6 години и близо 38 млн. лв.: ГКПП „Калотина“ е реконструиран (галерия)
Обсъжда се идеята на него да бъде изграден и първият държавен ТИР паркинг
© ECONOMIC.BG / БТА
Граничният пункт „Калотина“, който е вратата на България към Сърбия, вече е напълно обновен. Започналата още през 2018 г. реконструкция на пропускателния пункт, която се извърши на два етапа, приключи официално днес. Лентата бе прерязана от служебния премиер Димитър Главчев, служебния министър на регионалното развитие Виолета Коритарова и служебния министърът на вътрешните работи Атанас Илков.
Предвижда се на него да бъде изграден и първият държавен ТИР паркинг.
За мен е удоволствие да присъствам на този истински, европейски гранично-контролно пропускателен пункт“, коментира Главчев.
Пунктът не е ремонтиран откакто е изграден през 70-те години, допълни още той. По думите му граничните пунктове в страната са проектирани да поемат трафик от 2.5 млн. МПС-та, а сега преминават 4.5 милиона, като тенденцията е броят да нарасне до 10 милиона през 2029 г. Премиерът припомни, че се предвижда реконструкция на всички гранични пунктове заради засиления трафик. През последните 5 години, например, трафикът на „Калотина“ се е повишил с 40%, а при „Капитан Андреево“ – с над 100%.
От 2018 г. е започнала реконструкцията. Нека няма спекулации и някой да си мисли, че ние сме свършили всичко. Така се случва, че ние го откриваме“, заяви Главчев.
Обновени и увеличени са трасетата за товарни и леки автомобили, както и цялостната подземна и наземна инфраструктура на пункта. Той разполага с общо 33 трасета, като за сравнение „Капитан Андреево“ е с 38, но е 4 пъти по-натоварен. Изградени са 23 пътнически коридора и 2 автобусни, както 5 товарни и 3 за изход.
Цялостната реконструкция бе извършена на два етапа през последните 6 години и струва около 38 млн. лв. Първият етап започна през 2018 г., като при него бе предвидена реорганизация на обработката на товарни автомобили и монтирането на нови везни. Първият етап струваше 6.9 млн. лв. с ДДС и се изпълняваше от ДЗЗД „КРК – Калотина“, с участието на „Каро Трейдинг“, „Рутекс“ и „Кортес – 95“.
Същият консорциум спечели поръчката на Агенция „Митници“ през 2020 г. за извършването и на втория етап на реконструкцията. Нейната стойност бе в размер на над 31 млн. лв. с ДДС. Дейностите предвиждаха частично проектиране и изграждане на нови отделни трасета на пункта.
ТИР паркинг
Служебният регионален министър Виолета Коритарова коментира пред медиите, че създадената работна група, която се занимава с хаоса по границите и частните паркинги, с които държавата не може да се справи, обсъжда вариант първият държавен ТИР паркинг да бъде именно на „Калотина“.
Обследват се терени, за да може да създадем нормални условия за изчакване при преминаване, за да бъде обновен пункта и от страна на Сърбия“, заяви Коритарова.
Припомняме, че в края на 2022 г. тогавашните министри на регионалното развитие Иван Шишков и вътрешният Иван Демерджиев обявиха, че в проекта не са били предвидени места за обособяване на паркинги за тирове. Тогава Шишков каза, че са били набелязани такива две места, като се мислеше и за трето с уширение заради връзката с магистрала „Европа“ и евентуалният трафик, който би създал проблем за пункта.