Историята ѝ е пропита от скандали, но Facebook Papers може да промени всичко

Компанията на Марк Зукърбърг е изправена пред най-голямото си изпитание досега

Историята ѝ е пропита от скандали, но Facebook Papers може да промени всичко

Снимка: БТА

3857 ~ 5 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

През последните години Facebook се сблъска с жалбоподатели, огнени PR бури и запитвания на американския Конгрес, а и от властите в ЕС. Но сега тя е изправена пред комбинация от всички тези компоненти едновременно, като това може да се окаже най-интензивната и широкообхватна криза в 17-годишната история на компанията, пише CNN в свой анализ.

В петък консорциум от 17 американски новинарски организации започна да публикува поредица от истории – под общото наименование „The Facebook Papers“ – въз основа на набор от стотици вътрешни фирмени документи, предоставени на Конгреса от правния съветник на Facebook Франсис Хауген.

Репортажът на CNN по темата The Facebook Papers включва истории за това как координирани групи в социалната мрежа сеят раздори и насилие, както на 6 януари тази година, когато Капитолия бе щурмувана. Случаите са много и те илюстрират предизвикателствата пред Facebook да модерира съдържанието. Този проблем е особено наболял в неанглоезични страни, където дори има примери за безпрепятственото използване на платформата от трафиканти на хора.

Материалите на CNN и другите медии, част от консорциума, идват след месец на интензивен натиск върху компанията. По-рано Wall Street Journal публикува поредица от истории, базирани на десетки хиляди страници от вътрешни документи във Facebook, предоставени на изданието от Франсис Хауген. Сегашната работата на консорциума се основава на много от същите документи.

Именно изнесената от Хауген информация предизвика опасения относно въздействието на Instagram върху тийнейджърките, наред с други въпроси, като доведе до поредица от изслушвания пред властите. Пред комисия се яви ръководителя на глобалната безопасност на Facebook Антигона Дейвис, както и самата Хауген.

Продуктите на Facebook вредят на децата, предизвикват разделение и отслабват нашата демокрация“, коментира Хауген тогава.

Краят на проблемите на Facebook не се вижда. Марк Зукърбърг също е призован да свидетелства, а друг бивш служител на компанията анонимно подаде жалба до SEC, подобна на тази на Хауген.

Досега Facebook се справяше със скандалите относно подхода си към поверителността на данните, модерирането на съдържанието и конкурентите. Но огромното множество документи и многото истории, които със сигурност тепърва ще излязат, ескалират опасенията и задълбочават проблемите на практика във всяка част от бизнеса на компанията.

Всичко това повдига неудобен въпрос: може ли Facebook всъщност да управлява потенциала от вреди върху реалния свят от своите невероятно големи платформи, или гигантът при социалните медии е станал твърде голям, за да не се провали?

Facebook опитва да обърне страницата

Facebook, от своя страна, многократно се опитваше да дискредитира Хауген, настоявайки, че документите и казаното от нея описват погрешно ситуацията. „В основата на тези истории стои предпоставка, която е невярна“, каза говорител на компанията в изявление пред CNN. И допълни: „Да, ние сме бизнес и печелим, но идеята, че правим това за сметка на безопасността или благосъстоянието на хората, не дава яснота за това къде са нашите собствени търговски интереси.“

В поредица от туитове миналата седмица вицепрезидентът по комуникациите на компанията, Джон Пинет, нарече „Facebook Papers“:

подбрана селекция от милиони документи във Facebook“, която „по никакъв начин не може да се използва за правене на справедливи заключения за нас“.

Но дори този отговор е показателен – ако Facebook има повече документи, които биха разказали по-пълна история, защо не ги пусне?

Вместо това Facebook вече планира да се ребрандира, докато вълната от критики продължава. Този ход изглежда е явен опит за обръщане на страницата, но нов слой боя няма да поправи основните проблеми, очертани в документите – само Facebook или както ще се нарича съвсем скоро, може да направи това.

