"Ucha.se" превръща уроците в забавление

Създаваме игра, в която всеки ученик ще има собствен герой, разказва Дарин Маджаров

Снимка: Стоян Йотов

Дарин Маджаров е създател на образователната платформа Ucha.se. Завършва магистърска степен в Германия, а от 2011 г. е докторант в областта на възобновяемите източници и електрическите коли в KU Leuven, Белгия. Economic.bg разговаря с него за бъдещите планове за развитие на платформата и образователната система в България.

Как се роди идеята за „Уча.се“?

„Уча.се“ се роди още когато живеех в чужбина. Бях в Белгия, а преди това шест години учих в Германия. Доктурантурата си отново изкарах в Белгия, където ми се налагаше да помагам на 4-годишната си сестра. Правех за нея елементарни видео уроци, за да може да се справя в училище и с учениците й започнаха да изкарват отлични оценки. Въпреки, че се изучават в добро училище, децата се оплакваха, че не им обясняват нещата толкова добре и искаха да им правя видеа по най-различни предмети. В този момент си помислих как се справят децата, които не са в толкова добри училища.

Аз започнах да качвам видео уроците онлайн, а след това започнаха да се включват и някои от бившите ми учители. В един момент толкова много хора се включваха и искаха различни неща, което ме накара да прекратя доктурантурата си и да дойда в България, за да се занимавам сериозно с това. В момента екипът ни се състои от над 60 души, а само преди две години, когато се върнах от чужбина, бях сам, не познавах никого и никой не знаеше какво ще се случи.

Разкажете ни повече за платформата. Как функционира тя?

На платформата има видео уроци и упражнения, които са създадени точно по програмата за училище и изискванията на МОН. Ние обаче го правим по много различен и разбираем начин. Материалът, който се учи в учебниците, го представяме във видеа, като в тях всичко е изобразено и озвучено. Доказано е, че този метод е по-ефективен, тъй като информацията достига до теб по два канала. Първо - визуално, а след това звуково и това увеличава много повече шанса ти да помниш нещо след десет дни да кажем.


А цялата тази услуга безплатна ли е?

Абонаментът за една година е 49 лева и 80 стотинки, което е около 4 лева на месец за всички над 4.500 видео урока. Доста често се случва да ни питат защо цената е толкова ниска, но аз реших да е такава, защото не искам за никое семейство да бъде проблем и да е някаква дискусия трябва да се вземе абонамент и детето да учи, или да не се вземе защото е скъпо, а то е толкова евтино. Уроците са за всички учебници от 1-ви до 12-ти клас по всеки предмет. Засега сме направили 97% от тези учебници, скоро ще стигнем 100% и ще започнем да подменяме старите, защото държим качеството да става все по-добро.

Кои бяха най-големите ви трудности по пътя до тук?

Винаги има по нещо трудно, изобщо не е лесно. В началото беше трудно да се намери финансиране за целия проект, защото е огромна инвестицията. След това пък беше трудно да направя самия бизнес модел по него, защото, ако го няма този бизнес модел, това щеше да е поредното хубаво нещо за два дни, което е умряло. Сега предизвикателство е как да го направим така, че реално учениците да са вманиачени в него така, както в игрите.

Съвсем скоро всеки ученик ще може да влезе и да се регистрира със собствен герой, все едно играе Диабло например, и да извършва различни дейности на сайта. Той ще може да подобрява нива, да трупа точки, да го развива и получава нови предмети, да изпълнява мисии и да играе заедно в един отбор със съучениците си от цялото училище. Така ще могат да се правят състезания между различни училища в България. Докато играеш, не усещаш, че учиш и за децата ще бъде истинско удоволствие.

След време планираме да направим и сесии на живо. Ще направим така, че ако някой има въпрос и иска да се свърже с някой учител веднага, ще може да го направи. След време не е изключено да имаме и офлайн школи, събития за ученици и т.н.

Подобно нещо има ли го в други държави?

В много държави навън има такъв тип обучение. Образователната система във всяка една държава е различна, реално във всяка една държава трябва да има отделна платформа, която да отговаря на стандартите на съдържанието. Ние вървим ръка за ръка с останалите водещи държави, като Германия и САЩ, и иновациите при нас също се случват.

Нещо, което има в нашата платформа и досега не съм го виждал на друго място, е след като учениците изгледат дадено видео и „отиват“ да правят упражнение след това, там, където допуснат грешка, те могат с един клик да си пуснат точния откъс от видеото, без да се налага да се ровят и да го гледат отново цялото.

Плановете ни да направим игра също ги има в някои страни, но няма да бъдат толкова усъвършенствани, колкото в нашата платформа.

