„Има още накъде“: Как банките в България използват изкуствения интелект
Той вече обслужва клиенти и прави анализи как клиентите управляват финансите си

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Изкуственият интелект започна да навлиза в българския банков сектор преди няколко години, а най-очевидните му сфери на приложение са в оптимизацията на процесите и продажбите, обслужването на клиенти и оценката на риска.
С последвалите пробиви в развитието на технологията използването ѝ в банките в България се задълбочи и разшири. Така днес изкуствен интелект помага не само за създаването на все по-интуитивни дигитални асистенти, но и за извършването на дейности като анализа на това как клиентите погасяват заемите си и управляват финансите си.
Подобни иновации спестяват време на служителите с пълното съзнание, че банковият сектор в последните години се превърна в поредния с недостиг на кадри и проблеми при задържането им. Затова банките продължават да инвестират в новите технологии, а
изкуственият интелект няма да замести хората, но хората, използващи изкуствен интелект, ще ги заместят“, посочи главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Цветанка Минчева по време на Финансов форум „Иновации“.
На подобно мнение е и изпълнителният директор на tbi bank Питър Барон, според когото
изкуственият интелект няма да замени хората, а ще ги овласти и ще им даде повече възможности“.
А според Татяна Иванова, член на Управителния съвет на ОББ и иновационен лидер на KBC Group в България, комбинацията от технология и хора
е в основата на всяка успешна иновация“.
За Инвестбанк пък е важно изкуственият интелект да влезе във вътрешните процеси на банката, да повиши ефективността и да ги оптимизира, така че
професията там да стане по-привлекателна за младите хора“, посочи изпълнителният директор Светослав Миланов.
Асистентите с женски имена
Дигиталните асистенти на банките в България, базирани на AI технологии, започнаха да навлизат през 2022 г. с характерни женски имена, възможност да общуват по множество теми и да разрешават част от клиентските проблеми. До днес те станаха неизменна част от работата на банките в обслужването на клиенти, а финансовите институции ги надграждат като ги развиват и за работа с бизнеса, анализират запитванията към тях и подобряват автономността им и способността им да отговарят без намеса на служител.
Комуникацията от физическите канали постепенно ще се премества към AI базирани асистенти. Те са на разположение 24/7, не се разболяват, не си вземат отпуск, дават персонализирани консултации, спестяват време за посещение в клон“, обясни Татяна Иванова.
Тя се надява асистентите да станат по-разбираеми за аудиторията и комуникациите на банковите институции с клиентите да се пренасочат от физическите канали към технологично базираните центрове.
И други приложения
Изкуственият интелект е използван и за анализ на поведението на кредитополучателите след отпускане на заем. Това правят в една от по-малките банки на българския пазар – Алианц Банк България.
Моделът не се използва за одобрението на кредит, но се включва и се използва три месеца след отпускането и събира информация“, обясни изпълнителният директор на Алианц Банк България Георги Заманов.
Наученото от изготвения модел пък се прилага впоследствие за по-рестриктивни параметри за най-големите заеми.
Изкуственият интелект влиза и в ролята на мениджър, който може да управлява инвестиционни фондове, макар и със задължителен на този етап човешки надзор.
И въпреки всичките си плюсове от изкуствения интелект, които банките в България вече отчитат,
технологията има накъде да еволюира“, смята Минчева, а „конкуренцията и промяната на пазара предизвиква това ти да търсиш начини да бъдеш конкурентен“.
А директорът на Пощенска банка Димитър Шумаров обърна внимание, че на този етап банките задължително трябва да контролират процесите с участието на изкуствения интелект заради репутацията и доверието, което са изградили в хората.