Хората смятат, че сте по-компетентни, когато носите скъпи дрехи
Според нова серия изследвания на Принстън
~ 3 мин.
Обичаме да мислим, че преценяваме компетентността на хората обективно, като внимателно претегляме техните минали действия и умения. Но науката показва множество други фактори - от височината, до увереността, дори до начина, по който някой ходи или мирише, може да имат неосъзнати ефекти върху начина, по който оценяваме топлината, надеждността и способността на хората да вършат работата си.
Сега нови изследвания на Принстън добавят още един елемент към дългия списък от странни пристрастия, за които трябва да внимавате, когато наемате някого или търсите работа, пише "Бизнесинсайдър".
Дори невероятно фините различия във вашето облекло могат да повлияят на това как хората преценяват вашата компетентност, сочи серия от изследвания, и тези впечатления се оформят за по-малко от секунда.
Дрехите имат потресаващо огромно значение
Костюмът, може би си мислите, е просто костюм. И ако някой се появи на интервю за работа в спретнат и подходящ вид, тогава по-фините детайли не са от значение.
Но когато екипът на Принстън поставил идентични лица върху съвсем леко различни тоалети, специалистите открили, че хората оценяват възприеманата им компетентност много по-различно.
По-конкретно, когато въпросните дрехи изглеждат по-скъпи, независимо дали въпросната част от облеклото е костюм или тениска, възприемането на хората за доверието на носещия ги, се повишава.
Това се оказало така, дори когато изследователите изрично инструктирали хората от проучването да пренебрегват облеклото, и казвайки им, че хората в малко по-евтини дрехи всъщност изкарват повече пари от по-скъпо облечените. Любопитната подробност е, че резултатът е бил пак същия, въпреки че хората, включени в проучването, гледали снимките само за 130 милисекунди, което едва ли е достатъчно дълго, за да осъзнаеш, че гледаш лице.
Това потискащо и несправедливо ли е? Да, такова е. И вероятно е особено деморализиращо за онези, които нямат много пари, които да дадат за облекло за интервю. Но това е неприятната реалност, признават изследователите.
Сега нови изследвания на Принстън добавят още един елемент към дългия списък от странни пристрастия, за които трябва да внимавате, когато наемате някого или търсите работа, пише "Бизнесинсайдър".
Дори невероятно фините различия във вашето облекло могат да повлияят на това как хората преценяват вашата компетентност, сочи серия от изследвания, и тези впечатления се оформят за по-малко от секунда.
Дрехите имат потресаващо огромно значение
Костюмът, може би си мислите, е просто костюм. И ако някой се появи на интервю за работа в спретнат и подходящ вид, тогава по-фините детайли не са от значение.
Но когато екипът на Принстън поставил идентични лица върху съвсем леко различни тоалети, специалистите открили, че хората оценяват възприеманата им компетентност много по-различно.
По-конкретно, когато въпросните дрехи изглеждат по-скъпи, независимо дали въпросната част от облеклото е костюм или тениска, възприемането на хората за доверието на носещия ги, се повишава.
Това се оказало така, дори когато изследователите изрично инструктирали хората от проучването да пренебрегват облеклото, и казвайки им, че хората в малко по-евтини дрехи всъщност изкарват повече пари от по-скъпо облечените. Любопитната подробност е, че резултатът е бил пак същия, въпреки че хората, включени в проучването, гледали снимките само за 130 милисекунди, което едва ли е достатъчно дълго, за да осъзнаеш, че гледаш лице.
Това потискащо и несправедливо ли е? Да, такова е. И вероятно е особено деморализиращо за онези, които нямат много пари, които да дадат за облекло за интервю. Но това е неприятната реалност, признават изследователите.
"Бедността е място, богато на предизвикателства. Вместо уважение към борбата, хората, живеещи в бедност, се сблъскват с постоянно пренебрежение и неуважение от останалата част от обществото", коментира съавторът на проучването Елдар Шафир. „Установихме, че подобно неуважение - очевидно неоснователно, тъй като при тези проучвания идентичното лице се разглежда като по-малко компетентно, когато се появява с по-лошо облекло - може да има своето начало в първата десета от секундата при една първа среща“.
Полезни изводи
За търсещите работа в суровия реален свят, тези резултати предполагат, че вероятно си струва да похарчат повече пари за най-фантастичното облекло за интервю, което реалистично може да си позволят (дори за по-небрежни работни места). По-големият първоначален разход всъщност ще има значение, категорично предполага това ново изследване.
Но тук има и послание към мениджърите по Човешки ресурси, които наемат кандидати за работа. И според авторите на изследването е позната "стара песен" за пристрастията: най-малкото, ако знаете за тях, ще се опитате да се коригирате. "Знанието за пристрастието често е добра първа стъпка", казва Шафир.
Онези, които наистина са ангажирани с компенсирането на сложните мозъци на хората, може би искат да предприемат по-радикални действия. „Потенциално, дори да е крайно недостатъчно, временното решение може да бъде избягването на лично интервю за работа, когато това е възможно. Точно както учителите понякога оценяват сляпо писмени работи, така че да избегнат фаворизирането на някои студенти, интервюиращите и работодателите може да оценяват кандидатите за работа "на хартия", казва той.
Полезни изводи
За търсещите работа в суровия реален свят, тези резултати предполагат, че вероятно си струва да похарчат повече пари за най-фантастичното облекло за интервю, което реалистично може да си позволят (дори за по-небрежни работни места). По-големият първоначален разход всъщност ще има значение, категорично предполага това ново изследване.
Но тук има и послание към мениджърите по Човешки ресурси, които наемат кандидати за работа. И според авторите на изследването е позната "стара песен" за пристрастията: най-малкото, ако знаете за тях, ще се опитате да се коригирате. "Знанието за пристрастието често е добра първа стъпка", казва Шафир.
Онези, които наистина са ангажирани с компенсирането на сложните мозъци на хората, може би искат да предприемат по-радикални действия. „Потенциално, дори да е крайно недостатъчно, временното решение може да бъде избягването на лично интервю за работа, когато това е възможно. Точно както учителите понякога оценяват сляпо писмени работи, така че да избегнат фаворизирането на някои студенти, интервюиращите и работодателите може да оценяват кандидатите за работа "на хартия", казва той.
Много работодатели може да не се хванат за идеята да наемат "на сляпо", но Шафир отбелязва, че в академичните среди експериментите с наемането на работа, без да сте видели кандидатите, всъщност дават по-добри резултати.