Винетките може да поскъпнат и догодина
600 млн. лева трябват годишно за поддържане на пътната мрежа
Винетката може да поскъпне и догодина. Дали това ще стане, зависи от това на какъв етап е прилагането на електронната винетка. Това заяви регионалният министър Лиляна Павлова в отговор на въпроси от трима депутати на днешния парламентарен контрол.
С въвеждането на електронните стикери ще може да се купува винетка всеки месец, като тя ще важи за календарна година, уточни регионалният министър. Даваме 190 000 винетки като социално подпомагане, каза още Павлова.
По думите й Световната банка не решава вместо България колко да е цената на винетката.
Според регионалния министър препоръката на Световната банка била да се увеличава винетката всяка година с 10 лева. Може би не беше правилно да не увеличаваме така, включително и през първия мандат на ГЕРБ, каза Павлова, като припомни, че от 2008 година цените на винетките не са увеличавани до 2016 г.
Приходите от винетки са между 180-230 млн. лева брутно средно годишно, като до 150 млн. лева остават за ремонти, каза регионалният министър. И добави, че тези средства са крайно недостатъчни.
„Трябва да се инвестира. Винетният стикер не е данък, а такса за ползване. Това е такса, доброволна е. Който ползва автомобил, трябва да го зареди с гориво, да смени масло и да направи преглед, както и да плати таксата“, добави тя и уточни, че за общинските пътища не се дължат такси. „България, за разлика от другите страни, в които има винетни стикери, не прилага и пътен данък“, добави министър Павлова.
До 2020 година имаме нужда от 7 млрд. лева, за да завършим магистралният си пръстен, а годишно ни трябват 600 млн. лева, за да поддържаме настоящата пътна мрежа от 20 000 километра, 12 000 от които са третокласни пътища, поясни още Павлова.
„Ако искаме да имаме хубави пътища, трябва да инвестираме в тях“, каза още тя. По думите ѝ, за да е по-справедлив моделът, правителството е взело решение да се премине към смесена система – винетни стикери, електронна винетка и плащане на километър такса от тежкотоварните автомобили. Според нея е необходимо да се премине към смесена система и при въвеждането ѝ се очаква да има повишаване на приходите.