Kлубовете от Висшата лига премахват хазартната реклама от тениските
Компаниите за онлайн залагания все още ще могат да рекламират на стадионите и в телевизиите
Футболните клубове във Висшата лига на Англия се съгласиха в четвъртък да не позволяват на хазартните фирми да се рекламират на предната част на фланелките. Забраната на букмейкърите ще започне да действа за мачовете от края на сезон 2025/2026.
Този ход идва на фона на голямата обществена загриженост и продължаващите кампании за намаляване или пълна забрана на рекламата на хазарт.
Това е първата спортна лига в Обединеното кралство, която доброволно предприема този ход, въпреки че все още ще е възможно клубовете да рекламират хазартни марки върху ръкавите на тениските си и върху таблата отстрани на терена.
Фланелките на осем от 20-те отбора във Висшата лига са спонсорирани от хазартни фирми през текущия сезон, включително сделката на Евертън за £10 милиона ($12.5 милиона) на сезон с онлайн казино Stake.com и сделката на Саутхемптън за £7.5 милиона на година със Sportsbet.io.
Някои фирми за залагания използват клубове, за да рекламират на извъневропейски пазари, като Фулъм в момента е спонсориран от азиатския W88, а Евертън преди това е беше спонсориран от кенийската Sportpesa.
Спонсорството на клубни фланелки се оценяваше на £350 милиона през сезон 2019 – 2020 г., според оценка на Statista, като около £60 милиона идват от хазартни фирми.
Рекламата на хазарта е изключително важна в други области на спонсорство, включително телевизионните реклами преди, по време и след мачове и банерите на стадионите. Например Стоук Сити, който в момента е във второто ниво на английската лига, играе на стадион Bet365.
Активисти срещу хазарта нарекоха този ход важен за признаване на вредите, причинени от хазарта, но казаха, че той не успява да се справи с проблема, включително защото този ход обхваща само предната част на тениските, но не и ръкавите. Висшата лига не отговори веднага на искане за коментар на CNBC.
„Само преместването на логата в друга част на спортния комплект, като същевременно се позволява рекламирането отстрани на терена и спонсорирането на лигата ще продължи, е напълно несвързано“, каза Джеймс Граймс, основател на кампанията The Big Step, която призовава всички реклами на хазарт да бъдат забранени във футбола.
„Без правителствени действия по отношение на всички форми на реклами на хазарт във футбола, на всяко ниво, онлайн казината ще използват всякакви доброволни мерки и ще продължат да продават продуктите си чрез нашия национален спорт.“
Затягане на регулациите
Активистите срещу хазарта последователно отбелязват значителните вреди, причинявани от пристрастяването към хазарта в Обединеното кралство и извън него, докато онлайн залаганията станаха все по-популярни по време на блокирането заради пандемията от коронавирус.
Правителството на Обединеното кралство трябва да публикува доклад за регулирането на хазартния сектор преди края на месеца, въпреки че той на няколко пъти се отлагаше. Очаква се спортната реклама да бъде особено спорна точка в неговите препоръки.
Ходът на Висшата лига идва след продължила години консултация с правителството относно финансирането и бъдещето на футбола, която потвърди плановете за създаване на независим регулатор, който да наблюдава различни части от играта, включително спонсорите. Друга област, която предизвиква безпокойство, е поглъщането на клубове от физически или юридически лица, обвинени в нарушаване на правата на човека.
Смята се обаче, че Висшата лига е устойчива на регулации и полага усилия да покаже, че може да се самонадзирава.
През февруари тя изпрати Манчестър Сити, който според проучване на Deloitte е футболният клуб с най-високи приходи в света, към независима комисия по обвинения, че е нарушил няколко от финансовите правила на лигата.
Клубът каза пред BBC в изявление тогава, че е изненадан от обвиненията, добавяйки, че те са подкрепени от „всеобхватен набор от неопровержими доказателства“.