В България уиски и бърбън ще имат все по-голям пазар
Тук продажбите ни достигат 1000 литра дневно, казва пред Economic.bg наследникът на марката Jim Beam Фред Ноу
Ексклузивно
Г-н Ноу, като наследник на основателя на марката, какво ще кажете за представянето на Jim Beam на българския пазар?
Мисля, че в България нашите продукти в последните години се продават доста добре и имаме планове да разширим дейността си. Ние виждаме много перспективи занапред и екипът на нашия представител за България се справя много добре. Нашето портфолио от продукти става все по-голямо и мислим да внасяме още повече марки.
Кога решихте, че българският пазар е толкова узрял, че да има нужда от нови марки и нови решения?
Ние видяхме от предишния си опит, че има големи перспективи на българския пазар, че продажбите са прекрасни и е крайно време да започнем да внасяме още повече продукти.
За трета година се провежда уиски фест в България. Вие пътувате по подобни мероприятия из целия свят, доколко е съпоставимо това събитие с идентични в други държави?
Смятам, че организацията е много добра. Аз бях на уиски феста в Ню Йорк съвсем наскоро и смея да твърдя, че вашата зала е несравнимо по-модерна и по-добре оборудвана като цяло.
Значи, наистина ставаме световна столица на уискито, щом можем да сравняваме София с Ню Йорк?
Да, мога да ви кажа, че в Ню Йорк за всяка марка имаше само по една маса за щанд и по един плакат зад тях, докато погледнете тук - огромните екрани и цялото визуално представяне. Това само показва какъв е интересът към уискитата в България. И затова работим толкова усилено, за да докараме повече нови продукти. Очевидно е, че в тази страна живеят доста почитатели на уискито.
Сигурно, знаете, че има два нощни клуба Jim Beam, които са доста популярни.
Аз съм посещавал тези дискотеки и дори провеждаме конкурс на марката, където се избира Mister Jim Beam. Така че моето присъствие там е напълно закономерно. Мисля, че е важно да се смесвам с клиентите си, с тези, които пият нашето уиски, за да ме видят от кръв и плът.
С кои други държави сме съпоставими като пазар?
Смея да твърдя, че в сравнение с много пазари с аналогичен размер, тук консумацията на човек е много по-голяма.
Какви са продажбите на Jim Beam в България?
Със сигурност има ръст, но не мога да се ангажирам с
конкретни цифри.
Снимка: Стоян Йотов / Economic.bg (с)
(към интервюто се присъединява директорът „Маркетинг и продажби“ на вносителя на Jim Beam Милослав Сугасян).
Имаме двуцифрен ръст, като за последните 6-7 години Jim Beam удвои продажбите си в България. Така че в момента сме уиски No.2 на пазара и No.1 американско уиски на българския пазар. Няма да споменавам след кой сме номер 2.
Kaкво можете да кажете като подробности за продажбите в последните 1 – 2 години?
Мога да кажа само за двуцифрения ръст, като за това спомагат новите продукти. Например, Jim Beam преди две години въведе първото вкусово уиски на пазара – Jim Beam Honey. Това е новата мода на пазара - т.нар. вкусови уискита, и Jim Beam Honey само за първата година успя да достигне 4% от целия обем на марката, което е много сериозно постижение, когато говорим за нов продукт, за реално нова категория.
С кои държави от региона и Европейския съюз (ЕС) е сравнима България по обем продажби като пазар?
България е една от четирите страни в Европа, където Jim Beam има по-голям дял от конкурентите и е водещо американско уиски на пазара. Като обем сме сравними с Полша, макар тази страна да е по-голяма като население. Всеки ден се продават по 1000 литра Jim Beam в България.
Това вижда ли ви се добре като продажби за една страна със 7 млн. население?
Това е много, много добър резултат, затова и разглеждаме България като страна с големи перспективи за растеж.