Каква е ролята на бизнеса в защитата на децата онлайн?

Снимка: Yettel
Антоанета Василева е експерт в сферата на правата на човека, правата на децата, борбата с трафика на хора и дипломант в департамент „Политически науки“ на НБУ, първи вицепрезидент на Експертната група за борба с трафика на хора към Съвета на Европа и член на УС на „Коалиция за медийна грамотност“. Тя е координатор в Националния център за безопасен интернет и отговаря за програмата „Дигитално-медийна грамотност“, в Асоциация „Родители“ вече 5 години
Боян Иванович е директор „Корпоративни комуникации“ на Yettel България. Боян има дългогодишен опит в областта на проучванията на общественото мнение и медийните анализи, като притежава докторска степен по медийна теория от Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийски университет „Климент Охридски“.
Развитието на технологиите носи ли предпоставки за появата на повече опасности за децата онлайн?
АВ: Скоростното развитие на технологиите само по себе си е предпоставка за повишени рискове за най-уязвимите в мрежата. Все повече деца, на все по-ниска възраст прекарват много време онлайн, без необходимите знания и умения, и без необходимия контрол от страна на възрастните. Освен най-познатите рискове от онлайн тормоз и сексуална онлайн експлоатация, също и онлайн маркетингът и персонализацията (особено в социалните мрежи) могат да изложат децата на влияния и информация, които не са подходящи за тяхната възраст.
Например неотдавна се появи нова мобилна игра, която беше обявена за подходяща за деца над 10 години, въпреки че в нея са вградени микротранзакции и реклами, които подтикват към покупки на виртуални предмети с реални пари. Тоест децата се третират като възрастни, които могат да правят покупки – и много от тях го правят, без да разбират последиците, които могат да доведат най-малко до финансови проблеми и разочарование за техните родители и семейство. Особено по-малките – те не са подготвени за какво да внимават в такива ситуации и да взимат правилните решения.
БИ: Немалка част от потребителите на технологии и дигитално съдържание са деца и младежи, което прави нашата отговорност още по-голяма – освен свързаност и съвременни услуги, да работим за сигурна и безопасна онлайн среда. Подрастващите са във всички социални медии и канали, като постоянно расте делът на времето, което прекарват онлайн.
Наше проучване по темата от 2022 г. показа, че близо 90% от децата сa в интернет всеки ден, а 50% са попадали на плашещо и неприлично съдържание там. Затова и направихме онлайн безопасността на децата приоритетна тема за нас – на нея е посветена дългосрочната ни програма „Безопасен интернет”, с която през годините сме реализирали множество кампании и обучения за деца, родители и учители. Част от нея е и кампанията ни Digital Scouts, която бързо се превърна в любима на децата. С нея младежите учат докато играят и отговарят на тематични въпроси в мобилно приложение, което може да бъде свалено от Google Play и App Store.
Какво е значението на дигитално-медийната грамотност при децата и как тя им помага в необятния онлайн свят?
АВ: В днешния свят, в който децата се сблъскват с онлайн средата още на ранна възраст, умението да разбират онлайн заплахите е от критично значение. Иновативното и интерактивно образование, свързано с онлайн безопасността, дава на децата необходимите инструменти и знания, за да се справят със ситуации като кибертормоз, нежелани контакти, кражба на лични данни и сексторшън. Създава и сигурна среда, в която те могат да учат и да прилагат умения за безопасно използване на мрежата, разбирайки и разпознавайки потенциални рискове и злоупотреби.
Екипът на Националния център за безопасен интернет използва технологиите като инструмент за обучение, което е иновативното и интерактивно, както и адаптирано за възрастта и интересите на децата. Такъв подход не само ги подготвя за сигурно онлайн поведение, но и ги учи да бъдат отговорни, информирани и грамотни потребители на технологиите.
Един много добър пример, в който технологиите и знанието работят ръка за ръка, е именно кампанията Digital Scouts на Yettel, на която Националният център за безопасен интернет е партньор. Играта е един иновативен поглед към образованието по онлайн безопасност. Тя не само обучава децата, но и ги възприема като активни посланици за промяната на онлайн средата. Насърчава ги да бъдат модел на безопасно поведение и да помагат на своите приятели и семейства да се предпазват от онлайн заплахи.
С какво изненадва този път петото издание на Digital Scouts?
БИ: Тази година за пръв път куизът е достъпен за игра цяла седмица – от 28 август до 3 септември, за да дадем на повече деца възможност да се включат. Кампанията е подкрепена от популярни инфлуенсъри, които дават съвети на децата и ги ангажират с важните теми по разбираем начин, на достъпен за тях език. Въпросите са оформени в няколко категории според най-често срещаните заплахи в интернет, представяме им и начини за предпазване от тях.
Засягаме темите за тормоза, непознатите онлайн, сигурността и защитата в интернет, както и фалшивите новини. Тук бих искал да споделя резултата от проучване на Евростат от 2022 г. сред хора на възраст 16-29 г., живеещи в ЕС. То показва, че само 36% от респондентите са участвали в активности, свързани с проверка на информацията онлайн през 2021 г., а едва в пет държави броят на младите хора, които проверяват източниците на данни в мрежата надхвърля 50%. За съжаление България се нарежда на края на класацията, като само 24% от участниците в изследването внимават да не попаднат на фалшиви новини и подхождат критично към информацията в интернет. Това е само един от многото примери защо е важно да полагаме целенасочени усилия за повишаване на медийно-дигиталната грамотност на децата и младежите.
Вече близо 20 години Националният център за безопасен интернет работи по въпросите за безопасната онлайн среда за децата. Какви промени наблюдавате в информираността на младежите, родителите и учителите?
АВ: Фокусът на работата ни е образование, информиране и насърчаване на положително поведение в онлайн средата. Когато започнахме дейността си преди близо 20 години, децата, родителите и учителите нямаха необходимите познания и разбиране за опасностите в мрежата. Това винаги води до рисково използване на технологиите, което пък има пряко отношение върху безопасността и благосъстоянието на децата.
С годините изградихме богата база от ресурси и програми, даващи на децата, младежите, родителите и учителите конкретни инструменти за справяне с рисковете и онлайн. За информация и подкрепа по темата могат да разчитат и на сайта ни safenet.bg, както и на Консултативната линия за онлайн безопасност – 124 123.
Партньорството ни с Yettel и концепцията им за образование на деца и родители е още една стъпка към разширяването на обхвата на обучението по онлайн безопасност. Сътрудничеството с такива партньори улеснява достъпа на повече деца и техните родители до ценни ресурси и информация за сигурността в онлайн средата. И така смятам, че наистина заедно помагаме за формирането на устойчиви навици на децата и техните семейства за взаимодействие с дигиталния свят.