Shell ще произвежда масово нисковъглеродно авиационно гориво

Компанията иска да насърчи и останалите компании от сектора да произвеждат повече устойчиво гориво за авиация

Shell ще произвежда масово нисковъглеродно авиационно гориво

Снимка: Unsplash

596 ~ 2 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Royal Dutch Shell планира да започне масово производство на нисковъглеродни реактивни горива до 2025 г. Компанията се опитва да насърчи световните авиокомпании да намалят емисиите на парникови газове, пише Reuters. Авиацията, която отделя 3% от световните въглеродни емисии, се счита за един от най-трудните сектори за справяне с проблема поради липсата на алтернативни технологии на самолетните двигатели.

Shell, един от най-големите търговци на петрол в света, заяви, че има за цел да произвежда 2 млн. тона устойчиво гориво за авиация (SAF) до 2025 г., което е десетократно увеличение спрямо днешното общо глобално производство.

Извлечено от отпадъци от готварско масло, растения и животински мазнини, SAF може да намали до 80% от емисиите от авиацията, каза Shell

Компанията, която понастоящем само доставя SAF, произведени от други фирми, включително финландската рафинерия Neste, заяви, че иска „зелено“ гориво за реактивни двигатели, което може да се смесва с конвенционално авиационно гориво с малка нужда от смяна на самолетните двигатели.

Целта е SAF да представлява 10% от световните продажби на авиационни горива до 2030 г. В момента то представлява по-малко от 0.1% от глобалното търсене на авиационни горива, което достигна около 330 милиона тона през 2019 г., съобщи инвестиционната банка Jefferies.

Разрастването на пазара е изправено пред няколко препятствия, главно поради цената на SAF, която в момента е до 8 пъти по-висока от обикновеното гориво за реактивни двигатели, и ограничената наличност на суровини.

Shell заяви, че иска другите да последват неговото поведение.

Очакваме и други компании да добавят собствени производствени предприятия“, каза Анна Масколо, ръководител на Shell Aviation.

Миналата седмица САЩ заявиха, че искат да намалят емисиите на парникови газове от самолетите с 20% до края на десетилетието, като значително увеличат използването на SAF.

Ново производство

Англо-холандската компания, която има за цел до 2050 г. да намали до нула емисиите от горивата, които продава, е в разгара на голям ремонт, насочен към производство на повече нисковъглеродни горива, като биодизел, SAF и водород.

Shell планира да построи завод за преработка на биогорива в своята рафинерия в Ротердам с годишен капацитет от 820 000 тона, като SAF ще съставлява повече от половината от продукцията. Очаква се заводът да започне производство през 2024 г.

В нов доклад за декарбонизацията на въздухоплаването, публикуван заедно с Deloitte, Shell призова сектора да намали емисиите си до нетната нула до 2050 г.

Международната асоциация за въздушен транспорт, включваща повечето световни авиокомпании, има за цел да намали наполовина емисиите дотогава.

Намаляването на емисиите до нетна нула може да бъде постигнато чрез използване на повече нисковъглеродно гориво и компенсиране на останалите емисии чрез въглеродни кредити.

Shell също така разработва синтетично авиационно гориво, направено от водород и рециклиран въглерод.

Устойчивото авиационно гориво, било то био SAF или синтетичен SAF, остава най-доброто решение“, каза Масколо.

Подкрепи Economic.bg