Синдикати и работодатели против актуализацията на бюджета
Това не може да се третира като рутинна експертна работа, заявяват социалните партньори

© ECONOMIC.BG / БГНЕС
~ 2 мин.
Необходимо е оттегляне на представения проект за актуализация на бюджета и подготовка на ново експертно предложение. Това заяви при обсъждането на актуализация на бюджета за 2014 г. председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ Васил Велев, цитиран от БГНЕС.
Според социалните партньори проект за актуализация трябва да бъде представен от новото правителство и той да отразява политическите реалности в страната след провеждането на парламентарни избори след 5 октомври.
Велев подчерта, че социалните партньори оценяват усилията на служебния кабинет, но радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите размери, може да бъде предприета само по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание. "Заставаме зад категоричната позиция, че не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3% от БВП", заяви Велев от името на социалните партньори. Според него актуализацията не може да бъде третирана като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и поднесе "за подпис" на следващото правителство и Народното събрание.
В декларацията синдикати и работодатели заявяват, че "оценяваме усилията на служебното правителство да подготви експертно бързия старт на процедурата за актуализиране на бюджета, но радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите значими размери, може да бъде предприета само и единствено по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание след провеждане на предсрочните избори на 5 октомври 2014 г."
"Евентуалната актуализация на бюджета следва да отрази възприетите основни промени в политиките на новото парламентарно мнозинство и излъченото от него правителство. В този смисъл, актуализацията на бюджета не може да се третира като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и да поднесе "за подпис" на следващото правителство и на следващия парламент", заявяват социалните партньори . В декларацията им се настоява обществото и социалните партньори да получат от служебното правителство в най-кратък срок отчет за изпълнението на бюджета за деветмесечието и съответен анализ, както и информация за състоянието на фискалния резерв и държавния дълг. Този анализ трябва да даде подробен отговор за причините за неизпълнението на приходната част на бюджета и преизпълнението на разходната част, се посочва в документа.
Заставаме зад категоричната позиция, че не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който да предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3 процента към БВП. Всяко надвишаване на този размер ще доведе до опасно отдалечаване от параметрите и една реалистична времева рамка за подготовка на страната за влизане в Еврозоната", категорични са работодатели и синдикати.
Емитирането на нов държавен дълг, особено при липса на публично достъпна официална информация и варианти за разрешаване на проблемите в КТБ и ТБ Виктория и настоящия състав на УС на Българската народна банка, е допустимо единствено с оглед покриване на новонатрупания бюджетен дефицит (до 3 на сто), ако сегашният фискален резерв не е в състояние да го покрие, заявяват синдикалните партньори.
Според социалните партньори проект за актуализация трябва да бъде представен от новото правителство и той да отразява политическите реалности в страната след провеждането на парламентарни избори след 5 октомври.
Велев подчерта, че социалните партньори оценяват усилията на служебния кабинет, но радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите размери, може да бъде предприета само по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание. "Заставаме зад категоричната позиция, че не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3% от БВП", заяви Велев от името на социалните партньори. Според него актуализацията не може да бъде третирана като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и поднесе "за подпис" на следващото правителство и Народното събрание.
В декларацията синдикати и работодатели заявяват, че "оценяваме усилията на служебното правителство да подготви експертно бързия старт на процедурата за актуализиране на бюджета, но радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите значими размери, може да бъде предприета само и единствено по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание след провеждане на предсрочните избори на 5 октомври 2014 г."
"Евентуалната актуализация на бюджета следва да отрази възприетите основни промени в политиките на новото парламентарно мнозинство и излъченото от него правителство. В този смисъл, актуализацията на бюджета не може да се третира като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и да поднесе "за подпис" на следващото правителство и на следващия парламент", заявяват социалните партньори . В декларацията им се настоява обществото и социалните партньори да получат от служебното правителство в най-кратък срок отчет за изпълнението на бюджета за деветмесечието и съответен анализ, както и информация за състоянието на фискалния резерв и държавния дълг. Този анализ трябва да даде подробен отговор за причините за неизпълнението на приходната част на бюджета и преизпълнението на разходната част, се посочва в документа.
Заставаме зад категоричната позиция, че не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който да предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3 процента към БВП. Всяко надвишаване на този размер ще доведе до опасно отдалечаване от параметрите и една реалистична времева рамка за подготовка на страната за влизане в Еврозоната", категорични са работодатели и синдикати.
Емитирането на нов държавен дълг, особено при липса на публично достъпна официална информация и варианти за разрешаване на проблемите в КТБ и ТБ Виктория и настоящия състав на УС на Българската народна банка, е допустимо единствено с оглед покриване на новонатрупания бюджетен дефицит (до 3 на сто), ако сегашният фискален резерв не е в състояние да го покрие, заявяват синдикалните партньори.