Напоследък се случиха доста интересни неща в сферата на образованието, министри подаваха оставки, бяха назначавани хора, които обществото приема по-скоро отрицателно. Какво е вашето мнение за процесите, които наблюдаваме?

Нямам особено мнение. Не съм ги следил четно казано. Няколко пъти ми задаваха този въпрос и винаги бяха изненадани, че дори не съм гледал така наречените скандали. Когато започна някакъв такъв бунт и всякакви хора започнаха да го коментират, за които видях във facebook , че нямат едно изречение написано правилно, а коментират министри, образователната система и т.н. Спрях да го следя, телевизия не гледах, просто считах, че ако с такива неща се разсейвам всеки ден, а то ги има всеки ден, ще изгубя фокус от голямата ми цел и затова не се впечатлявам много от такива неща, които са от днес за утре.

За стихотворенията, които се коментираха в медийното пространство, ние отидохме и заснехме един страхотен български актьор в една класна стая как ги изпълнява. Просто правим съдържанието разбираемо, интересно и лесно за учениците.


А какво ви вдъхновява, от къде черпите идеи за това как да пресъздавате информацията на учениците?

От понеделник до сряда бяхме на посещение в няколко училища в Русе, Велико Търново, Горна Оряховица, Свищов и се върнахме в София. Там се видяхме с няколко хиляди ученици, които ни споделят къде срещат трудности и какво биха искали да се подобри в платформата.

Какво бихте казали, че куца в нашата образователна система и какво според Вас може да се промени?

Няколко неща. Три неща ще кажа, но са повече. Първото нещо е, че колкото и странно да звучи, както в момента стават модерни телефоните, колите, ботуши ако щеш, рекламират се онлайн. Така трябва да се рекламира самото образование, но това се пренебрегва малко и хората започват да губят като ценност образованието. Затова трябва да има много силни кампании, за които много да се говори, че образованието е ценност, че учениците нямат никакъв шанс след това в живота, ако не се трудят, ако не се образоват и то не само в училище, но и след това.

Също за студентите - много хора си мислят, че завършват университет и „айде това е“, свършило е ученето, а ти буквално тогава започваш. Трябва с много големи кампании да се модернизира и да се каже, защо е важно образованието отново и отново.

Второто нещо е, че трябва да се обърне малко повече внимание на учителите. Преподавателите са центърът на образованието и когато учителят е доволен и мотивиран да работи, това ще има голям ефект върху децата.

Третото нещо, което многократно подобрява ефективността на класната стая и на учителите и учениците, са новите технологии. Доказано е с много експерименти, че когато прочетете нещо, след две седмици помните 10% от него. Когато гледате и слушате нещо едновременно, помните 50% след две седмици. Това много повече увеличава шанса за запомняне на по-голяма част от дадено съдържание и спестява време на преподавателите.

Какви хора работят в "Уча се" – по-технологично насочени или педагози?

В образованието най-добрите учители не са най-големите професори, които могат да ти изрецитират всякакви определения, а хора, които могат да ти разкажат толкова атрактивно някакъв материал, че да те запали, да ти стане интересно, да отидеш и да прочетеш. Всички сме имали такива учители, имали сме и други, които не помним. За да работи толкова добре, сайтът е комбинация от много добри учители, които са перфектни по съдържанието, плюс хора, които атрактивно могат да го представят.

Например, как става един урок при нас? Учителят съставя сценарии, той минава през определен човек, който може да го представи интересно и забавно, например работим с Драго Симеонов от Дарик Радио и с Иво Колев от БГ Радио. Те редактират текста, разказват го по техния си готин начин, след това отива при аниматорите, които не са педагози, но пък могат интересно да представят информацията. След като направят видеото, то отново се одобрява от учители, за да може всичко да е издържано и тогава се качва на сайта. При нас има комбинация от всякакви хора, от програмисти, от хора които разбират от бизнес, следят новите тенденции, маркетинг, маркетолози.


Какъв съвет бихте дали на младите, какъв е ключът към успеха, Вие как стигнахте до тук?

На младите ще им кажа нещо, което, ако не се замислят за него, ще им е безценен урок. Може да е най-важният урок, които са научили през живота си. Това е, че всичко си зависи от тях, ако в момента те си мислят, че могат да минат между капките, без да полагат усилия и след време някак си ще им се появи възможност някъде – нямат никакъв шанс. И след време ще бъдат на 30-35 години и никой няма да ги иска на работа, нищо не могат, никакъв опит нямат, не искат да се развиват и ще им бъде изключително трудно не само в България, а и като отидат в чужбина. Това е най-ценното, ако всеки ден се трудят и полагат усилия, гаранция, че ще имат щастлив живот и ако се скатават, все за нещо се оправдават, много трудно бъдеще ги очаква. 




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: платформа | Keeko | бюджет на Еврозоната

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини