Пристанищна динамика
Тенденции и предизвикателства пред портовете във Варна, Бургас и Русе в условията на силно конкурентна пазарна и посткризисна среда
Транспорт
С възстановяване на глобалната икономика очакванията към сектора на транспорт и спедиция нарастват. Възприемането на идеите за свободно придвижване на стоки, хора и капитали от все повече страни предоставя отлични възможности за развитие на компаниите в бранша. Бързият темп на растеж в някои части на Азия и Африка, независимо от кризата, породи необходимостта от адекватни транспортни връзки за задоволяване на нуждите на бизнеса. Развиващите се пазари търсят ефективни коридори за внос на машини, стоки, материали и износ на суровини и готова продукция. Това насочи вниманието на правителствата, включително на Европейския съюз, към подобряване качеството и рентабилността на транспортната инфраструктура.
Къде се намира България на морската и речна транпортна карта? Страната повече от всякога има шанс да осребри своето географско положение между потенциала на Азия и Африка и традициите на Европа. За да се случи това, обаче, е необходимо изграждане на нова и модернизиране на съществуващата пристанищна инфраструктура. Неразделна част от повишаване на конкурентоспособността е и подобряването свързаността между различните видове транспорт. Интермодалността, макар и бавно, започва да си пробива път сред приоритетите в икономическите политики. Това е процес, изискващ не само ефективно управление на публичния финансов ресурс, но и предприемчивост и находчивост от страна на бизнеса. След започване на поетапното концесиониране на редица пристанищни терминали, останалите държавни портове бяха поставени в изцяло пазарна среда, което форсира мерките за подобряване на тяхната ефективност.
Повече четете в брой 38 на сп. "Икономика"