Примерът с мексиканския картел

Вземете примера с доклад, публикуван от Journal на 16 септември, който подчертава вътрешно проучване във Facebook за мексикански наркокартел, известен като Cartél Jalisco Nueva Generación. Твърди се, че групировката използва платформата за публикуване на насилствено съдържание и набиране на нови членове, използвайки акронима „CJNG“, въпреки че вътрешно той е определен като един от „опасните лица и организации“, чието съдържание трябва да бъде премахнато.

По това време Facebook каза пред Journal, че инвестира в изкуствен интелект, за да засили прилагането му срещу такива групи.

Миналата седмица CNN идентифицира обезпокоително съдържание, свързано с групата в Instagram, включително снимки на оръжия и кадри, от които личи, че хора биват застрелвани или обезглавявани. След запитване на медията, говорител на Facebook потвърди, че множество видеоклипове са премахнати за нарушаване на политиките на компанията, след като са били докладвани.

Неуспехи въпреки мащабни инвестиции

Хауген предполага, че неуспехът на Facebook да отстрани подобни проблеми отчасти се дължи на това, че дава приоритет на печалбата над общественото благо, а в някои случаи и защото компанията няма капацитет да потуши множеството си пожари наведнъж.

Facebook има изключително малко персонал...“, коментира тя и добавя, че една от причините е, че „хората просто не желаят да работят там“.

Междувременно Facebook е инвестирала общо 13 милиарда долара от 2016 г. за подобряване на безопасността на своите платформи, посочва говорителят на компанията. (За сравнение, годишните приходи на компанията надхвърлиха 85 милиарда долара миналата година, а печалбата й достигна 29 милиарда долара.)

Говорителят каза още, че Facebook има „40 000 души, работещи по безопасността и сигурността на нашата платформа, включително 15 000 души, които преглеждат съдържание на повече от 70 езици, работещи на повече от 20 места по целия свят, за да подкрепят нашата общност.“

Компанията се хвали, че е премахнала над 150 мрежи, опитващи се да манипулират публичния дебат, от 2017 г. насам. Според информацията те са се намирали в над 50 държави и най-голямата част са били извън САЩ.

Нашият опит показва, че ние се справяме със злоупотребите извън САЩ със същата интензивност, която прилагаме в САЩ.“

Все пак документите предполагат, че компанията има много работа за вършене, ако иска да елиминира многобройните вреди, описани в книжата.

Несигурно бъдеще

Междувременно изглежда, че компанията бързо губи доверие – не само сред някои от своите потребители и регулатори, но и вътрешно.

Няколко от вътрешните документи илюстрират опасения сред служителите на Facebook относно действията на компанията, включително относно разбиването на екипа по етичност. Той бе разформирова след президентските избори в САЩ, а членовете му бяха назначени на други позиции – ход, който Хауген разкритикува остро, макар че от компанията опитаха да обяснят, че работата на тези хора продължава и до днес, но под друга форма.

Добрата новина за Facebook: Хауген и екипът, който я подкрепя, нямат за цел да закрият или разпаднат компанията. По време на своите показания в Сената бившият служител многократно акцентира, е била там, защото вярва в потенциала на Facebook за добро, ако компанията успее да се справи със сериозните си проблеми. Хауген дори каза, че би работила отново за Facebook, ако й се удаде възможност.

Тя предложи Конгресът да даде на компанията шанс да „обяви морален банкрут“, а след това „да разберем как да поправим тези неща заедно“.

Най-интересното нещо, което открих, докато четях тези документи, е колко необикновена е компанията“, каза пред CNN Лорънс Лесиг, професор по право в Харвардския факултет и стратегически правен съветник на Хауген. „Компанията е пълна с хиляди като Франсис Хауген... които просто се опитват да си вършат работата. Те се опитват да направят Facebook безопасен и полезен и най-добрата платформа за комуникация.“

Предстои да видим колко и как ще се промени Facebook в отговор на разкритията от настоящи и бъдещи информатори, особено ако неговият бизнес, подхранван от реклами, продължи да се развива безпрепятствено, както досега. Ще се съгласи ли с формата на прозрачност и сътрудничество, за която призоваха Хауген, регулаторните органи и други? Или просто ще продължи да работи както обикновено, но под ново име?

Запишете се за нашия бюлетин


Подкрепи Economic.bg