Само 5% от оборота на българските компании е от онлайн търговия

Все повече потребители пазаруват онлайн

Само 5% от оборота на българските компании е от онлайн търговия

Снимка: Pexels

Българските потребители посягат все по-често към инструментите за онлайн пазаруване, като демонстрират повишаващо се доверие към тях с всяка следваща година. Въпреки това онлайн търговията в България взема само 5% от общия оборот на местните компании, докато в другите европейски пазари достига около 17% от целия оборот, според данни на Евростат.

Проучване на MasterIndex 2018, проведено сред активните картодържатели в България, показва, че 66% от тях пазаруват в мрежата поне веднъж месечно. През 2017 г. този дял беше 65%, а през 2016г. и 2015г. – респективно 58% и 51%.

Най-голям интерес проявявят потребителите между 35-44 години. Миналата година най-активни в онлайн пазаруването на седмична и месечна база бяха потребителите във възрастовата група 25-34 г. 

Потребителите между 25-34 години предпочитат да плащат с дебитна карта онлайн (70%) за  продукти и услуги. Разплащането в брой по време на доставка е на второ място (57%) - най-популярното платежно средство за потребителите между 35-44 години.

Основните онлайн разплащания, които българските картодържатели осъществяват са за дрехи и обувки (60%), месечни сметки (43%), електроника (40%), подаръци (42%), настаняване (35%), книги (29%), самолетни билети (29%), козметика (25%), билети за спортни и културни събития (41%) и др. В сравнение с резултатите от 2017г. най-голям е ръстът в онлайн плащането на такси за услуги (повишение с 8%), подаръци (ръст от 5%), дрехи и обувки (повишение с 4%).

През последната година значително се е увеличил дялът на картодържателите, които са убедени в безопосността на онлайн пазаруването – 64%, докато миналата година процентът беше 59. Мнението, че онлайн пазаруването е безопасно е по-широко разпространено сред мъжете – най-вече сред младите (18 – 24г.), сред жителите на столицата и сред най-заможните.

„Нарастващият интерес към онлайн плащанията и пазаруването е естествен резултат от ползите за потребителите – достъп до световни онлайн магазини по всяко време на деня и от всяко устройство“, смята Артур Туремка, генерален мениджър на Mastercard за Балканите. Според него потребителите се мотивират от фактори като удобство, скорост и сигурност. 

Коментари: 0