Авиокомпания вече тества дигиталния COVID паспорт
Приложението събира информация за направени тестове и ваксинации срещу COVID -19 на отделни пътници
Singapore Airlines стана първият превозвач в света, тествал мобилното приложение на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за проверка на състоянието на пътниците. В платформата ще се качват резултатите от тестове за коронавирус, направени в акредитирани клиники. Засега е предвидено системата да работи само от 15 до 28 март за iOS устройства и да се ползва за полетите на авиокомпанията от Сингапур до Лондон.
Пътниците с iPhone ще бъдат подканени да изтеглят приложението IATA Travel Pass и да създадат цифров идентификатор. За да направят това, ще им трябват данни за паспорта и снимка. Също така ще бъде възможно публикуването на информация за предстоящия полет. Това ще позволи на пътуващите да се запишат за тест за коронавирус в една от клиниките, изброени в списъка. Резултатът от анализа ще бъде достъпен в същото приложение и ще трябва да се представи преди чекиране на местното летище Чанги.
Надеждата е, че подобен инструмент може да ускори процеса на чекиране и да премахне ненужните проблеми.
Тридесет други авиокомпании, включително Air New Zealand, както и Emirates и Etihad в ОАЕ, ще проведат изпитания през март и април. Асоциацията IATA не е сама при разработването на т.нар. цифрови здравни паспорти, предназначени да рестартират трансграничните пътувания. Международните агенции, правителствата и технологичните компании също предлагат помощ. Но Карин заявява, че се надява приложението да установи „минимален набор от изисквания“, за да позволи по-голяма оперативна съвместимост.
С новото приложение и продължаващото разпространение на ваксините, авиокомпания изчислява, че до края на тази година пътуванията могат да се върнат на около 50% от нивата, отчетени през 2019 г. По-рано анализаторите очакваха по-голямо увеличение на пътуванията в началото на 2021 г., но продължаващото разпространение на вируса и появата на нови щамове отдалечават тези очаквания.
Това е текущата икономическа прогноза“, казва Карин и добавя, че „има много променливи, които играят роля за това.“
Новото приложение, което трябва да стартира до седмици, може да се окаже първата стъпка към възобновяване на международните пътувания без карантина. Приложението се разработва от Международната асоциация за въздушни пътувания (IATA) и ще позволи на правителствата и авиокомпаниите да събират информация за пътниците по цифров път, да имат достъп и да споделят данни за състоянието им и ваксинациите срещу COVID-19.
Индустриалният орган, в който членуват 290 авиокомпании, заявява, че инструментът ще помогне за по-голяма „ефективност“ на проверките на здравната документация, като същевременно ще ускори възстановяването на тежко засегнатия туристически сектор.
Всъщност става въпрос за дигитализиране на съществуващ процес“, казва Ник Карин, старши вицепрезидент на Асоциацията IATA, отговарящ за пътнически товари и сигурност на летището.