"Български пощи" може да получат лиценз за телеком

Ще изпращаме хартиени картички с SMS, казва Деян Дънешки, изпълнителен директор на Български пощи

Автор: Таня Киркова

Г-н Дънешки, какви са новите тенденции в пощенските услуги, които бяха дискутирани на конгреса на Всемирния пощенски съюз в Доха?

Интересно наблюдение на форума беше, че световните пощенски администрации гледат много сериозно на електронните пощенски услуги. Установено е вече, че конвенционалната пощенска услуга отстъпва място на нейния електронен аналог - електронно писмо, електронни картички и други усулги, които компютърната наука слага на масата като възможности.

Това е еднозначно установено като сериозен фактор за промяна, което изисква промяна в работата на пощенските администрации.

На този конгрес стартира работата по един проект, който се казва : "Точка Пост" /  .post

Както има домейни, които завършват на .bg , така ще има домейни , които ще завършват на .post . Такъв домейн е регистриран вече и той ще се управлява от Всемирния пощенски съюз.  Вече могат да бъдат правени имейли от типа : име @ държава .post .

 

Какво повече дава този домейн на потребителите?

Всеки гражданин на една държава ще може да бъде идентифициран с официален пощенски адрес. Официален,  доколкото може да бъде свързан с физическия му пощенски адрес, като  се предвижда двата адреса да се обединяват.

Германските пощи преди време показаха една услуга , която дава възможност  да получаваш в сканиран вид на имейла си външния вид на хартиеното писмо, което е пристигнало за теб в пощата. Например ако получиш писмо от някого, можеш да получиш съобщение, че имаш писмо и да видиш сканирано изображение на писмото - да видиш от кого е, от къде е, дали от данъчните или от близък. Могат да ти  съобщят, че в пощенската ти кутия има рекламни материали и ти по имейла да наредиш - моля , изхвърлете ги, или ги дайте за вторични суровини. Можеш по имейла да наредиш  определена кореспонденция да ти бъде изпратена в пощенската купия вкъщи, а друга на адреса в офиса.

За мен интересният нюас беше друга тенденция, която бе дискутирана на форума.

Пощенските администрации функционират самостоятелно през последните години. Първоначално те са били заедно с телекомуникационните оператори в една обща компания. После са били разделени. В момента се дискутира, че това разделяне не е много добро решение и има дори тенденция за обратно събиране на пощенските с телекомуникационните оператори. 

Това е по-скоро тенденция за даване възможност на пощенските оператори да оперират и като телекомуникационни оператори.

Италианските пощи, например, имат мобилен оператор, който е един от големите оператори на телекомуникационния пазар.

 

Това е възможност за Български пощи да печели повече и да се развива по-бързо.

Със сигурност ще можем да  печелим повече. Телекомуникационният пазар е доста по-динамичен. Ако се съчетаят пощенските и телекомуникационните услуги може да се получи добра синергия. 

 

Как информационните технологии навлизат в Български пощи?

Една от моите задачи беше да наблегна на информационно технологичното обновяване на Български пощи и в момента имаме сериозен напредък.

Внедряваме интегрирано гише, внедрихме софтуер за управление на финансовите потоци и продължаваме да надграждаме системата. Скоро ще стартираме складовата ситема, софтуер, чрез който ще управляваме складовете в цялата страна. В момента искаме да направим единна база данни, където да са въведени всички артикули в цялото дружество.

Така ще получаваме допълнителна информация за това какво как се продава по места и ще регулираме зареждането с различни артикули според търсенето. В момента това става по стара, архаична технология и е много трудно. Новата складова програма трябва да започне да функционира стабилно догодина.

Подготвяме и внедряване на софтуер за управление на човешките ресурси - за  образуване на възнаграждения, отпуски , заплати, досиета.

 

Какво става с интегрираното гише?

Довършваме функционалностите . Част от тях са разработени и вече работят.  В момента правим промени, свързани с фискализацията на касовите апарати. Оказа се че имаме големи количества касови апарати, които не могат да бъдат фискализирани за един ден, наредбата ни даде известен отлагателен срок, в който това да се случи. В момента изчистваме детайлите.

 

Какви нови услуги да очакваме до края на годината?

Едната от услугите, която съвсем скоро представихме на Пловдивския панаир , е електронната картичка - bg post cart. В последствие тя ще се казва e-cart. Регистрирана е под такова име.

Електронната картичка позволява на един доста сериозно нарастващ сегмент от потребители да имат възможност да ползват пощенски услуги в хартиения им вид.

През мобилен телефон, смартфон в случая , който има най-популярните операционни системи или около 80% от потребителите на такива телефони, могат да си изтеглят едно безплатно приложение от интернет. Посредством него и камерата на смартфона потребителят може да направи снимка, която впоследствие да бъде отпечатана на картичка, надписана , поставена в плик и изпратена на адрес.

Тази услуга е насочена към крайни клиенти.

В момента разработваме друга възможност - ако някой иска, ще може да си поръча повече картички и да ги изпрати на различни адреси. Сега всяка картичка се изпраща на конкретен адрес, надписва се, с SMS се плаща автоматично и въобще не се налага клиентът да ходи до пощата, за да изпрати книжната картичка.

Обикновено тази клиентска група не влиза в пощенските станции, защото това са хора, които нямат време да избират картичка,  да я надписват,  да я слагат в плик и да я изпращат. При електронната картичка очарованието на хартиената се запазва, а се прави с електронни средства и не отнема много време.

Прави си снимка или в приложението има галерия , която сме поставили за клиентите. Те могат да си изберат от галерията конкретни снимки или да си изберат от собствената си галерия, която са записали в телефона си.

