КРС ще проверява Yettel заради новите цени
Мобилният оператор обяви поскъпване на услугите след Нова година, но не заради инфлацията
Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обяви, че ще извърши серия от проверки на мрежата на „Йеттел България“ ЕАД. Новината идва ден след съобщението на телекома, че след Нова година вдига таксата за мобилна услуга.
КРС, която отговаря за инфраструктурата и разпределението на радиочестотите, не може да влияе на ценовата динамика. Но може да провери техническите параметри на предлаганите услуги и да направи анализ, който да послужи на други регулатори.
Във връзка със заявените промени в цените на услугите на мобилното предприятие „Йеттел България“ ЕАД със заявени параметри на по-високо качество, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) започна проверки на мобилното предприятие с цел установяване на качеството и техническите параметри на променените услуги“, се посочва в съобщението на регулатора днес.
Екипи на КРС ще проверяват различни точки от мрежата на Yettel за определен срок от време, като не се посочва какъв. Анализът ще бъде предоставен на Комисията за защита на потребителите (КЗП), която пък би могла да се произнесе за евентуалното наличие на нелоялни практики.
Междувременно КЗП също се активизира. От Комисията излязоха с изявление по случая, напомняйки, че:
действащото законодателство забранява доставката на стоки и услуги срещу заплащане, когато те не са били заявени от потребителите“.
КРС ще прави проверки и в другите мобилни предприятия във връзка с публикувани и предлагани промоционални оферти за потребители, уверява още регулаторът.
Как се стигна до проверката?
Вчера абонатите на Yettel бяха известени, че от 5 януари месечната такса за мобилна услуга ще се повиши с 2 лв. Като това обаче няма общо с превърналата се през последните години в традиция индексацията на цените във връзка с инфлацията.
Даваме ви повече, за да можете повече. Подобряваме параметрите на използваните от Вас планове, като Ви предоставяме повече национални минути, MB ли по-висока скорост за достъп до интернет до края на срока на договора“, гласи съобщението на Yettel, в което се уточнява, че месечната такса за мобилна услуга скача с 2 лв. без ДДС.
Добавя се, че дотогава потребителите могат да прекратят договора си „без санкция“. Тук е първата уловка по тази линия – разтрогването на отношенията без финансов удар за клиентите може да се случи само в периода 4 декември – 4 януари.
Втората уловка е по линия на използваните отстъпки за закупени устройства и оставащи лизингови вноски. Много договори са сключени с промоционални условия за взети телефони, таблети или други смарт джаджи. Ако обаче решат да сложат край на договора си, потребителите ще дължат:
възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването“, уточняват от Yettel.
Условията в договорите на мобилните оператори се превърнаха в гореща тема през последните няколко години. Повод тя да бъде отворена се оказаха взетите преди три години решения на телекомите да се възползват от правото си да индексират цените на месечните такси в отговор на инфлацията. След първоначалната популистка употреба на казуса с индексацията, особено от страна на някои политици, темата постепенно изкристализира до съществения въпрос за баланса в правата и задълженията по договорите.
Така през март 2024 г. се стигна до споразумение, според което от 2025 г. потребителите ще имат право – без предизвестие и без да дължат неустойка – да прекратят договора си с мобилен оператор в случай на вдигане на цените заради инфлацията, както и възможност за намаляване на месечните тарифи при определени параметри на дефлация.
Случаят с вдигането на цените на Yettel обаче не е свързан с инфлацията.