ВАС временно забрани на Yettel бъдещи увеличения на цените
Решението на съда не засяга вече действащото увеличение на цените от началото на годината

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Върховният административен съд (ВАС) потвърди предварителното изпълнение на заповедта на Мария Филипова (председател на КЗП), с която забранява на „Йеттел България“ (Yettel) бъдещи увеличения на цените. Ограничението ще действа до същинското произнасяне на съда по казуса между мобилните оператори и регулатора във връзка с поскъпването на услугите от началото на годината.
Решението на ВАС обаче не засяга действащото от 5 януари 2025 г. увеличение с 2 лв. на месечната такса за абонатите на Yettel.
Yettel уважава решението на съда относно предварителното изпълнение на заповедта на КЗП и ще се съобрази изцяло с него, тъй като то се отнася до бъдещи промени“, се посочва в позиция на компанията, изпратена до Economic.bg.
Телекомът вярва, че съдът ще потвърди позицията му в рамките на основното съдебно производство по заповедта на КЗП, което все още не е приключило.
Според общите условия на телекомуникационните компании, изменени от тази година в съответствие със Закона за електронните съобщения, потребителите имат право да развалят договора си с мобилния оператор, ако той промени едностранно условията – без да дължат неустойка за предсрочно прекратяване и възстановяване на използвани отстъпки от цената на абонамента си. Срокът за разваляне на договора е един месец след обявяването на промените в условията, т.е. до 4 януари 2025 г.
Мария Филипова, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), обаче закъсня много с реакцията си и наложи забраната чак на 10 януари 2025 г. Тоест новите цени вече бяха в сила, а който беше решил – имаше време да се откаже от договорните си отношения с Yettel.
Поради тази причина решението на ВАС действа само за евентуални бъдещи увеличения на цените. Засега и това е временно – докато съдът не се произнесе имат ли право мобилните оператори да повишават цените по вече сключени договори едностранно, ако няма инфлационно основание.
Как се разви казусът
На 4 декември „Йеттел България“ обявява на своите клиенти, че ще увеличи цените на абонаментните си планове, като същевременно подобрява някои от параметрите на предоставяните услуги по действащите договори на клиентите си. Операторът добави повече минути, мегабайти, повиши интернет скоростта. Според вида абонамент се предостави възможност на клиентите да активират безплатно някои услуги, като MAX, Storytel, SkyShowtime, допълнителни международни минути, застраховка при пътуване в чужбина „Сматфон турист“ и „Смарт Майстор“ за период от 6 месеца.
Компанията обяви, че по този начин отговаря на „нарастващите дигитални нужди и изисквания на потребителите и допринася за това да са още по-свързани и информирани за нещата, които са важни за тях“.
Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) реагира на деня, като обяви, че ще извърши няколко различни проверки на мрежата на „Йеттел България“, за да оцени качеството на услугите. Този регулатор няма правомощия да следи за цените.
Малко след това КЗП също реагира, като напомни, че „действащото законодателство забранява доставката на стоки и услуги срещу заплащане, когато те не са били заявени от потребителите“.
Едва на 10 януари 2025 г., месец и пет дни след съобщението за поскъпването, Мария Филипова (КЗП) издава своята заповед. Yettel обжалва разпореждането за предварително изпълнение пред Административен съд София-град (АССГ), който отмени предварителното изпълнение.
С днешното решение се отменя именно постановлението на АССГ