OpenAI пуска свой браузър с изкуствен интелект
Компанията на Сам Олтман иска да се конкурира с Google Chrome и да се възползва от достъпа до потребителска информация

© ECONOMIC.BG / Unsplash
OpenAI е близо до пускането на уеб браузър, задвижван от изкуствен интелект, който ще се конкурира с доминиращия на пазара Google Chrome. За това съобщиха трима запознати с въпроса пред Reuters.
Браузърът е планиран да бъде пуснат през следващите седмици, са казали източниците, и има за цел да използва изкуствен интелект, за да промени коренно начина, по който потребителите сърфират в мрежата. Той ще даде на OpenAI по-директен достъп до крайъгълния камък на успеха на Google – потребителските данни.
Ако бъде приет от 500-те милиона активни седмични потребители на ChatGPT, браузърът на OpenAI може да окаже натиск върху ключов компонент от рекламния бизнес на Alphabet, а Chrome е важен стълб на този рекламен бизнес, който представлява близо три четвърти от приходите на компанията. Браузърът на Google предоставя потребителска информация, помагайки на Alphabet да насочва рекламите по-ефективно и печелившо, а също така дава на Google начин да насочва трафика от търсене към собствената си търсачка по подразбиране.
Браузърът на OpenAI е проектиран да поддържа някои потребителски взаимодействия в рамките на подобен на ChatGPT интерфейс за чат, вместо да кликва на уебсайтове, казаха двама от източниците.
Браузърът е част от по-широка стратегия на OpenAI за вплитане на услугите си в личния и професионалния живот на потребителите, каза един от източниците.
OpenAI реши да създаде свой собствен браузър, а не просто „плъгин“ върху браузъра на друга компания, за да има по-голям контрол върху данните, които може да събира, каза един източник.
OpenAI отказа коментар.
Водена от предприемача Сам Олтман, OpenAI преобърна технологичната индустрия с пускането на AI чатбота ChatGPT в края на 2022 г. След първоначалния успех, OpenAI се сблъска с ожесточена конкуренция, включително от Google и стартъпа Anthropic, и търси нови области на растеж.
През май OpenAI заяви, че ще навлезе в хардуерната област, плащайки 6.5 милиарда долара, за да купи io – стартъп за AI устройства на Apple – от бившия главен дизайнер Джони Айв.
Уеб браузър би позволил на OpenAI директно да интегрира своите AI агентни продукти като Operator в процеса на сърфиране, позволявайки на браузъра да изпълнява задачи от името на потребителя, казаха източниците.
Достъпът на браузъра до уеб активността на потребителя би го направил идеалната платформа за „агенти“ с изкуствен интелект, които могат да предприемат действия от негово име, като например резервации или попълване на формуляри, директно в уебсайтовете, които използват.
Силна конкуренция
OpenAI има много работа – Google Chrome, който се използва от повече от 3 милиарда души, в момента държи повече от две трети от световния пазар на браузъри, според фирмата за уеб анализи StatCounter. Safari на Apple, който е на второ място, изостава значително с 16% дял. Миналия месец OpenAI заяви, че има 3 милиона плащащи бизнес потребители за ChatGPT.
Perplexity, която има популярна търсачка с изкуствен интелект, пусна в сряда браузър с изкуствен интелект, Comet, способен да извършва действия от името на потребителя. Две други стартиращи компании с изкуствен интелект, The Browser Company и Brave, пуснаха браузъри, задвижвани от изкуствен интелект, способни да сърфират и обобщават интернет.
Ролята на Chrome в предоставянето на потребителска информация, която помага на Alphabet да насочва рекламите по-ефективно и печелившо, се оказа толкова успешна, че Министерството на правосъдието поиска продажбата му, след като американски съдия миналата година постанови, че компанията майка на Google държи незаконен монопол при онлайн търсенето.
Браузърът на OpenAI е изграден върху Chromium – изходният отворен код на Google Chrome, както и за много конкурентни браузъри, включително Edge на Microsoft, и Opera.
Миналата година OpenAI нае двама дългогодишни вицепрезиденти на Google, които бяха част от първоначалния екип, разработил Google Chrome.
Ръководител на OpenAI свидетелства през април, че компанията би се заинтересувала от закупуване на Chrome, ако антитръстовите органи успеят да уредят продажбата.
Google не е предлагала Chrome за продажба. Компанията заяви, че планира да обжалва решението, според което държи монопол.