Как ESG може да бъде двигател за бизнеса?
ESG темата се превръща в една от най-важните за големия български бизнес

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Доскоро си говорехме какво е ESG, днес вече говорим по същество – кой какво прави, какви цели си поставя, как ще ги изпълни. Това заяви модераторът на панела "ESG as a driver of business transformation" Денислав Борисов от denkstatt по време на форума ESG & FRIENDS 2024, организиран от първата специализирана медия за популяризиране на ESG в България ESGnews.bg. Форумът се проведе в хотел Хилтън София на 27 февруари под мотото „Re-position, Re-think, Re-grow“.
Темата вече много навлезе в нашето ежедневие. В последните години виждаме, че не само в международен аспект, но и в България тя е една от най-важните за бизнеса. Също така виждаме и множество директиви, които променят начина, по който всеки един бизнес ще оперира", заяви Михаела Калайджиева, директор "Корпоративна политика" в "Йетел България".
Тя разказа за някои митове, които според нея пречат на успешното развиване на темата за устойчивото развитие.
Първият мит е, че темата за устойчивото развитие е една свръх регулация. Да, така е, виждаме всички тези директиви за репортинг и като всяко начало, то е трудно. Но ако след две години имаме това събитие, ние вече ще говорим с много повече лекота за тези стандарти и новия начин на отчитане", коментира Михаела Калайджиева.
"Йетел е една от първите компании, които се опита да подходи задълбочено по темата и преди три години за нас бе истинска каша, когато започнахме да подготвяме нашата стратегия и първия си доклад. Фокусът е изключително важно нещо. В самото начало, в стремежа си да разберем какво точно означава тази тема, ние направихме грешката да се разхвърляме по много теми. За щастие се осъзнахме навреме и се върнахме в правия път. Няма нужда една компания да се фокусира върху всички 17 цели на ООН. Това определено я обрича на неуспех. По-добре е да се спре върху две до три теми”, посъветва аудиторията тя.
Другият мит, на който представителят на "Йетел България" обърна внимание, е това, че когато се говори за устойчивост, става въпрос за „пиар“.
Към темата за устойчиво развитие трябва да се подхожда прозрачно и с много факти. Хубаво е, че идва законодателство за грийнуошинг, но това крие и негативи, тъй като много компании спряха да комуникират това, което правят заради риск от сериозни глоби", каза Михаела Калайджиева.
Според нея това е грешка, тъй като големите компании трябва да споделят и позитивите и негативите от своята работа, за да помагат на по-малките компании в краткия път, който сме извървели досега.
Третият мит, който тя посочи, е този, че ESG е скъпо упражнение.
За "Йетел" темата за устойчиво развитие не само че не беше скъпа, но и доведе до спестявания. Ние променихме опаковките на продуктите от нашия електронен магазин и те станаха по-евтини и по-екологични. Променихме касовите бележки с рециклируеми и още много такива малки стъпки, които донесоха ползи за компанията”, обобщи тя.
Михаела обърна внимание на компаниите, които сега започват да бъдат активни по темата, че внедряването на устойчивото развитие като част от стратегията на компанията е изключително важно.
Това е единственият начин не само компанията да се трансформира, но и да донесе някакъв финансов ефект”, допълни тя.
Устойчивостта като приоритет за бизнеса
Генералният мениджър на “Филип Морис България” Деймиън Пинтос заяви, че темата за устойчивостта е много интересна и много важен елемент от управлението на компанията.
Ако погледнем 5 години назад, устойчивостта не присъстваше в основната дейност на повечето компании. Ако погледнем днес, тя е основен приоритет за голяма част от бизнеса. Много е важно компаниите да могат да разберат какви са ползите – не само за тях, но и за потребителите и обществото като цяло. Мисля, че най-важно е да се промени начинът на мислене и да могат да се видят реално какви ще бъдат позитивите”, поясни той.
Деймиън Пинтос разказа, че най-голямото предизвикателство в трансформацията на “Филип Морис Интернешънъл” е хората да се откажат от пушенето. А ако не могат да откажат цигарите напълно, то поне да преминат към бездимни алтернативи, които са по-щадящи за здравето и околните.
"Търсихме решение как да намалим фасовете и въздействието, което те оказват върху околната среда, и да създадем филтър, който е биоразградим и не съдържа пластмаса. Започнахме да търсим решения и осъзнахме, че ако кажем на потребителя, че един фас може да бъде биоразградим, те ще изхвърлят още повече. Преди да установим това, което трябва да направим, трябва да образоваме потребителите и това е нещо, което правим през последните години", обясни той.
По думите му около 70% от потребителите не знаят, че цигарите съдържат микропластмаси и това е една от причините да ги изхвърлят на улицата.
Едно от най-големите предизвикателства е как да направиш всичко по правилния начин във всеки аспект в своя бизнес и как да промениш поведението на потребителите, така че да има положително въздействие. Информираността е изключително важна, а всяка една малка промяна с позитивно въздействие е стъпка в правилната посока”, каза той.
Според генералния мениджър на “Филип Морис България” промяната трябва да дойде от три групи, които да си сътрудничат – частният сектор, правителството и потребителите.
Ако трите сектора не работят заедно, има голяма вероятност да не успеем”, каза той.
Служителите са първата задача на компаниите
Михаела Калайджиева поясни, че социалният фактор е не по-малко важен от климатичния, въпреки че той е много повече във фокуса на общественото внимание.
Ние не просто нямаме време, ние сме закъснели с действията си. Но климатичният фактор поражда сериозен риск за социалния фактор, като водната криза, климатичните проблеми, мигрантите вследствие на това”, каза още тя.
По думите ѝ служителите са първата задача на компаниите и те трябва да осъзнаят новия дневен ред и нуждата от спешни действия.
"Натискът ще идва не само от регулациите, но и от поколението Z, което е готово да плати повече за устойчиви продукти. Младите хора се интересуват какво правят компаниите по отношение на устойчивостта. Това ще бъде тема и натиск отвсякъде. В нашата компания тази година ще се фокусираме върху разнообразието и приобщаването. Ние работим по 12 цели, но всяка година си поставяме тема на фокус", допълни Михаела Калайджиева.
Деймиън Пинтос заяви, че през последните години са променили много неща в компанията по отношение на разнообразието и включването.
Особено в България, 70% от ръководния ни екип са жени. След ЦОВИД кризата променихме и начина на работа, като само два дни в седмицата служителите ни посещават офиса. За да постигнем това, имахме нужда и от технологична подкрепа. Вече 8 години сме водещ работодател, но най-важна за мен е обратната връзка от служителите, защото ако те са щастливи, представянето на компанията ще бъде по-добро”, категоричен е генералният мениджър на “Филип Морис България”.