КЗК глоби фирма за лекарства заради продукт за стави
Валмарк трябва да плати 64 980 лв. за заблуждаваща реклама
Комисията за защита на конкуренцията установи извършено нарушение по чл. 32, ал. 1, във връзка с чл. 33, от ЗЗК от страна на „Валмарк България” ЕООД, гр.София, и наложи имуществена санкция на дружеството в размер на 0.5 % от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2014 година, равняваща се на 64 980 лв., съобщават от комисията
Проучването установи, че в няколко броя на седмичниците в. „Ретро“ и в. „Уикенд“ в периода 16 юли - 16 август 2015 г е публикувана реклама на продукта за стави Проензи Рапид+, която е в състояние да заблуди потребителите.
За да даде отговор на въпроси, засягащи конкретно всяко едно от твърденията, за които молителят в производството "Зонафарм" ООД твърди, че са неверни и заблуждаващи, КЗК възложи фармакологична експертиза на независим експерт.
В резултат на този анализ, и като кредитира в цялост заключението на вещото лице като пълно и изчерпателно, Комисията счита, че част от посланията, използвани от „Валмарк България“ ЕООД, присъстващи в рекламната статия, и по-конкретно твърденията: Хиалуроновата киселина…/не се усвоява перорално (през устата). Тя единствено може да се инжектира директно в ставата, както и: „Много продукти на пазара не съдържат изобщо противовъзпалително и включените активни съставки не могат ефективно да достигнат до ставния хрущял, за да го лекуват. Такива са например базираните само на колаген продукти” са подвеждащи и са в състояние да заблудят потребителя относно характеристиките и възможните резултати от употребата на продукта, което от своя страна да доведе до пренасочване и деформиране на търсенето.
По отношение на първото твърдение експертизата показа, че хиалуроновата киселина и действието й зависят от това дали става въпрос за нискомолекулна или високомолекулна хиалуронова киселина.
КЗК приема, че некоректно и заблуждаващо спрямо потребителите е да се излагат твърдения за хиалуроновата киселина по принцип, без да се уточни разликата в действието на нискомолекулната и високомолекулната, както е направено в рекламната статия и счита, че подобни твърдения биха могли да ги заблудят и да ги насочат към продукти, в чийто състав няма хиалуронова киселина. В тази връзка, в производството бяха представени редица проучвания, подкрепящи твърдението, че не хиалуроновата киселина по принцип, а нискомолекулната такава има ефективност при перорален прием.
По отношение на рекламното послание „Много продукти на пазара не съдържат изобщо противовъзпалително и включените активни съставки не могат ефективно да достигнат до ставния хрущял, за да го лекуват. Такива са например базираните само на колаген продукти” експертното становище е, че на този етап проучванията и проведените клинични изследвания не могат да дадат категорични резултати дали перорално приетият колаген достига до ставния хрущял, както и доколко използването му самостоятелно, а не в комбинация с други съставки, е ефективно при заболявания и болки в ставите.
Тъй като, видно от експертното заключение, към момента резултатите от различните изследвания предоставят различна информация и не е изработено консенсусно клинично становище, КЗК приема, че категорични твърдения в едната или в другата посока, използвани като част от реклама, са некоректни и заблуждаващи.
При определяне на санкцията Комисията е взела под внимание тежестта и продължителността на нарушението, както и икономическото състояние на ответното дружество.