Властта мисли да строи държавни ТИР паркинги преди граничните пунктове
Финансовият министър Людмила Петкова отказа да съобщи резултатите от проверките на частните паркинги при Русе и Видин

© ECONOMIC.BG / БТА
За да се сложи ред в хаоса по границите, служебната власт обмисля идеята да строи държавни буферни паркинги. Това се разбра от изказване на служебния финансов министър Людмила Петкова, която даде брифинг в Министерския съвет.
Те трябва да изместят частните паркинги, които на практика са окупирали достъпа до някои гранично-пропускателни пунктове и създават проблеми на международните превозвачи. Държавата знае за проблема от поне година, но с действията си досега е доказала, че не може или не иска да се справи с проблема.
Петкова каза, че работната група, която бе създадена със заповед на служебния премиер Димитър Главчев, съвсем скоро ще предложи дългосрочна мярка, която е именно изграждането на държавни буферни паркинги. Петкова допълни, че тя е част от цялостната концепция за модернизация на граничните пунктове в страната, която включва и система за управление на трафика и опашките.
На практика това означава, че държавата ще копира частната инициатива, тъй като очевидно не успява да я контролира добре. Не е ясно обаче откъде ще дойдат средствата за изграждане на държавните паркинги.
Припомняме, че в началото на месеца от прессъобщение на Министерския съвет по темата се разбра, че ще се обсъжда възможността държавата да поеме контрола върху вече изградените частни паркинги. Сега обаче тази идея е претърпяла трансформация, най-вероятно заради практическата й невъзможност да се осъществи.
Частните буферни паркинги при Русе и Видин се превърнаха в гореща тема, след като стана ясно, че с контролирани от частниците светофари международните шофьори са принуждавани да отбиват в тях за престой, а освен това плащат и много по-високи такси от българските си колеги. През март стана ясно, че КЗК проверява „Тир Паркинг Русе“ за злоупотреба с господстващо положение. Частният оператор бе избран от Община Русе да управлява паркинга до пункта и „виртуалната опашка“ за камиони на „Дунав мост“ при Русе, а румънските превозвачи се оплакаха от различните такси. Те дори поискаха отделянето на страната ни по пътя към сухопътния Шенген.
Прочетете още
- Хаос на границата: Румънският транспортен бранш настоява за отделяне от България за Шенген
- КЗК проверява „Тир Паркинг Русе“ за злоупотреба с господстващо положение
Петкова не каза какви са резултатите от проверката на въпросните паркинги, а само коментира, че е направен анализ на разположението и собствеността.
Припомняме, че още през 2022 г. „Капитал“ и „Антикорупционния фонд“ съобщиха, че при паркинга в Русе се повтаря схемата с ГКПП „Капитан Андреево“. Според изданията фирмите, които са се явили на тръжната процедура на общината за изграждане и стопанисване на паркинга, са пряко или косвено свързани с Размиг Чакърян – Ами, с когото се свързват операторите на паркинга на „Капитан Андреево“, а допреди известно време и лабораторията за фитосанитарен контрол там.
В края на миналата година „Свободна Европа“ пък излезе с информация, че общината се е отказала от потенциални печалби за милиони в полза на частната фирма. Тогава местната власт заяви, че не е могла да прогнозира какви би била печалбата от съоръжението.
Като краткосрочна мярка се предвиждат срещи със съседните страни, най-вече с Румъния и Гърция, за да се мисли за синхронизирани действия, които да намалят времето за престой на камионите.
Петкова напомни за цялостната стратегия, която се разработва, свързана с модернизация на пунктовете до 2032 г., като допълни, че мерките ще бъдат насочени главно към държавите, които не са членки на ЕС. За Румъния и Гърция, по думите на Петкова, опашките ще намалеят, когато страната ни бъде приета и в сухопътния Шенген, тъй като ще отпаднат проверките.
Правителството е предприело всички мерки за присъединяване към сухопътния Шенген“, заяви още тя.