Apple загуби $24 млрд. след представянето на iPhone 5S и 5C
Компанията напоследък е критикувана за липсата на значими иновации в новите й продукти
Пазарната капитализация на технологичния гигант Apple намаля с над 24 млрд. долара след премиерата на новите смартфони iPhone 5S и iPhone 5C. За два дни компанията се обезцени със 7.6%, и от 449.38 млрд. долара на 9 септември, сега струва 424.27 млрд. долара.
Още в деня на презентацията на новите устройства, 10 септември, акциите на Apple загубиха 2.3% от стойността си, а търговията затвори при цена от 494.64 долара за брой. На следващия ден поевтиняването продължи до 467.71 долара, което е 5.44% дневен спад.
Точно преди една година, няколко дни след представянето на iPhone 5, акциите на Apple се търгуваха за над 700 долара за брой. Това направи американската компания едва четвъртата в историята на борсовата търговия, чиито акции се търгуват над това ниво. Останалите три са акциите "Клас А" на инвестиционния холдинг на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway, книжата на Seaboard Corp. и на NVR Inc. Нито една от тези компании обаче не е достигала рекордните за всички времена 637.77 млрд. долара пазарна капитализация, колкото струваше Apple на 19 септември 2012 г.
За една година акциите на американската компания са се обезценили с над 33%, а анализаторите очакват поевтиняването да продължи. Причината е, че след представянето на новите модели, инвеститорите вече виждат Apple като подражател, а не като пионер, какъвто определено беше през 2007 г.
Компанията напоследък е критикувана за липсата на значими иновации в новите й продукти. Евтината версия 5C всъщност се оказа, че не е толкова евтина, а голяма част от конкурентите на пазара дават повече, на по-ниска цена. Флагманът 5S, както и предшественикът му iPhone 5, не успя да впечатли с уникалност и иновации. Новата версия идва с по-добра камера, по-добър процесор, подобрено Siri и система за разпознаване на пръстови отпечатъци. Всичко това обаче не е нищо, с което могат да се впечатлят потребителите.
Най-новото, което беше представено, са цветовете. Евтиният iPhone 5C дойде в 5 различни цвята, а iPhone 5S - в три. Това може би ще помогне на компанията да привлече потребители, но за съжаление по този начин Apple копира Nokia, която заложи на същите цветове още преди две години.
Някои наблюдатели на пазара смятат, че самите смартфони вече не са продуктът, който може да предложи революционни иновации. Големият удар, който Apple направи с пускането на iPhone, според тях, би могъл да се повтори само и единствено с пускането на ново устройство.