БДЖ реши да даде с 250 млн. лв. повече за новите влакове

Днес дружеството публикува обществена поръчка за закупуване на 42 мотрисни влакове

БДЖ реши да даде с 250 млн. лв. повече за новите влакове
Автор: Вероника Тонева
Българската държавна железница (БДЖ) ще даде 675 млн. лв. без ДДС за закупуването на 42 нови мотрисни влака, което е с 250 млн. лв. повече от стойността, която се тиражираше през последната година – 420 млн. лв. Поръчката е публикувана на сайта на Агенцията за обществени поръчки. Тя е разделена на две основни дейности - закупуване на машини и тяхната поддръжка.

Първоначалната идея на дружеството бе да закупи 41 нови мотрисни влака за 420 млн. лв., които да развиват скорост от 220 км/ч и да имат 350 места. В поръчката обаче фигурират 42 влака с максимална скорост 160 км/ч и 230 места.

Търгът обхваща и задължение на компанията победител да поддържа мотрисните влакове за период от 15 години, включително капитални ремонти до изминаването на 2 800 000 км. Документацията за процедурата по обществената поръчка е изготвена от Ernst & Young. Преди година дружеството отправи запитване към 4 водещи компания за евентуалната индикативна стойност на доставката на 41 мотрисни влака, както и поддръжката им за определен период след това.

Най-ниската оферта, която успява да се вмести в предварително обявените 420 млн. лв. е била на полската ПЕСА - с 390 млн. лв. Най-високата оферта е на Siemens - 630 млн. лв., до която се доближава и индикативната стойност на поръчката сега.

Припомняме, че през 2008 г. бяха закупени 25 влака Siemens, а тяхната поддръжка се оказа нелека задача. Останалите 2 компании, които са се включили в запитването на дружеството - Щадлер Рейл Мениджмънт и Шкода Транспортейшън, са дали съответно - 563 млн. лв. и 564 млн. лв.

В интервю за Economic.bg от май 2018 г. изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров сподели, че планът е с новите влакове да се стига от София до морето за 3.5 ч. Тогава той разпредели детайлно откъде ще се набавят необходимите, по неговите думи, максимум 420 млн. лв. По-голямата част - 350 млн. лв., трябваше да дойдат от капиталовия трансфер на държавата към БДЖ - по 35 млн. лв. годишно, в продължение на 10 години. За оставащите 70 млн. лв. той каза, че "ще се търсят още резерви".

Нито в интервюто, нито когато и да е говорил публично за тези пари, Владимиров не е споменавал, че сумата ще е повече от тези 420 млн. лв. Той или не е знаел, че ще се наложи поддръжка на мотрисните влакове, или е смятал, че тя ще може да бъде включена в по-ниската цена.

Офертите ще се приемат до 12 октомври.
Коментари: 0