Събев окончателно е решил да слива двете дружества на БДЖ
Новосъздадената мегакомпания ще спре да ползва държавната субсидия от 2024 г., обяви транспортният министър Събев
Министърът на транспорта Николай Събев даде началото на реформата в БДЖ. На пресконференция днес той обяви, че ще бъде създадена „Национална компания български държавни железници“, в която ще се влеят „Холдинг БДЖ“, „БДЖ-Пътнически превози“ и „БДЖ-Товарни превози“. Така днес Събев потвърждава вчерашната заявка, макар и изразена доста неуверено, че се мисли за подобно сливане на товарните с пътническите превози.
Планираме до края на 2023 г. компанията да бъде в цветущо финансово здраве, а от началото на 2024 г. да не искаме повече пари от държавата, да излезем на капиталовите пазари в Европа“, заяви министърът.
Новата мегакомпания ще се управлява от 5-членен борд на директорите. Целта е БДЖ да работи по-ефективно, а пътническото дружество да спре да ползва държавната субсидия, която получава всяка година с оправданието, че извършва социална дейност.
Събев обяви, че железниците са на загуба от над 400 млн. лв. от 2002 г. насам, а през последните години не са управлявани ефективно. Председателят на новата компания Симеон Евтимов обяви, че ще се работи за „управление на държавния капитал в полза на обществото“.
Желанието на Борда е да се подобри конкурентоспособността, а за тази цел ще се инвестира и в човешкия капитал. В управлението е заложено технологично взаимодействие на всички звена, така че качеството на услугата да се подобри.
Стана ясно също, че новият модел на управление е „в съзвучие“ с условията на ЕК, а именно – увеличение на пазарния дял на железниците. Бордът даде пример, че в други европейски страни този дял е 16%, а в България – 4 пъти по-нисък.
Конкретно заложената цел при товарните превози е поне 10 млн. тона превозени товари.
Управлението на железниците ще е съобразени с мобилността и зелената сделка. Бордът ще работи по 5-годишни програми за устойчиво развитие и модернизация. За момента не се обмисля вдигане на цените на билетите за пътническите превози.