Иван Папазов, председател на Съвета на директорите на VP Brands International:

Перспективата да си първи e възможна само с правилния отбор от съмишленици

Инвестициите и иновациите са един непрекъснат процес в компанията

Снимка: Икономика

Г-н Иван Папазов е председател на Съвета на директорите и изпълнителен директор на „ВП Брандс Интернешънъл“. Оглавява компанията от 1998 г., когато започва създаването и налагането на собствени марки вина и високоалкохолни напитки и стартира мащабни инвестиции в развитието на модерни производствени бази и лозови масиви. Роден е в Пловдив през 1967г. Има завършено висше образование и следдипломна квалификация по „Вино и високоалкохолни напитки” от Университета по хранителни технологии в гр. Пловдив. Под ръководството на Иван Папазов „ВП Брандс Интернешънъл“ се превръща в лидер на българския пазар и се налага като предпочитан производител в над 40 държави по целия свят.

- Г-н Папазов, как започна 2019 г. за VP Brands International и какво ви предстои в близко време?

- Ще се борим за затвърждаване на лидерските си позиции и запазване на високото доверие на нашите клиенти в марките ни. Преструктурираме корпоративната структура и все по-активно работим с клиенти от чужбина.  

- Как се развива производството на високоалкохолни напитки и вино у нас и какви предизвикателства стоят пред бизнеса?

- Големите предизвикателства са в две посоки – едната е в повишаването на имиджа на родните производители на националния пазар, а другата е в налагането на България в чужбина. Смятам, че българското вино и високоалкохолни напитки отдавна са стигнали световните стандарти и сега е моментът да се работи върху общия образ на страната ни. Миналата година имахме възможност да сме домакини на делегация от международни дегустатори в рамките на конкурса Spirit Selection. След като разгледаха нашата производствена база и един от складовете ни за отлежаване в Пещера, останаха изключително изненадани, че в малка държава като България функционира производство с подобен капацитет, мащаб и покриващо най-високите изисквания в нашия бранш.

- Все още ли сивият сектор пречи на работата на коректните производители и как работят предприетите мерки за справяне с този феномен?

- Държавата трябва да продължи да полага усилия в посока ограничаването на нелегалното производство на вина и високоградусов алкохол, най-малко по две причини. Първата и най-важна е здравето на потребителите. Пазарът е залят от „битова химия“ с етикет „домашно“. По-опасното е, че нелегалните производители не спазват никакви технологични или производствени изисквания, не покриват елементарни хигиенни и санитарни условия, не следят за качеството на суровината и безопасността на производствения процес. Много бързо забравяме черната статистика и всички случаи завършили фатално като например този в Якоруда, където шест човека си отидоха от уж „домашен“ алкохол. 

На второ място е щетата за бюджета. Статистиката на браншовите организации и официалните данни за внесения акциз все още сочат, че близо половината от производството, търговията и потреблението на вина и високоалкохолни напитки в България са в сивия сектор. Това води до директни загуби в бюджета от над 300 млн. лв. годишно. От другата страна са сериозните компании в сектора, които работят спрямо всички регулации. Те годишно внасят в хазната над 300 млн. лв. Това са фирмите, които плащат данъци и осигуровки, откриват работни места и осигуряват работа на хиляди хора, осигуряват пряка и косвена заетост. Нещо повече – за качеството на всяка произведена бутилка алкохол, гарантират с името си.

Наличието на толкова голям нелегален сив сектор в крайна сметка намалява възможностите им за развитие, за реинвестиране и откриване на нови работни места. А от това губеща е държавата, губи бизнесът, губят и консуматорите.

- Какви инвестиции предстои да направите и какви са резултатите от направените досега вложения в бизнеса?

- Инвестициите и иновациите са един непрекъснат процес във VP Brand International. Именно този подход в работата през годините ни позволи да затворим цикъла на производство: от закупуването на собствени лозови масиви, през изграждането на най-модерните бази за производство и добре работеща търговска сила, покриваща цялата страна и най-вече чрез инвестиции в екипа на компанията, запазването на най-добрите професионалисти и осигуряване на адекватно развитие в българските условия. На ниво корпоративна структура ни предстои пълното внедряване на най-модерните софтуерни решения на водещата международна компания в бранша. Това ще позволи автоматизиране на процесите и много по-лесен контрол и проследяване на всяка доставка и поръчка. Проектът е много мащабен като се има предвид обхвата на нашия бизнес и вече функционира частично в някои звена. 

Предстои ни до края на годината да внедрим тези технологични решения изцяло. Така VP Brands International ще се превърне първата компания от този мащаб и бранш с изцяло работещ софтуер. Но за нас перспективата да си първи, винаги е била единствената опция особено, когато включва отбор от съмишленици.

- Инвестициите в кадри са едни от най-важните в момента на недостиг на квалифицирани специалисти. Срещате ли проблеми с тази насока и как работите за привличането на специалисти?

- Многократно съм споделял, че в екипа, в който работя не виждам просто служители, а хора, с които мислим в една посока, които припознават VP Brands International като сериозен работодател и упора. Компанията е успяла с десетилетия да се докаже като стабилна и сигурна институция и смятам, че за хората, които работят за нас е наистина чест да са част от отбора. Именно това ни помогна да сме лидер на пазара. Фактът, че служителите, с които стартирахме бизнеса през годините, се издигнаха и днес голяма част от тях все още са в редиците ни също е показателен за средата, която сме изградили. 

Нескромно казано, но в бизнеса няма място за излишна скромност, VP Brands International се превърна и в генератор на чудесно подготвени кадри. По повод успешното задържането на персонал – основните ни правила не са се променили от създаването на компанията до днес. Задържаме ги като им създаваме сигурна и стабилна работна среда, даваме възможност за обучения и повишаване на квалификацията и не на последно място, аз лично се старая да се чувстват като част от един побеждаващ отбор, а не просто като малка бръмка в голямата машина.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 90 на сп. "Икономика"


Етикети: Иван Папазов | VP Brands International

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини