Дребният шрифт при абонаментните услуги
Все повече потребители стават жертва на абонаментна услуга, при която биват таксувани без тяхното одобрение

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Саймън, в търсене на романтика, се абонира за уебсайт за запознанства за една година. За негов късмет в рамките на месеци той среща „любовта на живота си“. Но без да разбере, членството му беше автоматично е подновено. Всъщност, той разбира за това след като компания за събиране на дългове започва да го преследва, защото дължи 358 паунда, разказва BBC.
Историята на Саймън далеч не е необичайна. Стотици милиони лири годишно се харчат за неизползвани абонаменти, според благотворителната организация за защита на потребителите Citizens Advice Bureau (CAB). Повечето от хората, участвали в анкетата, обвиняват различните компании в автоматично подновяване на абонаментите им, без тяхно съгласие.
Много от нас са станали жертва на така наречения капан на абонамента – да се регистрираме за безплатен пробен период и след това да забравим да го анулираме, което води до текущи плащания за услуги, които не използваме, разказва Саймън.
В Обединеното кралство правителството предприема стъпки за премахване на техниките, използвани от големите онлайн търговци на дребно, за да се опитат да задържат аудиторията си посредством абонаменти. Едно от предложенията е нови правила, свързани с изисквания към фирмите да изпращат напомняния на клиентите си, за да са сигурни, че те наистина искат да продължат своя абонамент.
Американските регулатори също предупредиха компаниите, че тактики като скриване на известия за автоматично записване нарушават законите за защита на потребителите.
Amazon се превърна в най-известната мишена на тази битка този месец, когато беше съдена от САЩ за твърдения, че е подмамила клиентите да се регистрират за автоматично подновяване на абонаментите за Prime и е затруднила анулирането им.
Огромна гама от фирми вече предлагат абонаменти. От доставка за храна до контактни лещи. Много от тях предлагат безплатен пробен период или отстъпки в замяна на регистрация.
Въпреки това хората, с които BBC разговаря, смятат, че са били измамени по някакъв начин, защото са забравили да анулират безплатния си абонамент и съответно са започнали да текат такси.
Печеливш бизнес модел
За компании като Amazon автоматичното записване е безсмислено, според изследователя Клеър Холубовски от Enders Analysis. Тя казва, че компаниите могат да разширят своята клиентска база или като инвестират непрекъснато в подобряване на своите продукти, или чрез абонамент, който е „по-лесен път“.
„Клиентът изпробва продукта веднъж и след това се заключва, което дава на компанията относително лесен поток от приходи без допълнителни разходи“.
Холубовски казва, че през последните години има промяна в нагласата на потребителите, което означава, че вече сме свикнали да плащаме за продукти и услуги на месечна база.
Но абонаментните модели не са непременно лоша сделка за клиентите, особено ако им позволяват да имат безплатни продукти или отстъпки и много фирми предлагат напомняния на клиентите, когато е време за подновяване.
Правителството на Обединеното кралство казва, че неговият проектозакон – Законът за цифровите пазари, конкуренцията и потребителите – ще „гарантира, че потребителите ще получат справедлива сделка“.
Но Citizens Advice казва, че трябва да отиде по-далеч, призовавайки автоматичните подновявания да бъдат напълно забранени.
Как да избегнете попадането в капана на абонаментно плащане
Знайте за какво се регистрирате – преди да се регистрирате за нещо, уверете се, че знаете какво всъщност ще получите, за колко време се ангажирате и колко ще струва. Не трябва да има предварително отбелязани квадратчета за плащания, тъй като те не са разрешени.
Задаване на напомняне. Ако се регистрирате за абонамент с безплатен въвеждащ период, задайте напомняне за една седмица преди края на безплатния период, за да не забравите да анулирате.
Проверете банковата си сметка – потърсете плащания за абонаменти, които не искате, и се свържете с компанията, за да ги анулира.