Бъдещето на тунела под Шипка е под въпрос
Самият тунел ще струва между 150-200 млн. евро
Има опасност строежът на тунела под Шипка да бъде замразен. Това заяви за По света и у нас депутатът от ГЕРБ и бивш министър по европейските фондове Томислав Дончев. Правителството не се е отказало от съоръжението, но трябва да се концентрира първо върху по-важните проекти, заяви от своя страна председателят на парламентарната комисия по регионална политика Димчо Михалевски. В същото време в Габрово са силно обезпокоени от евентуалното отлагане на обекта за след 2022 година.
Идеята за тунел под Шипка датира от близо 100 години. Проектът се състои от 5 етапа. Първият вече се изпълнява, за който Брюксел отпусна 40 млн. евро. Това е част от обходния път на Габрово, който трябва да достигне до подстъпите на планината. Самият тунел ще струва между 150-200 млн. евро. Според депутата от ГЕРБ Томислав Дончев правителство е отписало проекта поради други по важни пътни и жп инициативи.
"Не става дума за проект на едно или друго правителство, нито става дума за проект, който само на габровци или на старозагорци. Говорим за коридор №9, който е изключително приоритетен за целия Европейски съюз. Да разбира се от изключителна важност за България, защото Северна и Южна България от транспортна гледна точка са разделени на Княжество България и Източна Румелия", изтъкна Томислав Дончев.
Според председателят на парламентарната комисия по регионална политика парите от ЕС за новия програмен период са малко и трябва разумно да се разпределят.
"Този проект за тунела под Шипка никой не се е отказал, но той трябва да стои в рамките на общите възможности на държавата. За съжаление трябва да кажа, че приетия от Европейския парламент бюджет за 2014-2020 г. дава на България за този тип политика много малко средства и за това ние нямаме вина. Ще бъдат около 600 млн. евро за пътна инфраструктура. Ние сме предложили на правителството за разглеждаме варианта дали е във възможностите на България в следващите години до 2022-ра да увеличим националното съфинансиране по тези проекти, но дори и тогава ще стои въпроса, кой е по приоритетен - дали София-Калотина, или тунела под Шипка.", посочи Михалевски.
Очаква се още следващата година Агенция "Пътна инфраструктура" да възложи изготвянето на идеен проект за тунела. Ако правителството не се откаже от проекта, то до 2015 г. трябва да е готов околовръстния път и да започне самото прокопаване под Стара Планина.