„Huawei се завръща“: Продажбите на Apple в Китай потънаха с 24%
Американският технологичен гигант усеща силната конкуренция от страна на местните китайски марки

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Продажбите на iPhone се сринаха в Китай през първите шест седмици на 2024 г., според доклад на Counterpoint Research. Анализаторската фирма обяви във вторник, търсенето на смартфона на Apple е потънало с 24% на годишна база. Като причина се изтъква силната конкуренция от страна на местни марки, като Huawei, Oppo, Vivo и Xiaomi.
По-специално, Apple беше подложена на голям натиск от китайския технологичен гигант Huawei, чийто потребителски бизнес преживява възраждане в страната след пускането на пазара на модела Mate 60, пише CNBC.
Няколко конкурентни китайски компании за смартфони също регистрираха спад в продажбите си през шестседмичния период, но спадовете бяха по-слабо изразени от тези на Apple. Доставките на смартфони на Oppo са с 29% надолу, докато Vivo и Xiaomi регистрират спадове съответно с 15 и 7%, според Counterpoint Research.
Най-добре представящите се марки смартфони за първите шест седмици бяха Huawei и неговият отделен продукт Honor, който се отдели от технологичния гигант през 2020 г. в резултат на санкциите на САЩ.
Доставките на смартфони Huawei са нараснали с 64% на годишна база през първите шест седмици на 2024 г., според Counterpoint Research. Междувременно доставките на телефони Honor са добавили 2%.
Apple е изправена пред трудна среда на своя ключов пазар – Китай. Няколко забележителни тенденции добавят натиск, не на последно място от които е интензивната конкуренция от местните китайски производители на смартфони, включително възраждащия се Huawei.
Миналата година Huawei пусна смартфон, наречен Mate 60, който има 5G свързаност. Това беше голяма изненада за света, тъй като правителството на САЩ удари Huawei с многобройни санкции през 2019 и 2020 г., като го отряза от ключови чипове и технологии, необходими за 5G мобилния интернет.
Някога най-големият световен играч на смартфон пазара по обем на продажбите, Huawei наистина беше единственият основен съперник на Apple в Китай, когато ставаше дума за устройства от висок клас. Клиентите се насочиха към iPhone, след като телефоните на Huawei загубиха своята конкурентоспособност поради липсата на 5G и липсата на авангардни полупроводници.
Но Huawei вижда първите признаци на съживяване с Mate 60.
Huawei се завръща, опитвайки се да върне дезертиралите към iPhone от преди няколко години“, каза Нийл Шах, анализатор в Counterpoint Research. „Има известна ерозия при Apple, но в по-голяма степен други марки, различни от Apple, в премиум сегмента също усещат топлината от Huawei.“
„Apple регистрира необичайно по-високи „продажби“ през януари 2023 г., тъй като предлагането се измести към януари след провала на завода в Китай през четвъртото тримесечие на 2022 г.“, добави Шах.
Веригата на доставки при Apple претърпя големи смущения в края на 2022 г. поради блокировките заради Covid-19 в Китай.