Събев окончателно е решил да слива двете дружества на БДЖ
Новосъздадената мегакомпания ще спре да ползва държавната субсидия от 2024 г., обяви транспортният министър Събев

© ECONOMIC.BG / Авторът
Министърът на транспорта Николай Събев даде началото на реформата в БДЖ. На пресконференция днес той обяви, че ще бъде създадена „Национална компания български държавни железници“, в която ще се влеят „Холдинг БДЖ“, „БДЖ-Пътнически превози“ и „БДЖ-Товарни превози“. Така днес Събев потвърждава вчерашната заявка, макар и изразена доста неуверено, че се мисли за подобно сливане на товарните с пътническите превози.
Планираме до края на 2023 г. компанията да бъде в цветущо финансово здраве, а от началото на 2024 г. да не искаме повече пари от държавата, да излезем на капиталовите пазари в Европа“, заяви министърът.
Новата мегакомпания ще се управлява от 5-членен борд на директорите. Целта е БДЖ да работи по-ефективно, а пътническото дружество да спре да ползва държавната субсидия, която получава всяка година с оправданието, че извършва социална дейност.
Събев обяви, че железниците са на загуба от над 400 млн. лв. от 2002 г. насам, а през последните години не са управлявани ефективно. Председателят на новата компания Симеон Евтимов обяви, че ще се работи за „управление на държавния капитал в полза на обществото“.
Желанието на Борда е да се подобри конкурентоспособността, а за тази цел ще се инвестира и в човешкия капитал. В управлението е заложено технологично взаимодействие на всички звена, така че качеството на услугата да се подобри.
Стана ясно също, че новият модел на управление е „в съзвучие“ с условията на ЕК, а именно – увеличение на пазарния дял на железниците. Бордът даде пример, че в други европейски страни този дял е 16%, а в България – 4 пъти по-нисък.
Конкретно заложената цел при товарните превози е поне 10 млн. тона превозени товари.
Управлението на железниците ще е съобразени с мобилността и зелената сделка. Бордът ще работи по 5-годишни програми за устойчиво развитие и модернизация. За момента не се обмисля вдигане на цените на билетите за пътническите превози.