АПИ отново отстъпи на превозвачите за тол системата

Агенцията и доставчиците на бордови устройства се договориха за намаляване на месечния абонамент

Цените на месечните абонаменти, на които се предлагат бордовите устройства, от двата национални доставчика ще бъдат значително намалени. Това обяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), отговарящ за Националното тол управление, по време на пресконференция с транспортния бранш.

„Направихме нови разчети заедно с националните доставчици и решихме цените на месечните абонаменти да бъдат 5.90 лв. без ДДС вместо сегашните 15.90 лв. без ДДС“, обяви пред Economic.bg проф. Олег Асенов. В момента има два национални доставчика на бордови устройства, с които превозвачите могат да сключат договори и да оборудват камионите си. Това са компаниите „Интелигентни трафик системи“ АД и „Конкорд Смарт Инфраструктура“ АД.

Намаляването на цените на месечните абонаменти е поредната отстъпка от страна на пътната агенция пред транспортния бранш. По тяхно искане обхватът на тол системата, която ще стартира само след четири дни, значително беше намален заради натиска на превозвачите. Според първоначалните разчети в обхвата ѝ трябваше да влязат всички магистрали, първокласни и второкласни пътища. Към днешна дата обаче второкласните трасета остават извън нея и така обхватът ѝ се стопи до 3115 км (от общо 20 000 км пътища в България).

Цените също бяха значително занижени. Според първоначално обявените тарифи от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) всички камиони с тегло над 12 тона и са с четири оси, трябваше да плащат между 18 и 36 ст. на километър за всички автомагистрали. За движение по първокласните пътища цената беше между 17 и 35 ст. на километър. В момента камионите с тегло над 12 тона и четири оси с най-високия екологичен клас ще трябва да плащат по 11 стотинки за всеки километър движение по магистралата и по 10 стотинки за първокласен път. Водачите на камиони с тези характеристики, но с най-ниския емисионен клас пък ще плащат 20 стотинки за магистралите и по 11 ст. за първокласните пътища.

В днешната конференция „Предизвикателствата при въвеждането и експлоатацията на тол системата в България“ взеха участие представители на всички браншови организации свързани с транспорта. Голяма част от бизнеса все още не си е закупил бордовите устройства, тъй като не са съгласни с условията на двете лицензирани фирми, които вместо да продават бордовите устройства, предпочитат да ги отдават под наем. Това обаче обвързва собствениците на превозните средства за две години с конкретната фирма, а също така им излиза и по-скъпо.

В писмо до двата национални доставчика, което беше представено по време на събитието, общо седем браншови организации искат промяна в договорите, които трябва да сключат с тях, за да купят бордово устройство. „Настояваме, с оглед изключително малкото време, което остава до въвеждането на системата в експлоатация, да промените условията“, пишат превозвачите и твърдят, че ако това не се случи, те няма да си закупят бордови устройства.

От думите на Олег Асенов стана ясно, че до момента има закупени едва 8000 устройства – само 4 дни преди официалния старт на тол системата. „От данните, които събираме от системата за електронните винетки, знаем, че 31 734 е броят на тежкотоварните пътни превозни средства, които всеки ден пътуват по пътната мрежа. От тях 8000 вече са закупили бордови устройства“, обясни представителят на АПИ.

Напрежението между транспортния бранш и представителя на АПИ ескалира по време на конференцията днес. Превозвачите бяха категорични, че подобен хаос покрай въвеждането на тол система по цяла свят не са виждали. От своя страна проф. Олег Асенов заяви, че е разбрал всичките им искания и предстои да се проведе среща в МРРБ и до края на утрешния ден ще има яснота около това „какво трябва да се прави на 1 март“. 

Превозвачите твърдят, че тол системата не е тествана в стрес среда и има опасност да блокира в неделя, 1 март, когато има голям наплив от хора, които искат да си купят маршрутна карта – другият начин, по който може да се заплаща тол такса. В отговор на това твърдение проф. Олег Асенов отговори, че системата може да поеме регистрацията на 200 000 маршрутни карти в минута. "За маршрутните карти мога да гарантирам, ако стане така, че заради тях системата блокира, мога веднага да стана и да си тръгна", заяви той. Междувременно стана ясно, че министър-председателят Бойко Борисов ще  изслушан в четвъртък в парламента заради тол системата.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: транспорт | АПИ | тол система | бордови устройства