Виртуалните инфлуенсъри
Компютърни герои имат не само милиони реални последователи, но и ... личен живот

© ECONOMIC.BG / Lil Miquela
Лу до Магалу е симпатична чернокоса бразилка, която се занимава с популяризиране на различни технологични продукти в социалните мрежи, дава съвети за използване на софтуерни продукти и позира в YouTube клипове. Всичко това, както и вездесъщата й усмивка, я правят супер популярна в онлайн пространството, а общият брой на последователите й в различните социални платформи надхвърля 20 милиона.
Само във Facebook те са над 14 милиона, а в Instagram – 5 милиона. Всичко това би означавало, че Лу има страхотен живот на знаменитост. С малката подробност, че тя изобщо не е жива.
Красивата бразилка е най-популярната сред цяла плеяда нови виртуални инфлуенсъри – компютърно генерирани образи, които обаче изкарват съвсем реални пари на своите създатели чрез постоянните си изяви в социалните мрежи. Това е
най-новата мода
в динамичния свят на инфлуенсър маркетинга, в който всяко явление остарява за броени дни или най-много – месеци.
Лу до Магалу
Създатели на Лу до Магалу са дизайнерите на Magazine Luiza – една от най-големите ритейл компании в Бразилия. Първоначално те са направили брюнетката с цел да популяризира YouTube канала iBlogTV. По-късно обаче тя „заживява собствен живот“ и се появява в множество други дигитални канали и реклами.
Любопитно е, че и втората най-популярна виртуална инфлуенсърка също има бразилски черти. Тя се нарича Лил Микела и е продукт на базирания в Лос Анжелис стартъп Brud. Тя е модел и „работата й“ е да носи дрехи и аксесоари на модни брандове, сред които Prada, Dior и Calvin Klein. Уникалното при нея е, че тя е също и певица. През 2017 г. пуска първия си сингъл „Not Mine”, а малко по-късно представя и свое музикално видео със заглавие „Hard Feelings”. Последователите й в Instagram са 3 милиона, а тези в новата младежка социална мрежа за видеоклипове TikTok вече надхвърлят 2.5 милиона.
Сред останалите най-популярни виртуални инфлуенсъри личат нова версия на русокосата Barbie с 1.8 милиона последователи в Instagram, заекът с намръщен поглед Guggimon, създаден в Канада, чиито фенове са 1.4 милиона, както и Knox Frost – най-популярният „мъж“ в тази компания, който е следван от близо 900 000 фена и според измисления си образ е на 20 години. Но това е само върхът на айсберга в този нов сегмент. В подножието му вече има стотици компютърно генерирани образи, които пускат видеа, представят продукти, пеят авторски песни и се изявяват по всевъзможни начини в най-популярните социални мрежи, в опит да се сдобият с подобна популярност.
Особено любопитен
е образът на Anna Cattish – руска виртуална аниматорка и художничка, създадена на свой ред от колектив от истински руски художници. Тя е част от онлайн лейбъл за визуално изкуство с фокус върху анимацията и изработката на герои. Самата Анна вече има близо половин милион последователи, които харесват и споделят нейните произведения.
Anna Cattish
Сред виртуалните инфлуенсъри и влогъри има дори и една пчела. Тя се нарича bee-nfluencer и е „родом“ от Париж. Появява се в социалните мрежи през април 2019 г. и е отдадена на каузи, посветени на опазването на пчелите. От създаването си до днес е спомогнала за набирането на значителни средства за тази цел. Има 280 000 фена в Instagram.
Bee-Influencer
Може би най-старата от всички виртуални инфлуенсъри пък е Bermuda – компютърно генерирано момиче, създадено в Лос Анжелис, което се занимава с популяризиране на предприемачеството и стартирането на бизнес. По-специално Bermuda е ментор на млади предприемачи, които мотивира да постигат своите бизнес цели. Сред каузите й е също подпомагането на жените предприемачи. Освен това тя вече направи и своя музикален дебют с кавър на популярното парче “Under the Bridge” на Red Hot Chilli Peppers.
Bermuda
По всичко личи, че броят на виртуалните инфлуенсъри тепърва ще се увеличава през следващите години с появата на все повече дигитални студия и стартъпи, фокусирани главно върху развитието на такива образи. Технологиите за тяхното създаване отдавна вече са на лице и могат да се видят в киното и видеоигрите. CGI (Computer – Generated Imagery) е визуална технология, която днес може да бъде видяна в почти всеки съвременен филм. Като добавим и възможностите на изкуствения интелект и машинното обучение, вече почти няма невъзможни неща пред създаването на напълно реалистични виртуални образи.
Предимствата на този подход са много. По всичко личи, че създадените от компютър виртуални звезди могат да бъдат не по-малко популярни от живите герои в социалните мрежи. За разлика от тях обаче те нямат собствени желания и капризи, не създават проблеми, винаги слушат своите създатели и не на последно място – не се налага да им се заплаща за труда. В добавка самият факт, че са компютърно генерирани, привлича интереса към тях, генерира публикации и е
сериозен двигател
за нарастващата им популярност. Затова и първоначално започнал като на шега, днес този нов сегмент се развива с изключително бързи темпове. Някои от тези образи дори се създават с толкова голямо внимание към детайла, че за незапознат страничен наблюдател е почти невъзможно да ги отличи от истински популярни личности.
Те имат свой собствен личен живот, описват в социалните си профили своите срещи, любовни терзания и други детайли от ежедневието си, а милионите им фенове поглъщат всяка подробност от техния живот, споделят я и коментират помежду си.
Всичко това ни води към едно бъдеще, в което за добро, или може би за лошо, ще бъде все по-трудно да отличаваме истинското от фалшивото и дори любимата звезда на нашето дете много скоро може да се окаже просто несъществуваща фикция. Не че и много от реалните звезди днес не са просто фалшиви измислени образи, чиито „личен живот“ се изгражда от вездесъщите ПР отдели. Но те все пак са живи хора със свои емоции и възгледи, които не рядко се опълчват на наложената от техния имидж линия, за да общуват непринудено със своята аудитория. С навлизането на дигиталните инфлуенсъри още една граница между реалността и виртуалния свят вече е премината и разликата между тях вече е изцяло размита.