Прибързаното IPO на Shein предполага лоши резултати
Компанията трябва да докаже, че ще може да се справи с по-високите вносни мита на Тръмп

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Листването на акциите на една компания е деликатна работа.
Банкерите ѝ се опитват да намерят перфектния момент да се докоснат до пазара и да продадат визия за бъдещето на една компания, която да убеди възможните инвеститори, че тяхната инвестиция ще нарасне. Що се отнася до Shein обаче те може да са изправени пред нелека задача, пише Reuters.
Изпълнителният председател на групата за бърза мода Доналд Танг изглежда е твърдо решен да листне акциите на компанията в рамките на първата половина на годината.
Миналата година изглеждаше, че той трябва само да подсигури одобрението на британските и китайските регулатори, за да продаде част от бизнеса си, който беше оценен на 66 млрд. долара в кръг за финансиране през 2023 г.
Британската част от това изглеждаше сравнително ясна, като се има предвид, че Службата за финансово поведение каза през декември, че Shein може да се листва в Лондон, стига да разкрие потенциалните правни рискове.
Но оттогава перспективите на компанията се влошиха.
В началото на този месец президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи 10% допълнителни мита върху стоките от Китай, слагайки край на десетилетната разпоредба „de minimis“, която досега освобождаваше артикули на стойност 800 долара или по-малко от налог.
Shein и съперникът му Temu изглежда са непропорционално засегнати: заедно те се оценяват на повече от 30% от всички пакети, изпращани до САЩ по споразумението всеки ден, каза американската конгресна комисия за Китай в свой доклад от 2023 г.
Миналата седмица стана ясно, че в резултат на това компанията сега може да се оценява само на 50 млрд. долара.
Танг може да твърди, че Shein може да се справи с нарасналите разходи, прехвърляйки ги върху потребителите. Но ако компанията реши да сложи по-високи цени за своите макси рокли и бикини, тя ще се състезава с по-установени пазарни конкуренти, като H&M, Primark и американския гигант в търговията на дребно Target.
По-голямата конкуренция може да навреди на способността на компанията да увеличава продажбите.
Приходите на Shein вече стават все по-малко надеждни. Данните за първата половина на 2024 г. показаха, че годишният ръст на продажбите е бил 23% спрямо 40% предходната година. Междувременно нетният марж (бел. ред. – размерът на нетния приход като процент от общата печалба на една компания) спадна от 8% до 2%.
Танг каза на инвеститорите в края на миналата година, че същият показател се е възстановил през следващото тримесечие, но бе преди бомбата с de minimis да гръмне.
Председателят на Shein отдавна твърди, че компанията се нуждае от присъствие на публичния пазар, за да спечели доверие. Но като се има предвид, че възнамерява да продаде само дял от по-малко от 10%, логичният подход е да отложи всякакво първично публично предлагане (IPO), докато Shein не докаже, че може да се справи с митата.
Продължавайки напред, може неговите банкери да се окажат в ситуация, в която се опитват да продадат история за IPO, включваща влошаване на компанията, преди да се подобри, което ще наложи значителна отстъпка в цената на акциите.
Shein може да иска признание, но това е грешният вид.