Европейците бягат от обществения транспорт с коли на старо
Търсят се автомобили на достъпни цени и на възраст над 10 години, казват от бранша

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
В опит да избегнат навалицата от хора в градския транспорт в цяла Европа хората започнаха масово да купуват употребявани автомобили. „Общественият транспорт тук е страхотен, но с COVID и всичко това е по-добре да го избягвате“, каза Робърт Перес, който наскоро се е преместил в Мадрид от Аржентина.
Перес, 33-годишен автомобилен инженер, си е купил червен Seat Toledo от 2001 г. за 2000 евро от испанска фирма за употребявани автомобили, която отвори четири нови представителства след блокирането поради нарастващото търсене.
Данните, предоставени на Reuters от изследователската фирма IHS Markit и онлайн автомобилния пазар AutoScout24, показват, че е имало забележителна промяна в регистрирането на по-стари автомобили в цяла Европа, както и скок в търсенето на такива автомобили онлайн.
Нарастването на интереса не е добра новина за околната среда, тъй като замърсяващите коли са по-търсени от новите електрически превозни средства.
В дългосрочен план обаче преминаването от обществения транспорт към „индивидуална мобилност“ в ерата на пандемията се очаква да помогне на производителите на автомобили, засегнати от спад в продажбите на нови превозни средства в Европа през последните 10 месеца на 2020 г.
Генералният мениджър на автокъща в западен Лондон казва, че цените на автомобилите, които са на повече от десет години, са скочили с 25%, тъй като хората, които до момента са пътували с влакове и автобуси, сега търсят по-евтина алтернатива за покупка на кола.
Всичко под 3000 паунда се продава много бързо", казва той.
Във Франция регистрациите на употребявани автомобили са нараснали с близо 16% през третото тримесечие, докато продажбите на нови превозни средства са намалели с повече от 5%, показва анализ на изданието на база предоставените данни. Освен това през 2020 г. превозните средства на възраст над 15 години са били използвани много повече в сравнение с 2019 г.
„Спокойно можем да кажем, че във времето на коронавирус превозните средства на възраст над 15 години са се увеличили в сравнение с предходната година“, каза Бьорн Хютер, продуктов директор в IHS.
В Испания е отчетен още по-голям скок, като регистрациите на употребявани автомобили се увеличиха с близо 25%. Порталът за продажби на превозни средства Sumauto, част от испанската медийна компания Vocento SA, заяви пред Reuters, че продажбите на автомобили на възраст над 20 години са скочили с 25% от юни до октомври, докато тези над 15 години - с 16%.
Освен удар върху амбициозните европейски цели за намаляване на въглеродните емисии, по-старите автомобили имат по-малко функции за безопасност и могат да причинят повече инциденти.
Общественият транспорт сериозно започва да се влияе от тази тенденция. Броят на хората, които използват обществения транспорт в Испания е паднал с 92% през април в сравнение с 2019 г.
Във Великобритания, преди да започне последното блокиране в началото на ноември, използването на обществения транспорт беше на около една трета от нивата през 2019 г., докато използването на лични автомобили беше близо 90% от стандартното.