Най-честите измами на туристи са при покупки в интернет

Основният проблем при този вид пазаруване е, че не се представя достатъчно обективна информация, твърди Богомил Николов, председател на Асоциация "Активни потребители"

292 ~ 4 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

- Г-н Николов, какви са най-честите оплаквания на туристите през това лято?

Много характерни за България са оплакванията, свързани с покупки на туристически пакети в интернет. Например, даден потребител си харесва някакъв хотел на морето и в неговия профил или представяне пише, че в пакета има включен паркинг. Когато потребителят отиде на място се оказва, че се паркира на улицата, което не може да се нарече паркинг.

Другият случай е, когато има паркинг, но той струва например 20 лв. на ден. Проблемът е, че тази информация в профила не я пише и човекът остава с впечатлението, че когато отиде с кола ще му бъде осигурен паркинг, което всъщност не е така.

Други оплаквания на туристи са свързани с качеството на храната, особено при all inclusive. Общо взето при този вид пакети се предлагат най-ниско качествени продукти. През това лято нямаме много сигнали за оплаквания на туристи. Обикновено те започват след сезона, към края на септември. В разгара на сезона рядко се случва да има някакви оплаквания. 

- Кои са най-честите измами на туристически фирми?

Измама е силно казано. Като най-чести заблуди бих посочил сайтовете, които предлагат различни видове резервации по интернет. Там има малки неточности, които обаче не бих могъл да нарека измами. По-скоро е неточност на информацията, която е предоставена или не е пълна, с други думи не е изцяло обективна. Има случаи в които са представени само няколко снимки от лъскавата страна. Както вече казах, не се представя достатъчно обективна информация.

- Имате ли информация какъв е броят на случаите на измами при пазаруване в интернет на туристически пакети у нас?

Точна цифра или брой не мога да кажа. Измамите общо взето са нещо, което придобива голяма гражданска гласност. Аз разбирам като измама някакъв криминален акт, докато за туристическите услуги най-голямата част от проблемите са свързани с неизпълнение на договор.

Като цяло това е неизпълнение, при което обикновено се връща част от изплатената сума. По-точната дума за това е заблуда. Най-често това е следствие на неточно и непълно представяне на информацията, като примера, който ви дадох за паркирането. 

- От какво най-често се оплакват потребителите през летните месеци?

Тази година е малко нетипична, тъй като откакто тръгнаха протестите през февруари, темата за ток, парно и вода засенчи всичко останало. Там има най-много оплаквания. Отделно на фокус през тази година са и въпросите с банките, защото там чисто законодателно нещата не са уредени добре и трябва да се оправят. 

- Има ли недоволни потребители от качеството на тока?

Естествено че има. Въпросът е, че на практика този въпрос е нерешим, защото като процедура нещата седят доста сложно. Ако ви пускат например 100 волта ток, вие трябва по някакъв начин да го удостоверите това нещо, за да докажете лошото качество на тока. За целта трябва да си наемете акредитирана лаборатория, която ще ви вземе 2 хил. евро за това изпитване. Няма гаранция, във времето, в което тя ще изпитва, дали токът няма да е нормален.

Характерно за този проблем е, че той се проявява общо взето непредсказуемо. В дадени моменти има нормален ток, а след един час токът е много слаб. И човек фактически, въоръжен с това доказателство може да подаде жалба в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и те от своя страна ще наложат някаква жалба на доставчика. Това по никакъв обаче не ви гарантира, че след това ще имате нормален ток. 

- Как да се защитят потребителите от естествените монополи?

С някои законови подобрения и най-вече със засилката на дейността на ДКЕВР. Към момента Комисията не осъществява реален пълноценен контрол. Като се започне от регулаторни одити, начина на ценообразуване, който става на закрити заседания. Това според мен не е нормално. Той е монополист, пък си крие разходите зад понятието търговска тайна.

По тази причина ДКЕВР обсъжда само на закрити заседание, за да не наруши търговската тайна на монополиста. От друга страна се полагат изключителни усилия за разрешаване на регулаторната рамка, която е много сложна. Всички тези норми и правила трябва да се разясняват на хората, а това не се прави от години. 

- Смятате ли, че контролът на регулаторните органи върху дружествата е достатъчен? Трябва ли да се предприемат още мерки?

Не, той просто не е ефективен. Има някакви там контролни механизми, но те си остават в закона и не се прилагат пълноценно. Това трябва да се промени. Както вече казах важно е да се правят големи одити на дружествата и всякакъв вид инспекции.

Като говорихме за качеството на тока, например възниква въпросът "Защо човек трябва сам да търси някакви варианти да се обезпечи с доказателство?". Не може ли на основата на дневниците, които самите ЕРП-та водят и горе-долу се знае къде са проблемните места, ДКЕВР да назначава проверки, които да минават и да установяват проблема на място. Никой не си прави подобно усилие. 

- Има ли оплаквания към "Топлофикация София" след излизане на изравнителните сметки?

Интересен факт е, че оплакванията са по-малко от друга година. Не мога да си обясня каква е причината, но като цяло са по-малко. Според мен и при "Топлофикация" важат същите проблеми, свързани с разясняване и промени в законодателството.

На първо място според нас, трябва да се приложи лоялна конкуренция при топлинните счетоводители. Поне там е възможно, за разлика от "Топлофикация". Това ще промени голяма част от проблемите, защото сега например идват изравнителни сметки и се изпращат писма, които повечето хора не могат да разберат.

Ако те се обадят на топлинния счетоводител той не полага абсолютно никакво усилие да им го обясни. На него му е адски досадно, когато му звънят някакви невежи хора и му губят времето. Ако той беше на реално конкурентен пазар, ако хората могат да си сменят топлинния счетоводител във всеки един момент, аз мисля, че отношението щеше да бъде различно.

Подкрепи Economic.bg