Молът, който продава само стоки втора употреба (снимки)

В опит за налагане на устойчиви политики

Снимка: retuna.se
Счупени играчки и кухненски съдове, износени дрехи и странна миризма. Тези стереотипи за пазаруването на стоки втора употреба са доста неприятни, но в ерата на устойчивите политики за живот са и далече от истината.

Не е тайна, че безмилостното ни потребление и производство на стоки натоварват природните ресурси на планетата и са отговорни за изпомпването на огромни количества парникови газове в атмосферата.

По-малко от 1% от дрехите по света се рециклират, но проблемът далеч надхвърля само дрехите; повече от половината от всички потребителски отпадъци се озовават в депа. Само в САЩ всяка година това възлиза на над 130 милиона тона отпадъци.

В стремежа си да намали отпадъците и да насърчи устойчивия начин на живот, един от първите в света проекти за продажба на рециклирани стоки в Източна Швеция преосмисля пазаруването.



Когато молът ReTuna за първи път отваря вратите си през 2015 г., някои смятат, че концепцията е радикална, но проектът предизвика нова вълна от търговски центрове на международно ниво и предлага надежда в борбата срещу глобалните отпадъци.

"В началото всички се чудеха дали моделът ще издържи. Имаше толкова много предприемачи, които се възползваха от големия шанс", казва Анна Бергстрьом, мениджър на търговски център, пред CNN.
Рисковете се изплащат. Миналата година оборотът на търговския център достига 11 милиона шведски крони - над 1,1 милиона долара - и Бергстрьом е убеден, че ще продължи да расте през 2019 година.



В много отношения ReTuna е като "обикновен" мол; свеж, чист и просторен, предлагащ на купувачите всички видове стоки и всякакви марки от висок клас като Michael Kors, Gucci или Apple, до по-масови продукти. Всичко е в добро състояние - но всички продукти са втора употреба.

Търговският център е собственост на местния общински отдел за рециклиране в Ескилстуна и сътрудничи с рециклиращия център в съседство, като всяка седмица спестява нови продукти от депото. Елементите с потенциална стойност се разделят между собствениците на магазини и се използват за препродажба или „рециклиране“ в нови позиции.



Уникалната концепция на мола и нейният успех привлече международното внимание към Ескилстуна - значителен подвиг за индустриален стоманодобивен град, който може би е най-известен като дом на детството на Фрида от ABBA.

Въздействието на ReTuna отвъд Ескилстуна обаче може би е най-интересното - да преоформя възгледите за стоки втора употреба и да вдъхновява подобни проекти в международен план. Това включва проекти от далечна Австралия, Калифорния, Швейцария, Белгия и Обединеното кралство.



В Швеция четири други общини се стремят да започнат подобни инициативи, докато в съседна Норвегия един мол в град Хамар е получил зелена светлина и цели да стартира през април 2020 г.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: търговия | рециклиране | мол | устойчиво развитие | втора употреба | секънд хенд

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини