Караджов: Премиерът поставя капан на служебното правителство с пътищата
Регионалният министър в оставка предупреди Народното събрание, че има няколко дни да реши проблема с ремонта и поддръжката на пътната мрежа
За да не останат без поддръжка пътищата в страната, Народното събрание спешно трябва да реши проблема. Ако това не стане, след края на септември поддържането ще катастрофира. Ако парламентът не реагира, дори служебно правителство няма да може да възлага нито аварийни ремонти, нито да осигури зимното поддържане. То няма да може и да се разплаща с фирмите. Това заяви регионалният министър в оставка Гроздан Караджов на пресконференция, на която отговори на обвиненията на Министерския съвет, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е виновна за ситуацията.
Обществените поръчки за поддръжка на пътища в страната са прекратени от Агенция „Пътна инфраструктура“ заради масовите обжалвания на пътните фирми, които бойкотираха властта заради неизплатените им суми по стари задължения от минали години. Заради обжалванията Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излиза със 6 решения през юни, в които се посочва, че заложените критерии в процедурите са прекалено рестриктивни. За да не се чака решение и на Върховния административен съд, каквато е практиката при обжалванията на поръчките, АПИ решава да ги прекрати на 30 юни. По думите на Караджов условията са завишени, за да бъде защитен общественият интерес при разходването на средствата, но това, според КЗК, нарушава правилата на конкуренцията.
Условията са в ползва единствено и само на държавата. Защитили сме държавния интерес, но е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията. Хем защитаваш интереса на държавата, хем търпиш обвинения, че помагаш на крадливи фирми“, коментира Караджов.
Той посочи, че премиерът в оставка Кирил Петков е настоявал да има максимални рестрикции и непрекъснато се е намесвал в разходването на парите на АПИ.
Този нездрав интерес скоро време ще придобие по-реални очертания за това защо премиерът контролира плащанията на АПИ и кой кръг около него има интерес от този контрол.“
Припомняме, че след разрива в отношенията между коалиционните партньори – „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“ – заради поисканите 3.9 млрд. лв. от Караджов за ново строителство и ремонт на пътища в страната, премиерът Петков издаде заповед, според която всички плащания над 900 хил. лв. на АПИ и Министерството на регионалното развитие трябва да бъдат одобрявани от Министерския съвет.
Естественият резултат, когато някой некомпетентен се намеси в работата на експертите, е този. „Продължаваме промяната“ не за първи път нарушават закона“, заяви Караджов.
Той обясни, че МС е приел 6 доклада и на същите „крадливи“ фирми са платени между 100 и 200 млн. лв. Министърът обеща, че ще излезе с отчет за всички плащания на АПИ през последните 7 месеца по пера.
Управляващите едва сега забелязаха, че поръчките са прекратени, след като решението на председателя на АПИ е от 30 юни. По този повод Караджов заяви, че за това трябва да се попита финансовият министър Асен Василев. По думите му публикуването на решението в Регистъра за обществени поръчки чак на 25 юли – един месец по-късно – не е случайно и е направено умишлено. Караджов припомни, че Агенцията за обществени поръчки е под ръководството на Министерство на финансите
Ние решаваме да спестим време и да не чакаме една година обжалвания във ВАС, за да пуснем на ново поръчките без рестриктивните изисквания. Изведнъж днес се казва, че обществените поръчки са прекратени, а обявяването им е задържано един месец. Това не е случайно. Направено е от подопечната на Министерство на финансите Агенция.“
Спешни действия от Народното събрание
Според Караджов, за да не останат пътищата без поддръжка след 30 септември, когато действащите договори на фирмите ще бъдат прекратени, както е заложени в решението на Народното събрание от април, този срок трябва да бъде удължен „до избора на нови изпълнители“. Това може да стане отново с решение на Народното събрание, но предвид създалата се политическа обстановка, това трябва да стане в следващите няколко дни, преди президентът Румен Радев да разпусне парламента.
Призовавам депутатите през оставащите дни живот на това Народно събрание поне да се премахне датата 30 септември. Ще се молим на фирмите да подпишат нови анекси с условието да поддържат пътищата до избор на нови изпълнител, след проведена поръчка.“
Ако депутатите не променят решението от 20 април, благодарение на което АПИ се разплати с половината (655 млн. лв.) от общите претенции за 1.2 млрд. лв. на фирмите, по думите на Караджов дори аварийни ремонти няма да могат да бъдат възлагани, просто защото договорите се прекратяват автоматично след 30 септември.
Ако някой реши да възлага дори авариен ремонт без договор след 30 септември, директно отива при прокурор. Кой ще възлага при опасност от наказателно преследване?“
Служебно правителство няма да може и да се разплаща с фирмите, защото в решението на НС се казва, че оставащите суми трябва да бъдат платени след становище на Комисията по регионално развитие в парламента.
Караджов коментира изказването на председателя на регионалната комисия Настимир Ананиев, че само на „изрядните“ фирми ще бъде платено. Според министъра е редно да се плати на всичко, което е възложено „до ниво на приемливи пазарни цени, без печалбата“. Ако фирмите искат да получат и печалба, те могат да претендират сумите пред съда, коментира Караджов.
Ще стане катастрофа след 30 септември, ако Народното събрание на удължи срока. Няма легален начин след този срок да се изпълняват дейности по старите договори. Трябва да има действащо Народно събрание, което да вземе решение. Това е прекрасна илюстрация на всички действия на министър-председателя през последните 6 месеца. Заложиха поредица от кризи – в пътния сектор, в енергийния отрасъл – там, където се бъркаше най-активно.“
Караджов отбеляза, че заложеният краен срок от 30 септември е бил вкаран в решението на НС по настояване на премиера. МРРБ не е искало да бъде залагана дата, предвид дългите процедури, през които минават поръчките.
Виновникът за 30 септември е Кирил Петков. Срокът залегна по личното му настояване с аргумент да не може служебно правителство на Румен Радев да плаща на пътните фирми. Няма значение какви смехотворни статуси пише във Фейсбук. Той не си спомня фактите“, заяви Караджов.
Преди пресконференцията премиерът написа пост в социалната мрежа, в който призова Караджов да отстрани председателя на АПИ заради спрените поръчки.
Големите инфраструктурни проекти
Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов заяви, че заради Петков са спрени всички дейности по големите инфраструктурни обекти в страната – на „Хемус“, пътя Видин – Ботевград не се строи. Междувременно за проблемния участък на „Струма“, за които назначеният от премиера зам-регионален министър Ивайло Стайков заяви, че процесът може да бъде отпушен, Караджов заяви, че МРРБ е получило писмо от Министерство на околната среда и водите (МОСВ), с което се предлага АПИ да се откаже от законния ОВОС за строителство на последния участък от магистралата през Кресна.
По отношение на поръчката за строителството на магистралата Русе – Велико Търново, Караджов заяви, че не е била процедирана дълго време, защото „виждаше се кои са кандидатствалите фирми – същите тези, които Петков го нарича крадливите“. Министърът в оставка обясни, че темата с поръчката е била обсъдена на среща на 12 май, на която е присъствал премиерът, финансовият министър Асен Василев, зам.-финансовият Андрей Цеков, зам.-регионалният Ивайло Стайков.
Аз зададох 2 пъти въпроса дали да отваряме финансовите предложения или не. Ако ги отворим, трябва да завършим процедурата. Сега изведнъж има чудене защо поръчката е такава. Ами вие така го решихте. Бяха избрани най-евтините предложения, с най-ниски цени, но не съм си помислят да сключвам договор с изпълнителите“, обясни Караджов.
Припомняме, че финансовите предложения на фирмите надхвърлят в пъти прогнозната стойност на поръчката. Ако договорите бъдат сключени, километър от магистралата ще струва 20 млн. лв. Това даде основание на премиерът в оставка Петков да излезе с изявление, че поръчката ще се проверява от АДФИ.
„Не са ни спрели Петков или „Продължаваме промяната“ да сключим договорите. Никой, освен възложителят (АПИ) или съдът не може да спре такава процедура. Аз ясно съм изразил позицията си, че такъв договор няма да бъде сключен. Поръчката сигурно ще бъде обжалвана и съдът ще каже къде е правото или кривото.“
Парите на общините
Заради сблъсъкът между премиер и регионален министър в последните седмици общините в страната пострадаха. Въпреки че преди заседание на Министерски съвет миналата седмица лично премиерът се похвали, че ще бъдат платени 418 млн. лв. на общините за ВиК и пътни проекти, това не стана. Причината е в това, че Караджов не е одобрил новият списък, изготвен от Министерството на финансите.
По думите му в него е имало заложени несвойствени дейности – като саниране на читалища, корекции на корита на реки, временни паркинги и тротоари, ремонти на републикански пътища, а не общински. До новият списък на МФ пък се стигна, защото премиерът и финансовият министър Асен Василев не бяха доволни от първоначално направената класация от МРРБ.
Списъкът на МФ го получихме вчера в 17.00 ч. Те не са спазили собствените си критерии. Такъв субективизъм не съм виждал, и то отново, за да контролират парите на МРРБ.“
Караджов обяви днес, че експерти от МРРБ и Сдружението на общините подготвят нов, трети списък, който ще включва освен обектите от списъка на МФ и тези от първоначалния на МРРБ. Този път министърът няма да чака одобрението на Министерски съвет, а директно ще разпише заповед, с която парите ще бъдат изплатени към общините и договорите с тях ще могат да бъдат сключени.
Никой друг, освен министърът на регионалното развитие, не може да се разпорежда с бюджета на МРРБ – нито Министерски съвет, нито министър-председателят, колкото и да му се иска“, заяви Караджов.