Срокът за кандидатстване по втория етап на санирането е удължен
Бюджетът ще стигне за обновяване на 250 блока, посочват от МРРБ, като домакинствата трябва да отделят по 5100 лв. за съфинансиране
Сдруженията на собствениците могат да подават документи във втория етап на санирането, финансирано със средства по Плана за възстановяване, до 29 февруари. Срокът е официално удължен с решение на министъра на регионалното развитие Андрей Цеков, съобщава ресорното ведомство.
Удължаването на срока идва в момента на породено масово недоволство сред кметове и граждани заради класирането в първия етап на процедурата. Въпреки че министърът се опитва да потуши напрежението, то почти всеки ден излиза нова информация за субективни оценки на кандидатстващите блокове.
Припомняме, че бюджетът при първия етап, при който се отпускаше 100-процентов грант, бе в размер на 1.1 млрд. лв., като малко преди Коледа МРРБ класира около 750 блока от 102 общини. Подадените заявление обаче бяха на обща стойност почти 4 млрд. лв. и под линията останаха около 2100 блока.
На домакинство по 5100 лв. за съфинансиране
Сега тези блокове може да кандидатстват именно по втория етап на процедурата, но по него вече се отпуска 80-процентов грант, а собствениците трябва да осигурят останалите 20%. Средствата в този етап са в размер на над 282.7 млн. лв. Заедно с необходимото задължително съфинансиране от над 70 млн. лв. общият размер на разходите, които могат да бъдат финансирани, ще достигне 353 млн. лв.
От ресорното ведомство посочват, че парите ще стигнат за обновяването на още 250 блока. Предварителните разчети от първия етап на процедурата сочат още, че средната стойност на инвестицията на един блок е около 1.5 млн. лева с вкл. ДДС, а средната стойност на разгъната застроена площ (РЗП) е 4400 кв. м. Така самоучастието от 20% в Етап II на процедурата по ПВУ за апартамент от 60 кв. м в блок с РЗП 4400 кв. м би излязло средно около 5100 лева на домакинство.
Заложени лимити
Шестте района за планира са със заложен лимит на безвъзмездната финансово помощ в размер на малко над 47 млн. лв., като това е направено, за да се избегне концентрация на средствата и постигане на по-добро териториално разпределение на предоставения ресурс.
Трябва да се има предвид обаче, че това не е гарантиран бюджет“, пишат още от МРРБ.
Именно тези лимити бяха оспорвани след класиранията на блокове от първия етап на процедурата. Редица кметове коментираха, че заложените лимити не са изобщо достигнати. Ведомството тогава контрира като заяви, че ако са били достигнати, то общият ресурс на програмата от 1.1 млрд. лв. нямаше да е достатъчен. Според МРРБ те са били индикативни.
Възможност за допълнителни средства за саниране
Експерти и граждани са заявявали нееднократно позиция, че е необходима по-добра поддръжка на жилищните блокове. Грижата за състоянието на частните имоти е ангажимент на техните собственици, се посочва в прессъобщението на ведомството.
По тази причина гражданите не следва да възприемат себе си само като собственици на жилища, а и като съсобственици на обща собственост в многофамилните жилищни сгради.“
Допълва се, че Европейската комисия е дала ясни индикации при разработването на процедурата, че 100-процентовото безвъзмездно финансиране трябва поетапно да отпада в годините, тъй като ресурсите не стигат за обновяване на целия сграден фонд. Въпреки това от министерството посочват, че може да бъдат осигурени допълнителни средства.
В случай, че бъде установен интерес към процедурата надвишаващ разполагаемият бюджет, страната ще бъде в добра позиция да поиска допълнителни средства за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради при договарянето на средствата от RePowerEU.“
Документи за втория етап
Документите остават същите като при първия етап. Новите срокове предвиждат Сдруженията на собствениците да подадат необходимите документи в общините до 10 февруари 2024 г. До края на работния ден на 29.02.2024 г. общините следва да подадат окомплектованите документи за всяка сграда в ИСУН.
Предстои до 01.02.2024 г. местните власти да обявят графика за подаване на заявленията към тях.
Към основния пакет документи трябва да се приложи допълнително решение на ОС на ЕТ, че съсобствениците са съгласни да осигурят 20% съфинансиране за изпълнение на мерките за енергийна ефективност.
Кандидатите за участие в процедурата трябва да знаят, че е необходимо да осигурят и в процеса на изпълнение платят 20% от всички разходи за обновяване на блока им. Членовете на сдруженията на собствениците могат да набавят необходимото собствено финансиране изцяло със собствени средства или чрез използването на различни финансови инструменти, разработени и предоставени от частни участници на пазара, например чрез ЕСКО договор с финансова или друга организация или чрез договор с електроразпределително дружество, което е разработило и предоставя инструменти за финансиране на разходи за енергийна ефективност.
Целта на инвестициите, които ще бъдат направени, за да се изпълнят предписаните мерки за всяка одобрена по процедурата сграда, е да се постигне минимум 30% спестяване на първична енергия и клас на енергопотребление „В”. Те ще се доказват с изготвена от сертифициран енергиен одитор оценка, проведена след приключване на необходимите строително-монтажни работи. Затова обръщаме внимание, че всички получени средства ще подлежат на възстановяване, в случай че заложените индикатори за даден блок не бъдат постигнати.
От ведомството напомнят, че съгласно Закона за енергийната ефективност сертификатът за енергийни характеристики на сграда в експлоатация е със срок на валидност до 10 години. Във връзка с това собствениците може да използват вече изготвените сертификати за енергийна ефективност на техните сгради за подготовката на необходимите документи и участие в процедурата.