Макс Зиф, експерт по преструктурирането на Bulsatcom и изпълняващ длъжността главен изпълнителен директор:

2019 г. ще е най-слабата година за Bulsatcom досега

Компанията очаква подобрение при финансовите си резултати през следващата година

Снимка: Bulsatcom
Възход и падение. Така може да се опише накратко историята на Bulsatcom. След като успя да надхвърли регионалния си характер и да се превърне в най-големия телевизионен доставчик в България, компанията опита да разгърне дейността си в повече посоки, отколкото бе способна да контролира. През 2013 г. инвестира в лиценз за мобилен оператор, междувременно създаде дъщерното дружество BulgariaSat, което през 2017 г. изстреля собствен сателит в орбита. Финансовите трудности настъпиха заради неизпълнение на дълговете, последва запориране на сметки и раздяла с единия от съоснователите. 

За състоянието на Bulsatcom, за процеса на преструктуриране и плановете за бъдещо развитие разговаряме с Макс Зиф, експерт по преструктурирането на организацията и изпълняващ длъжността главен изпълнителен директор. 

– Г-н Зиф, на събитие тази седмица обявихте, че до края на октомври Bulsatcom ще има нови собственици в лицето на сегашните си кредитори Blantyre Capital, Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Българската банка за развитие (ББР), заедно със съоснователя на компанията Пламен Генчев. Кой с какъв дял ще влезе в компанията и от какво зависи това? 

– Окончателният процент на собственост на всеки от акционерите ще зависи от това какъв ще е техният принос към 30-те милиона евро нов заем. Макар да сме сигурни, че ще наберем тези средства, все още не знаем точно какво ще е разпределението им между кредиторите. Важното е, че никой няма да държи мажоритарен дял, което означава, че никой няма да може да упражнява положителен или отрицателен контрол върху дружеството. 

– Как очаквате да завърши финансовата 2019 година? 

– След всички корекции, свързани с извънредни разходи, считам, че ще приключим с резултат, много близък до този от 2018 г. При всички случаи годината ще е на загуба. Не знам какъв точно ще е размерът ѝ, но това ще е най-слабата година за компанията досега. Очакваме подобрение през следващата, а в по-нататъшното развитие и печалба, която ще е функция на процеса на преструктуриране. Всички спечелени пари ще бъдат реинвестирани за развитието на компанията. 

– Има ли промяна в броя на абонатите спрямо 2018 г.? 

– Загубихме малка част от абонатите си. Интересното е, че те не са отишли при нашите конкуренти, а сме ги загубили заради „черния“ пазар. Това е големият проблем в България по отношение на платената телевизия. Според нашите оценки 30-35% от българския пазар е в черния сектор. Това са на практика хора, които крадат съдържание – те го получават от Bulsatcom, Vivacom или А1 например, и след това го препродават. Заради това, че нямат разходи за съдържание, тези играчи си позволяват да предоставят услуга срещу по-ниска такса.

– Смятате ли, че се предприемат мерки за разрешаването на този проблем?

– През последните месеци държавата предприема все по-активни мерки за справяне с проблема. Това е от решаващо значение, защото когато имаме голям „черен“ пазар, доставчици, които плащат за съдържание, предлагат услугата срещу по-висока такса. А хората, които закупуват услуги от „черния“ пазар, фактически крадат. В САЩ например както доставчиците, които предоставят откраднат сигнал, така и техните абонати са обект на наказателно преследване. Наличието на 30-35% „черен“ пазар е на практика кражба на едро и това оказва значително влияние върху рентабилността на печалбата. 

– Какъв дял от пазара държи Bulsаtcom? 

– Към момента нашите абонатите са малко под 800 000, като държим 38% от официално обявения пазар. От друга страна, около една-трета от потребителите на „черния“ пазар също на практика ползват нашите услуги. Трудно е да се каже каква е промяната. Има известно намаление в сравнение с миналата година, но то не е значително. 

– Как си обяснявате това, че въпреки кризата компанията успява да задържи потребителите си?

– Bulsatcom има много лоялна база потребители. Повечето от клиентите ни получават сигнал по сателита, а не по кабел. Това означава, че компанията е доминиращият оператор в селските региони, където няма кабелна телевизия. В тази връзка повечето от нашите клиенти са в по-напреднала възраст, в резултат на факта, че младите по презумпция се изнасят към града. Затова имаме много голяма и вярна клиентска база, която ни остана лоялна въпреки кризата. 

– На фона на динамично променящия се пазар, на който само преди седмица A1 например обяви собствена услуга за интерактивна телевизия, и предвид факта, че по-голямата част от потребителите на Bulsatcom са сред по-възрастното население, има ли план компанията как да таргетира младите? 

– Гледаме с внимание на всички събития на пазара, включително от технологична гледна точка. С новите финансови средства, с които ще разполагаме, ще сме в състояние да откликнем на тези нови развития. Имаме процес в ход, като разглеждаме всички видове телевизия, в това число интерактивната, стрийминга и пр. Досега нямаше как те да се развиват по-интензивно. Но с новите инвестиции ще е напълно възможно и ще имаме шанс да се конкурираме с останалите.

– Новата инвестиция от 30 млн. евро в какво ще бъде вложена? 

– Голяма част от инвестицията ще се предостави за нови технологии, нови телевизионни приемници и софтуер. Но също така ще насочим внимание и към най-доброто съдържание, което клиентите желаят. Не на последно място ще насочим средства към обучението на нашите служители, за да имат добри кариерни перспективи? 

– Има ли планове Bulsatcom да инвестира в собствено съдържание, каквато тенденция се наблюдава от страната на редица телекомуникационни и технологични играчи на пазара? 

– Ние вече имаме известно количество собствено съдържание, което включваме в допълнителните пакети и програми, като например Sports+ и филмовите ни канали. Не считам обаче, че това е дългосрочно решение за когото и да е от конкурентите в сектора, защото създаването на оригинално съдържание е много скъпо. Много по-ефективно за операторите е да споделят такова. 

– Какво се случва с 10-годишния лиценз за мобилен оператор, който Bulsatcom получи през 2013 г.? Има ли планове компанията да се възползва от честотите в крайна сметка?

– Понастоящем правим преглед на амбициите си по отношение мобилния лиценз. Тепърва предстои да вземем решение какво искаме да предприемем в тази насока. Не бих искал да споделям нещо за процес, който не е приключил и все още разглеждаме. 

– Какви са отношенията на Bulsatcom с Bulgaria Sat и ще ползва ли компанията нейния сателит? 

– Скоро предстои да сключим споразумение, според което ангажиментите ни към Bulgaria Sat ще бъдат анулирани. Bulsatcom няма да ползва сателита Bulgaria Sat-1. С финализирането на споразумението ще се отделим окончателно.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: компания | криза | собственик | абонати | сателит | черен пазар | Bulsatcom | Макс Зиф | Пламен Генчев

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини