Българите предпочитат бира в PVC бутилки

Най-активните почитатели на пенливата течност са на възраст между 40-49 години

Автор: Димитър Вучев

За поредна година нараства увеличението на продажбите на бира в пластмасови бутилки. Това показва анализът на Съюза на пивоварите в България (СПБ) за 2012 г. Продажбите на пенливата течност в РVC бутилки достигнаха 59% от общия бирен пазар през 2012 г. Делът на стъклените бутилки е 28%, на кеновете - 7%, а на наливното пиво - 6%.

Както и при другите бързооборотни стоки, тези цифри трайно показват преориентирането на консуматорите към продажби за вкъщи (т.нар. „топъл пазар”) и търсенето на по-евтини стоки. По данни на агенция Нилсен през 2012 г., цитирани от СПБ, съотношението между студения (ХоРеКа) и топъл пазар е 22% към 78%. „Ежегодният спад в продажбите на бира на студения пазар е характерен за всички европейски страни”, отбелязват от СПБ.

Национално представително проучване на IPSOS България за 2012 г. отчита, че през лятото българите пият бира 10 пъти месечно, докато през зимата - 6 пъти. Мъжете консумират бира 2.5 пъти по-често, отколкото жените. През всички сезони най-активните почитатели на бирата са на възраст между 40-49 години.

Независимо от трудната икономическа ситуация пивоварите за поредна година отчитат интензивен инвестиционен процес и динамика в производствените си листи с 14 нови продукта. Направените през 2012 г. вложения в дълготрайни материални активи, нови опаковки и производства надхвърлят 68 млн. лв.

По данни на Агенция „Митници” през 2012 г. постъпленията от акциз от бира са 80.8 млн. лв, което е с 5.1% повече спрямо 2011 г. Според статистиката на СПБ през 2012 г. бирените компании в страната са реализирали общо 5 242 000 хектолитра пиво.

„Покачването на обемите в продажбите на бира бе генерирано основно през летните месеци на 2012 г., когато на пазара излязоха бирените миксове - комбинация от плодов сок и пиво. Проучванията показваха, че както в други Балкански страни, бирените миксове имат потенциал и на българския пазар. Алкохолното съдържание на тези марки (около и под 2%) и свежият им плодов вкус ги прави много подходящи за горещите месеци. Очакванията ни се оправдаха и през лятото на 2012 г. бирените миксове доведоха до увеличаване на продажбите на бранша с около 7%”, коментира Драган Радивоевич, председател на УС на СПБ.

Коментари: 0