Полетите в ерата на коронавирус: Задължителни маски и без изпращане на летището

Здравните и авиационни власти на ЕС създадоха насоки за авиоиндустрията

Пътници с маски се редят на опашка за чекиране в Литва
Пътници с маски се редят на опашка за чекиране в Литва
Снимка: БТА
20:52 14.05.2020
Съживяването на авиационната индустрия ще ни донесе съвсем различно полетно изживяване, в сравнение с това, което познаваме отпреди пандемията.

Европейският център за контрол и превенция на заболяванията (ECDC) и Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) изпратиха в сряда проект на насоки за безопасност до страните от ЕС, целящи да позволят пътуването с въздух да се възобнови, като същевременно се поддържа нисък риск от предаване на коронавирус, пише РOLITICO.

Те очертават множество промени - като това, че някои места в самолетите ще остават свободни, до носенето на маски по време на полет, допускането само на пътници до терминалите и забрана за опашки пред тоалетните в самолета.

Авиокомпаниите и операторите имат желание да рестартират европейската индустрия за въздушни пътувания, която до голяма степен спря от месец март заради коронавируса.

Европейската комисия издаде свои собствени широки препоръки за пътуване в сряда, но призова за съвместни усилия на EASA и ECDC за разработване на специфични правила за въздушно пътуване.

Документът препоръчва носенето на маски за лице по време на цялото пътуване, а пътниците да попълват здравни въпросници и карти за местоположение.

Някои от идеите ще бъдат много непопулярни за бранша.

В насоките се казва, че „когато това е позволено от пътническия товар, конфигурацията на кабината и изискванията за маса и баланс, авиокомпаниите трябва да осигуряват, доколкото е възможно, физическо разстояние между пътниците“.

Въпреки че някои авиокомпании като Lufthansa и TAP Air Portugal са въвели такива политики за празни редове, повечето превозвачи са против, като твърдят, че е неефективно и ще съсипе бизнеса им. 

Документът не посочва какво разстояние между пътниците трябва да се спазва и добавя предупреждение, че авиокомпаниите трябва да го правят само ако могат.

Ако социалното дистанциране не е възможно, "пътниците и членовете на екипажа на борда на въздухоплавателно средство трябва да се придържат по всяко време към всички други превантивни мерки, включително хигиена на ръцете, дихателен етикет и носене на маска за лице", се казва в указанията.

Насоките също препоръчват да се оставят два реда празни, за да служат като импровизирана "зона за изолация" за пътници, които показват симптоми на COVID-19 на борда.

В тях се казва още, че проверките на температурата - политика, приета от индустрията - „не са ефективни или ефикасни за откриване на COVID-19 или за забавяне или смекчаване на пандемия“, добавяйки, че това е „мярка с висока цена с ниска ефективност“.

Те също така отхвърлят идеята за така наречените паспорти за имунитет, които показват, че пътниците са без COVID-19, преди да могат да се качат. Мярката "не е подкрепена от съществуващите понастоящем научни познания", се казва в насоките, но е допълнено, че и двата регулатора "следят научните разработки и ще актуализират препоръката, когато е подходящо".

Ще има и промени на борда на самолетите.

"Авиокомпаниите трябва да въведат мерки, за да избегнат опашките от пътници на пътеката  и за използване на тоалетните", се казва в проекта - политика, която Ryanair вече заяви, че ще прилага.

И накрая, няма да има вече сбогувания и сълзи или щастливи посрещачи на летището. 

"Достъпът до летищните помещения трябва да бъде ограничен до пътници, членове на екипажа и персонал", се казва в насоките, освен ако пътниците с намалена подвижност не се нуждаят от помощ.

Насоките не са задължителни, тъй като националните власти имат правомощието да прилагат политики за здраве и безопасност, но ЕС се надява, че координираният подход би могъл да помогне за облекчаване на регулаторната тежест за индустрията и да спомогне за стимулиране на нейното възраждане.

Сега индустрията ще даде обратна връзка относно насоките, преди те да бъдат финализирани от EASA "през следващите седмици", според Комисията.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: ЕС | мерки | полети | летища | безопасност | летене | коронавирус

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини