Растежът на българския износ става все по-незабележим
През септември увеличението клони към 0%, като това е трети пореден месец, в който има забавяне
~ 2 мин.
За трети пореден месец растежът на българския износ намалява, като вече е близо до 0%. А добавяйки огромния спад през юни, сме свидетели на дълготрайна лоша тенденция при експорта, който последните четири години е „помощният двигател“ на растежа, заедно с вътрешното потребление.
Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че през септември растежът на износа спрямо същия месец на 2018 г. е едва 0.13%. Взимайки за база деветте месеца на тази година, тогава годишното нарастването е по-голямо – 4.9%. Прогнозите на повечето големи международни институции обаче е в за цялата година експортът да бъде на минус и ако има подобрение във външната среда, през 2020 г. да мине отново на плюс.
Несигурността в Европа, породена една страна от Brexit, а от друга – заради търговския конфликт между Китай и САЩ, удрящ косвено и европейските износители като Германия, се вижда и по данните за износа на България към държавите членки. През септември средното годишно нарастване е само 0.21%, а за деветте месеца – 3.2%. Тези проценти са несравними спрямо двуцифрените ръстове, отчитани предходните три години.
Всъщност, през 2019 г. общият растеж на българския износ зависи много силно от експорта в посока държавите извън ЕС. Макар през септември той да е малко под нулата, общо за деветте месеца има нарастване с 8.8%. Разбира се, пазарът на третите страни за български стоки е двойно по-малък от ЕС, което намалява цялостното влияние на растежа му по отношение на реалните стойностни обеми.
През периода януари-септември 2019 г. от България общо са изнесени стоки на стойност 42.64 млрд. лв. Общо внесените в страната стоки са на стойност 45.6млрд. лв. (по цени CIF), или с 1.1% по-малко спрямо същия период на 2018 г. Така външнотърговското салдо се разширява до 2.96 млрд. лв., а приносът на външната търговия към общия растеж на брутния вътрешен продукт (БВП) остава отрицателен.
За деветмесечието износът на стоки от България за трети страни нараства с 3.4% в сравнение със същия период на предходната година и е на стойност 13.6 млрд. лв. Основни търговски партньори на България са Турция, Китай, Сърбия, Руската федерация, Съединените американски щати и Република Северна Македония, които формират 50% от износа за трети страни.
Спрямо видовете стоки, най-голям ръст в сравнение със същия период на предходната година е отбелязан в секторите „Храни и живи животни“ (43.7%) и „Минерални горива, масла и подобни продукти“ (20.4%). Най-голям спад се наблюдава в сектор „Артикули, класифицирани главно според вида на материала“ (21.4%).
Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че през септември растежът на износа спрямо същия месец на 2018 г. е едва 0.13%. Взимайки за база деветте месеца на тази година, тогава годишното нарастването е по-голямо – 4.9%. Прогнозите на повечето големи международни институции обаче е в за цялата година експортът да бъде на минус и ако има подобрение във външната среда, през 2020 г. да мине отново на плюс.
Несигурността в Европа, породена една страна от Brexit, а от друга – заради търговския конфликт между Китай и САЩ, удрящ косвено и европейските износители като Германия, се вижда и по данните за износа на България към държавите членки. През септември средното годишно нарастване е само 0.21%, а за деветте месеца – 3.2%. Тези проценти са несравними спрямо двуцифрените ръстове, отчитани предходните три години.
Всъщност, през 2019 г. общият растеж на българския износ зависи много силно от експорта в посока държавите извън ЕС. Макар през септември той да е малко под нулата, общо за деветте месеца има нарастване с 8.8%. Разбира се, пазарът на третите страни за български стоки е двойно по-малък от ЕС, което намалява цялостното влияние на растежа му по отношение на реалните стойностни обеми.
През периода януари-септември 2019 г. от България общо са изнесени стоки на стойност 42.64 млрд. лв. Общо внесените в страната стоки са на стойност 45.6млрд. лв. (по цени CIF), или с 1.1% по-малко спрямо същия период на 2018 г. Така външнотърговското салдо се разширява до 2.96 млрд. лв., а приносът на външната търговия към общия растеж на брутния вътрешен продукт (БВП) остава отрицателен.
За деветмесечието износът на стоки от България за трети страни нараства с 3.4% в сравнение със същия период на предходната година и е на стойност 13.6 млрд. лв. Основни търговски партньори на България са Турция, Китай, Сърбия, Руската федерация, Съединените американски щати и Република Северна Македония, които формират 50% от износа за трети страни.
Спрямо видовете стоки, най-голям ръст в сравнение със същия период на предходната година е отбелязан в секторите „Храни и живи животни“ (43.7%) и „Минерални горива, масла и подобни продукти“ (20.4%). Най-голям спад се наблюдава в сектор „Артикули, класифицирани главно според вида на материала“ (21.4%).