Euler Hermеs отчита безпрецедентен спад на пазара на коли в Европа

Тенденциите в Западна Европа могат да имат отражение и върху някои свързани производства в България

Euler Hermеs отчита безпрецедентен спад на пазара на коли в Европа

Снимка: Economic.bg/Архив

Кризата заради Covid-19 почти напълно спря продажбите на автомобили в Европа и сега пазарът започва да се "пробужда", но бавно. Анализ на застрахователното дружество на търговски кредити Euler Hermеs показва, че спадовете са безпрецедентни, а пазарът в Европа ще се свие с 30% през 2020 г. спрямо предходната, ако държавите не предприемат драстични мерки за насърчаване на потреблението. Анализът се базира на комплексен подход, който отчита данните за регистрация на нови автомобили, бизнес климата, както и потребителските нагласи, индикирани чрез релевантни търсения в Google.

Експертите отчитат исторически безпрецедентен спад на пазара на автомобили през април. В Германия продажбите са намалели с 61% спрямо същия месец на миналата година, във Франция с 89%, в Испания с 97%, в Обединеното Кралство с 97%, а в Италия с 98%. Сравнението за първите четири месеца на 2020 г. спрямо същия период на 2019 г. отчита свиване на пазара от 31% в Германия, 43% в Обединеното Кралство, 48% във Франция, 49% в Испания и 51% в Италия. Средно спадът за петте топ пазара на Стария континент, които формират 75% от продажбите, е 84% за април и 42% или 1.6 млн. по-малко закупени нови автомобили от началото на годината.

В същото време индикациите за бизнес климата в ключовите за автомобилната индустрия европейски държави също не са оптимистични. Регистрират се както моментно влошаване, така и неблагоприятна прогноза и за производителите, и за търговците в сектора. Това е валидно за държавата с най-сериозно производство на автомобили в Европа – Германия (около 25% като обем и 45% като стойност за Стария континент), но важи и за почти всички останали страни-производителки.

В същото време анализ на релевантите търсения в интернет, като ключови фрази “поръчка на кола” и “цена на кола”, показва постепенно възобновяване на интереса на домакинствата, което обаче според експертите на Euler Hermes няма да се трансформира бързо в покупки. Според установената практика средният период между старта на онлайн проучвания и реализацията на сделки и регистрации на нови автомобили е между три и четири месеца.

Изследваните данни за търсенията в Google свидетелстват за срив на интереса, който започва още през февруари и продължава до началото на април сред потребителите в Германия, Обединеното Кралство, Франция, Италия, Испания и Белгия. Проучванията се възобновяват постепенно от втората половина на април, а в началото на май тенденцията вече е убедителна. Това е особено видимо в Германия, където търсенията с ключови фрази “поръчка на кола” и “цена на кола”, към момента надминават дори статистиката от периода преди COVID-19 кризата. В държави като Франция, Италия, Обединеното Кралство и Белгия обаче те остават под предходните нива, а потребителите в Испания дори не дават знак за “събуждане”. На тази база експертите от Euler Hermes не очакват съществено възобновяване на сделките в Европа да започне преди края на лятото.

Страхът от използването на публичен транспорт заради вируса също не се очаква да окаже решаващ стимул, защото пазарът в Европа е един от най-развитите и наситените и водещата мотивация за покупна е подмяната на автомобила с по-нов модел. Повишеното внимание към разходите на домакинствата в условията на криза обаче се очаква да отложи това решение и съответно няма да даде поле за достатъчно бързото възстановяване на пазара.

В заключение прогнозата на Euler Hermes е за свиване на пазара в Европа до 12 млн. продадени нови автомобили през 2020 г., което е с 6 млн. по-малко в сравнение с 2019 г., освен ако не се въведат убедителни мерки за насърчаване на потреблението, като данъчни облекчения, субсидии и стимули, насочени към покупката на екологични превозни средства с ниски въглеродни емисии.

“У нас вече също се наблюдава свиване на пазара на автомобили, а тенденциите в Западна Европа могат да имат отражение и върху някои свързани производства в България, които обслужват автомобилната индустрия. Производствата поетапно се възстановяват, но не с пълен капацитет и всичко ще зависи от скоростта на събуждане на пазара”, обяснява Камелия Попова, управител на Euler Hermes за България.

Коментари: 0