акаунти, че и дори самият Доналд Тръмп, да разпространят манипулативно съдържание, което да подкопае резултата от вариращия на кантар вот.
Залогът е голям не само защото става дума за това кой ще е следващият „най-могъщ човек“ в света, но и защото тези компании трябва да доказват пред обществото и регулаторите, че все пак имат контрол над собствените си платформи във време, когато агитацията се случва много повече онлайн, отколкото в традиционните медии.
„Отлагането във времето на резултатите от изборите е най-големият ми източник на безпокойство в момента“, коментира пред CNN служител на една от водещите социални мрежи, който се занимава с противодействие на дезинформацията, пожелал да остане анонимен. Според него постоянното накланяне на везните в едната или другата посока е потенциална точка за възпламеняване на офлайн насилие.
Изходът от вчерашния вот в САЩ все още е неясен – демократът Джо Байдън държи крехка преднина пред Доналд Тръмп. Настоящият президент обаче е повече от уверен в победата си и заплаши, че при различен от очаквания резултат ще оспорва изборите в съда. Това би означавало дълги и тежки процедури в сложен социално-икономически момент на световна пандемия.
След дъжд качулка
Социалните мрежи отдавна биват критикувани заради спорните си етични практики и неспособността да овладеят разпространението на фалшиви новини и омразна реч. Кръстосаният огън над тях обаче избухна с пълна сила преди четири години, когато повод отново бяха президентските избори в САЩ. Цялото управление на Доналд Тръмп премина под знака на съмнението, че вотът, който почти никой не очакваше да е в негова полза, е манипулиран чрез онлайн тролове от Русия.
Финалният доклад от продължителното разследване на случая в САЩ излезе през август 2020 г., едва няколко месеца преди изборите за нов президент на страната. Документите потвърдиха, че Москва се е намесила в полза на Тръмп, но така и не се намериха достатъчно доказателства за наличието на координирани действия на Русия и екипа на избрания през 2016 г. американски държавен глава.
Казусът обаче бе последван от други случаи на злоупотреби. Достатъчно е да споменем скандала с Cambridge Analytica, при който изтекоха личните данни за 50 милиона Facebook потребители. Това лято същата тази най-голяма социална мрежа в света стана обект на бойкот от едни от най-големите брандове, които отказаха да рекламират в платформата ѝ на фона на ширещата се там расистка реторика след убийството на афроамериканеца Джордж Флойд. Twitter и YouTube не остават много по-назад – първата се бори с фалшивите акаунти и дезинформацията, а втората от години има проблеми с разпространението на видеа с насилствено, педофилско и невярно съдържание.
Въпреки всички взети мерки – от въвличането на повече хора и технологии за проследяване на информацията през маркиране на неверни и манипулативни публикации до по-стриктния надзор на рекламодателите – нарушения не липсват и сега. В YouTube например бе забелязано разпространението на фалшиви резултати от вота още преди приключването на изборния ден, като видеата са успели да достигнат до десетки хиляди граждани, върху които потенциално може да са оказали своето влияние.
Най-големият ми страх в този момент е от нещо напълно неочаквано, което никой не е предвидил“, коментира един от интервюираните от CNN служители. „Тази година всички подготвяме и работим по сценарии за всяка възможност, която можем да си представим, но тази година ме научи, че не всичко може да се предвиди.“
Със или без изненада, през септември се появи информация, че чуждестранни хакери отново са се опитали да компрометират изборите в САЩ. Заедно с насаждането на невярна информация по болезнени теми, като смъртта на Джордж Флойд, това са само някои от възможните стъпки към ескалация на напрежението. И докато те могат да бъдат удобно подети от чуждестранни играчи, то мнозина не крият притеснението си от действията на самия Доналд Тръмп.
Миналия месец Twitter за пореден път маркира негова публикация като „невярна“, след като държавният глава обяви, че има имунитет срещу коронавирус. Социалната мрежа се разграничи от съобщението по чувствителната тема с изявлението, че „туитът нарушава правилата на Twitter за разпространение на заблуждаваща и потенциално вредна информация, свързана с COVID-19”.
Иначе любимата социалната платформа на Тръмп, в която той активно споделя мнения и критики, за първи път сложи етикет за манипулирано съдържание върху негова публикация през май тази година. След това имаше и други такива случаи, с което Twitter опита да заеме по-твърда позиция относно достоверността на съдържанието, което президентът на САЩ споделя.
Опасенията за поведението на Тръмп бързо намериха почва дори в рамките на последните часове. Държавният глава побърза да обяви победа в изборите преди още да е приключило преброяването. А то към онзи момент даваше, макар и малка, преднина на опонента му Джо Байдън. Близките резултати подсказват за нажежаване на и без това обтегнатата обстановка, вече белязана от съмненията в манипулации. А социалните мрежи са най-удобният инструмент за разпространението им.