Предлагаме 12 хил. стоки, произведени в България
Над 75% от оборота ни е от български стоки, казва Димитър Спасов, изп. директор на „Кауфланд България“
За поредна година „Кауфланд България“ е лидерът на пазара на бързооборотни стоки у нас. Търговската верига продължава да се разраства и е един от най-големите чуждестранни инвеститори и корпоративни работодатели в България. За новите перспективи пред компанията, отношенията с производителите, конкуренцията, Economic.bg разговаря с нейния изпълнителен директор Димитър Спасов.
- Г-н Спасов, появиха се информации, че „Кауфланд България“ ще се насочи и към по-малките български градове. В кои от тях да очакваме обекти на веригата?
Все още не сме решили точно в кои по-малки градове ще продължим с нашата експанзия. Засега продължаваме с обектите в големите градове. Следващият филиал, който откриваме, е в Бургас, след това във Варна, след това отново в София. Предстои да отворим наши обекти и във Велико Търново и Ловеч. Засега не сме определили други.
- А определили ли сте къде ще бъде 11-ият в София?
Да, той ще бъде на бул. Тотлебен, в кв. Крива река.
- Какъв е максимумът, пределната цифра на вашите магазини в рамките на един град?
Нямаме точно определен минимум или максимум. Зависи най-вече от потенциала на пазара, конкуренцията и населението в съответния град.
- Каква е ролята на платежоспособността на населението, за да изградите обект в дадено населено място?
Нашите търговски обекти са не само за платежоспособни клиенти, но и за хора с по-скромни възможности. От тази гледна точка не поставяме голям акцент на платежоспособността, а по-скоро на броя на хората, живеещи в съответното населено място.
- Как оценявате промените в Закона за защита на конкуренцията? Смятате ли, че те ще допринесат за зачитане на правата на производители и търговци и за по-добра работа помежду им?
Смятам, че не съществуваше обективна необходимост от гласуването на този закон. Търговският закон достатъчно обстойно регламентира отношенията между търговците и техните доставчици. Макар и след няколко корекции, това, което сътвориха депутатите, е зряло и не нарушава пазарната икономика. Радвам се, че този закон най-накрая се гласува в приличен вид и от него отпаднаха някои абсурдни текстове. В настоящия му вид това е един балансиран закон, който защитава интересите на всички заинтересовани страни.
- Какъв е минимумът на вашите изисквания, за да работите с определен местен производител?
Работим с много български производители. В момента имаме около 800 български доставчика, предлагаме 12 хил. продукта, произведени в България, а над 75% от оборота ни се формира благодарение на стоки, произведени у нас.
За да работи с нас, производителят трябва да държи на качеството, което е показал първоначално и да има капацитет да поддържа количество.
- Колко от местните производители успяха да стъпят на чужди пазари, благодарение на партньорството с вас?
Има множество български фирми, които произвеждат за цялата група наши собствени марки и изнасят посредством Кауфланд в цяла Европа.
- Според Вас реалистичен ли е уреденият 30-дневен срок за разплащане между веригите и техните доставчици?
Щом в закона е фиксиран подобен срок, ние ще се разплащаме в рамките на него. Дали е реалистичен зависи най-вече от естеството на самия продукт. За хляб или кисело мляко 30 дни е изключително много. В същото време за тенджери или акумулатори, които също продаваме, е изключително малко.
- В момента сте третият най-голям корпоративен работодател у нас. Имате ли амбицията да се превърнете в най-големия?
Нашата главна цел е да имаме доволни клиенти, които да разпознават в Кауфланд своя магазин. Останалото се получава от само себе си.
- От 2009 г. Кауфланд е най-голямата търговска верига в България. С какво превъзхождате конкуренцията?
Считам, че превъзхождаме конкуренцията с асортимента и цените, които предлагаме, но най-вече с нашите служители. В цялата фирма имаме първокласни служители и ръководни кадри, които работят сърцато за нейния успех и това определено ни отличава.