Ако си на почивка или някъде извън дома и искаш да покажеш, да пратиш поздравление от мястото, където се намираш, с е-картичката го правиш бързо и лесно

 

Скъпа ли е тази услуга?

2.40 лв. Ако си купиш  картичка от книжарницата или пощата за 1-1.50 лв. и добавиш цената на пощенския плик 0.65 лв. , излизагоре-долу същото. Така че цената е пазарна .

 

Как става плащането с SMS?

В момента, в който подготвиш картичката, приложението дава възможност да въведеш своя и на адресата адреси и да видиш как ще изглежда посланието. След като натиснеш бутона "изпращане", автоматично се формира sms към кратък номер, като натиснеш сент, картичката влиза в статус платена и се очаква да бъде получена. В приложението има архив, в който може да се види, какви картички са изпратени, какъв им е статуса, дали се обработват, дали са платени или очакват  плащане.

 

Изпращането на такива картички практика ли е във всички европейски пощи?

Сръбските пощи имат подобно приложение, французите също предлагат подобна услуга. Ние сме новатори в заплащането с SMS. В другите страни си закупуваш предварително от сайта на пощенския оператор с клиентска карта определен брой кредити и после с тях си плащаш пощенската картичка. Този начин на заплащане обаче изисква някакво предварително планиране колко пари да вложиш.

При нашия начин е лесно - имаш нужда - изпращаш, механизмът е много гъвкав. 

Бъдещето е на такива  услуги.

Още първия ден, когато пуснахме електронната картичка имахме 50 картички, към момента те са повече от 200.  Без да сме правили активна рекламна кампания, с маркетинг и т.н. защото тази година нямаме бюджет за такива разходи.

Другата нова услуга от тази година е телепощата със заверка на съдържанието. За краткия период от стартирането й досега ползването й е нараснало 4 пъти. Използва се от адвокатското съсловие в София и големите градове.

 

Имате ли заявки за персонални марки?

Имаме около 300 различни поръчки за повече от 5000 марки . Което никак не е малко за краткия срок , в който се предлага услугата  - от края на миналата година досега. Тя е много интересна за подарък или за уникален подход при определено събитие. Кметът на Дупница си изпрати покани с персонална марка за празника на града.

Един от големите хотели по Черноморието си направи такава марка със снимка на хотела и ги предлагаше на туристите да изпращат  с тях картички на приятели. Имаме списания, които са си правили марки във връзка с различни техни събития.

Частни лица поръчват за рождени дни . Един лист с 12 персонални марки може да се сложи в рамка и става интересен подарък.

 

Продължавате ли практиката си от миналата година да откривате пощенски станции в сгради и центрове с голям поток хора?

Имаме изнесени работни места в метростанциите Вардар и Опълченска. Сега кандитстваме  за метростанцията при Софийския университет . Стремим се да присъстваме навсякъде, където има голям поток хора, за да не губят време клиентите ни да ходят в кварталната поща да плащат сметки, да пращат или получават пари .

Открихме гишета в магазини на търговски вериги във Враца, в Монтана, в Шумен.

Обикновено търсим местния лидер сред веригите. Работното време е съобразено с работата на магазините.

Сега преговаряме с един новостроящ се мол в София да  изнесем пощенско гише или пощенска станция , където да предложим почти всички услуги, които имаме.

От юни миналата година в над 500 станции продаваме книги. В цялата държава има около 300 книжарници . А само ние сме направили над 500 за година и нещо.

Стремим се да предлагаме най-продаваните книги , но и сериозна, качествена  литература.  Там могат да се купят книги на български автори и от местни писатели, които не могат да се намерят в другите книжарници.

Тази година започнахме да продаваме и учебни помагала и канцелария. Първоначално ще опитаме в 50 - 100 пощи.

Насочваме се към университетите. Там ще предлагаме и сканиране, копирни услуги, печат. През юни открихме пощенско гише в Нов Български университет. В Софийския университет спечелихме търг и там ще отворим едно гише.

Стремим се да бъдем по-близо до нашите клиенти,  да отговорим на търсенето на пазара. Трябва да вървим с промяната на навиците на хората. Едно време те са ходили в пощата, която е била в центъра на града или квартала. А сега те промениха маршрутите си - до работното място,  до големите молове.

 

Какъв е пазарният ви дял?

При универсалната услуга държим повече от 95% дял. Това е хубаво, но е исторически обусловено, защото до 2011 г. бяхме монополисти на този пазар.

Но това е свързано и със задължения. В райони, където никой оператор не иска да отива, ние присъстваме, защото  ежедневно се носи поща в над 3000 населени места в цялата страна.

Затова както можем да сме доволни , че държим голяма част от пазарния дял, така той ни създава и проблеми, свързани с поддръжката на голям брой станции и обслужване на населението в отдалечени райони и труднодостърни места с малко потребители. Затова Закона за пощенските услуги предвижда мехатизъм, по който да бъдем компенсирани за загубите от доставката на универсалната пощенска услуга .

 

Какво трябва да стане, за да получите полагащото ви се по закон доплащане? 

По методика за нетните разходи ние изчисляваме тежестта , която търпим заради опериране в икономически неизгодните региони. Законът за пощенските услуги ни задължава да оперираме там. Нашият анализ отива в Комисията за регулиране на съобщенията, външен одитор проверява сметките ни  и определя колко пари трябва да даде държавата за извънредните социални пощенски услуги, на които всеки гражданин има право. Необходимо е и одобрение от Европейската комисия.

Коментари: 0