Продукт на Google показва какво кара хората да монтират соларни панели
Определящият фактор в повечето случаи е дали съседите вече са ги инсталирали

Решението дали човек да инсталира соларни панели в дома си не зависи от фактори като възраст, раса, доходи или политическа принадлежност, а от това дали съседите му са го направили. Това гласи основната теза на проучване на Кенет Гилингъм, професор по икономика в университета Йейл.
Това твърдение се потвърждава многократно във времето и прострaнството, пише The Atlantic, като допълва, че доказано то важи за места като Калифорния, Кънектикът, Германия, Швейцария и Обединеното кралство. "Това се случва на ниво улица, в рамките на квартала, дори в рамките на държавата“, коментира Гилингъм и посочва още, че този принцип на вземане на решения, явно е присъщ за различни места по света.
Докато причините вероятно се свеждат по-скоро до осведомеността отколкото просто до имитирането, Google реше да използва тези констатации и им намери приложение в нова функция на своя сайт Project Sunroof, която позволява на хората лесно да проверят дали техните съседи са инсталирали слънчеви панели на покривите си.
Проектът стартира през 2015 г. и се базира на информация от платформата Google Earth. Идеята е да покаже на хората какво количество слънчева светлина всъщност достига до покривите им, както и да им помогне да намерят горещите точки на него. Project Sunroof също така изчислява колко пари може да спести едно домакинството от инсталирането на слънчеви панели и дава информация за местните доставчици на соларни продукти.
Чрез новата функция на платформата сега човек лесно може да разбере и кои от съседите му вече имат соларни панели. Информацията е под формата на интерактивна карта, на която с червени точки са посочени къщите в квартала, на които са монтирани системи за акумулиране на слънчева енергия.
Самото маркиране на обектите става автоматично чрез машинно обучение, в което са заложени алгоритми за разпознаване на соларни панели от сателитни изображения.
Засега Project Sunroof е събрал данни за 60 милиона домове в САЩ, които вече е оценил с алгоритмите си. Целта на Google е да добави поне още 40 милиона къщи през следващите няколко години.